islandsPASS.

M

Molvi

ska skaffa pass till min islandshäst, hört att det är 6 månaders vänte tid.
är dte så då attt du måste vänta tills den 1 juni om du skickar in vid årskiftet ?
ha dt bra / clara

Sv: islandsPASS.

Ja så är det nog. Men har du bara kvitto på att du skickat in så är det i de flesta fall OK.

Är det inte så att man kan betala 200 kr extra så går det fortare'?

Lång väntetid, jag skickade papper på gammelman i april. I oktober kommer en bekräftelse att papprena hade kommit fram, märkligt hantering i mina ögon. Detta gör hanteringen ännu längre.:confused:
Har även ett könummer med 700 något, så det är väl bara att fortsätta vänta. Men 6 månader är defenetivt taget i underkant.:devil:

Det går utmärkt att betala 200 kr extra och få förtur. Jag skickade in mitt på måndagen och fick det tillbaka på onsdagen!!!!! Snacka om express-service... Glad blev jag i alla fall.

Okej, tack för alla svar.
Ska testa ayy betala 200 kr mer (:
känns ju hårt att börja me tävlingssesongen i Junsi, haha:rofl:
Ha dt bar allisammans och en fortsatt trevlig julaftons kväll :D

Men man får väl ett kvitto när man skickat in papprerna och det kan man använda om man inte har fått passet till tävlingen ?

foldar skrev:
Det går utmärkt att betala 200 kr extra och få förtur. Jag skickade in mitt på måndagen och fick det tillbaka på onsdagen!!!!! Snacka om express-service... Glad blev jag i alla fall.

Klart det går, men vad säger du själv om detta. Skickade in samtliga handlingar med rekommendation till kansliet i april, hör inget på hela tiden och tror därmed att handlingarna så småningom skall hantars till pass. I oktober får jag ett litet kort där det står "Vi bekräftar härmed att vi mottagit av er insända handlingar datum 051017"

Men kära nån, dessa papper skickade jag ju i april. Det måste vara en lång postgång till avelskansliet.:confused:

Hon som pass & chipmärkte mina hästar sa att bara pappren va inskickade så va allt lugnt, då kan man tävla, bara man har kvitto eller liknande på att de är inskickat!!:)

Så, bara man har skickat pappren så är de lugnt!!
:banana:

Exakt samma för mig, Boj. Jag skickade in rekommenderat i april och fick mottagningskvittot i oktober.:smirk:

Är det verkligen så många hästar som registreras?

Boj skrev:
Klart det går, men vad säger du själv om detta. Skickade in samtliga handlingar med rekommendation till kansliet i april, hör inget på hela tiden och tror därmed att handlingarna så småningom skall hantars till pass. I oktober får jag ett litet kort där det står "Vi bekräftar härmed att vi mottagit av er insända handlingar datum 051017"

Men kära nån, dessa papper skickade jag ju i april. Det måste vara en lång postgång till avelskansliet.:confused:

Det gamla kansliet hade inget system för diarieföring av inkommande handlingar. I samband med flytten till Strömsholm har detta införts, vilket förklarar varför du fått beskedet så långt efter inskickandet.

*kl*

Slänger in en rent allmän fråga.
Om hästen har ett pass redan, behöver man ett nytt nu då?

Vet att det var någon här på Buke som hade annan hästras som sa att hon fått regga om sina hästar för de gamla passet inte var giltigt på något vänster.

Vad gäller för islandshäst?

/kristel, ny på detta som ni vet men ägare till en häst med ljusblått pass;) .

Men då är det alltså inte en väntetid på 6 månader, som man faktiskt har angett. Dessa 6 månader hade redan gått när jag fick bekräftelse på att mina papper var inkomna, så det jag ställer mig frågande till vart hamnade man då i kön. Under dessa 6 månader bör det väl ha inkommit flera ansökningar, och då kan väl knappast kön ha hanterats i inkommande ordning.:mad:

Jag fick även ett könummer som inte säger mig ett smack, eftersom ingen rapportering sker utifrån denna kölista så vet man ju ändå inte när passet kan vara på ingång.:smirk:

Om hästen är svenskfödd är det nog lugnt. I annat fall måste den registreras in i SIF om det inte är gjort av den som importerade.

Min Molvi är svenskfödd
och har allt om sin mor
men bara namn på sin far.
stämmer det då att dte inte godkänns
och jag kan inte tävla med min häst ? :( :( :cry:

Tror du det kan vara så att vi som inte begärt förtur bara blivit liggande?

Jag undrar också vad mitt könummer var mellan april och oktober:smirk:

Har hört ett rykte som säger att avelskansliet har 3.000 pass att utfärda... Tror de jobbar på allt de kan. Men som sagt så är det ett rykte.
Vad gäller den svenskfödda med pass så vet jag inte hur det ligger till. Den är onekligen reggad i SIF så då borde du få tävla. Men skicka ett mail till avelskansliet med alla uppgifter så kan de säkert svara dig.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 726
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: movi
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2