Islandshingstar och deras "utrustning"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare seifur1
  • Startdatum Startdatum
S

seifur1

:o
Jag blev lite nyfiken på vad som gäller avelshingstar och roterad testikel.
Eftersom min egen unghingst 2,5år, fick konstaterat en roterad testikel av veterinär och även kommentar att de var ovanligt stora :o så sökte jag lite i ämnet på nätet. På nätet hittade jag att blodtillförseln kan bli störd och att de därför kan svullna. Någon som vet mer. Nu ska min häst inte bli avelshingst utan kommer att kastreras nästa vecka. Kanske extra skönt om nu detta kanske stör honom???

Jag kom ändå att fundera på vad som gäller Islandshingstar som har detta vid bedömning. Är det kass. som gäller eller inte?
Jag hörde att vissa andra raser godkänner det och vissa inte.???
Är det något som går att rätta till om det gällde en avelshingst?

Bara nyfiken kring ämnet nu när det också drabbat min lilla pålle.

Sv: Islandshingstar och deras "utrustning"

Hur det är med islänningar, avelsvärdering och roterade testiklar vet jag inte, men på shetland (och några fler ponnyraser, vet inte vilka - alla??) har man sedan några år godkänt hingstar som har EN roterad testikel.
Det är ganska vanligt att unghingstarnas testiklar inte är helt stabila, de kan ligga rätt ena stunden för att ligga fel en timme senare... Min nuvarande hingst hade båda kulorna i rätt läge på föruttagningen när han var 2½. På premieringen några veckor senare hade den ena roterat då han undersöktes, men han godkändes med det. Och nu vill jag nog säja att båda ligger stabilt där de ska vara...
Jag tror inte att de lider nämnvärt av det. Skälet till att man INTE godkände det tidigare var att sädesledaren kan "klämmas åt" (som när man viker en vattenslang) när testikeln ligger åt fel håll, så att spermierna inte kommer fram. (så har i alla fall jag fått det förklarat för mig).
Och skälet till att man nu godkänner det var en hingstägarens överklagan...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka