Islandshästsadel

Paulina

Trådstartare
Då inte min Equipe-sadel inte är perfekt längre är jag på jakt efter en ny sadel. Jag tycker nuvarande sade är lite för lång för nya hästen rygg (väldigt kompakt häst) och jag kan behöva en mindre sits. Nu till min fråga...

Vad har ni för sadlar och vad rekommenderar ni för sadlar till islandshäst? Visa gärna bilder på era sadlar och berätta om vad som är bra/mindre bra med dem. Alla förslag och erfarenheter uppskattas "i sadeldjungeln"! :D

Sv: Islandshästsadel

Svårt att ge råd då hästar är så olika. Breda platta ryggar och inte allför kort rygg kan equess sella funka. Jag har lippo leia den med kolfiberbom. Kort sadel bra pris ock kvalité. Ligger bäst på hästar som är inte har platt rygg. Till kort rygg och inte alltför tung ryttare så är en bra bomlös ett alternativ. Jag har en sensation som jag tycker är bra. Nu finns det mängder av nya typer av sadlar att välja på dessutom.

Sellan har väl ganska takformade bossor? Hur den skulle sitta bra på en platt rygg har jag svårt att se?

Har provat och beställt hem en Top reiter start plus till min. Han är också väldigt kompakt med lite kortare rygg och den verkade super när vi provade den. Både passform och säte. Prova, jag kan varmt rekomendera den vad jag själv fått testa och se. :)

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 212
Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar