Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Har fått ett litet hingstföl för någon vecka sedan som jag inte kan bestämma namnet på .Han är brunskäck,ganska kraftig,väldigt livlig och mycket orädd.Han verkar ha passen i sej enligt sakkunskapen.Har någon något bra förslag??
Här är lite förslag och dess betydelser! Inom parantes är uttalet
Bógatýr (båogatiir)- skäck
Snarfaxi- livlig häst med vacker man
Flekkur (Flaekkurr)-fläckig
Freyfaxi (fraeifaxi)-vacker man
Djarfur (djarrvurr)-modig, käck
Kraftur-kraftfull, stark
Några iaf! säg till om di vill ha andra så ska jag leta vidare i boken.
jadu, det finns ju hår många islandshästnamn som helst
men här är några jag tycker är fina:
Galsi (lekfull)
Neisti (gnista)
Villingur (vild)
Drífandi (energisk)
något med brunt eller skäck kanske skulle passa, som Birningur (björnunge), Húni (också björnunge) eller Flekkur (fläckig), eller efter hans lockiga man, t ex Snarfaxi betyder "livlig häst med vacker man", Lokkur betyder "hårlock/lockig man/man i avvikande färg".
det är några namn jag kan i huvudet. som sagt, det finns massor!
Hoppsan!Tyckte att Snörp lät så maskulint.....
Fin namn sida du har,tack för tipsen.Jag vill ju att namnet ska försöka spegla hans sätt att vara på.,det känns så viktigt för mej.Kanske Skelmir eler Teitur skulle passa honom?
grattis till fölet !!
Snörp är ett stonamn, vi har en pålle som heter det, den har faktiskt Ida ridit på jag tycker att namnet får en att associera till hemska skällsord
va sägs om Skjoni skeidur, vakur- passgångare..
ahh, min fantasi tryter idag. kolla fina namn längre bak i släkten. om han liknar morfar eller farfar till färg, personlighet el nåt så kan de ju vara kul att döpa till samma namn.
Jo det hade jag, men för att göra sidorna snabbare så tog jag bort dem. Nu har jag fotoalbum istället. Det hittar man på startsidan. (De är dock STOOORA och kan ta tid att ladda med sega modem) Är det någon bild du saknar?
Skola & Jobb
Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
Hästmänniskan
Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.