Islandshästmänniskor -hjälp!!!

S

sleepy

Det var jag som startet tråden; saknar ni de "store brune...", och som ni forstod är jag mycket tveksam (var det et svensk ord? :crazy:) fordi jag gillar isladshäst, men saknar de store brune av olika årsaker...

Nu har jag funnit noe helt spesielt... :bump:

En korsning varmblodstravare/islandshest! Han är 5 år och lite riden. Jag red han litt i dag, och tyckte om honom! Han fungerade som en 3-gångare, men både moren (varmblodstravare) och faren (islandshest) har tölt, och hon som eide den hadde sett den tölte på beitet. :banana:

Hästen er 165 hög, mjuke gångarter, ser ut som en "stor brun" men har islandsögon och islands-rufsig pannelugg!

Jag kan få 3mnd "provtid" -jag kan inte låta denne gå från mig, kan jag?? :crazy: Men då har jag plutselig två häster- hjääälp...

Här måste du ju rannsaka dej själv! Den här hästen kan du ju också rida gångater på och vad jag förstod på tidigare inlägg var det ju just att det var lite väl många växlar att hålla reda på som du tyckte var jobbigt. Men visst kan du ju hålla kvar korsningen som tregångare (men kan du hålla dej från att börja tölta? ;) ).

Om du sedan kan ha två hästar är ju up till din plånbok och din tid att avgöra!

Tänk igenom noga och provrid kanske någon gång till. Gillar du hästen och har tiden så slå till!
Lycka till hur än du gör!

/Malin

Har bara läst bråkdelar av förra tråden men ställ dig några frågor:
- varför vill du ha en "stor brun", är det för hopp/ dressyrförutsättningar vore kanske ett halvblod )eller någon "tregångad ras") bättre?
- vad gillar du gångarterna?

Fundera på om det inte istället blir så att du inte kan vara med på riktigt i någon "värld".

En korsning med trav- och fyrtaktsanlag är inte det bästa för dressyr/hopp, och hur mkt tölt du än hittar får du inte tävla i det.

Det är möjligt, eftersom hästägare ofta är "rasister", att både de "stora brunas gäng" och islandshästfolket tittar lite snett på dig och pållen.

Och det spelar förmodligen roll för dig vad andra tycker - annars skulle du väl inte tveka att ha kvar islänningen även om du bor i ett storhäststall ;)

Dom andra tycker islandshästen min är jättesnygg, rolig att rida och gullig, och jag bryr mig INTE om vad dom tyckar... (hadde jag brydd meg om det hadde jag i alle fall beholdt honom ;)

Jag provade korsningen, og fant inte antydning til tölt, han travade i svinger och allting :) Men tölten är nog långt där inne et sted. Jag har "holdt orden" på en travar-4-5-gångare tidligare, och det är jättekul att tölta på en stor häst :banana: Men det kan godt hende jag aldrig kommer at henta fram tölten hos den här korsningen. Vem vet... :smirk:

Och vet ni -plutselig (suddenly) fikk en stallkompis av mig hyra en hel gård, så nu skal hästen min flyttas dit, och där har jag råd till at ha en hest till, så da får jag båda stor och liten häst! :bow:

Det är nestan förr godt till at vara sant... :eek:

Det kanske är så att du och din isladshäst inte riktigt funnit varandra (även om han har ett bra lynne)det är svårt med gångarter och det är lätt att tröttna när det inte går framåt. Nu är det ju utmärkt om du har möjliget att prova en annan häst, även en korsningshäst kan ju, om du har tur ärva rätt komponeter så att det blir en trevlig ridhäst men bra gångarter. Det viktiga är ju som sagt att du verkligen analyserar vad det är du vill h ut med din ridning så att du inte helt plötsligt står där med två hästar och ingen egentligen är vad du söker efter. Lycka till med den nya hästen och hoppas du hittat vad du söker :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka