islandshästbett

FrittePower

Trådstartare
Hej!

Erfarenheter av islandshästbett sökes! Hur verkar dom och på vilka hästar rekommenderas dom på? Hur hårt spänner man kedjan? ( har sett att den hänger på vissa hästar och andra inte?)
Kan man tömköra och annat med sådanna bett?

Undrande
-________________________________________________________
Min personlighet finner du i mina tre hästar, Trofast, Vild, Tålmodig

Vad menar du då? Är det själva islandsstången som du åsyftar på, eller något annat?

Islandsstången är mer tänkt till häst som lärt sig grundprincipen för bett, tanken är att ryttaren skall kunna rida sin häst med lätta lätta tygeltag. Skänklarna skall egentligen vara så lösa att de kan pendla och fungera lite som drivande, fast det är mer sällan man ser. Oftast är det skänklar som ligger vågrätt efter hästens hals, och många ryttare verkar ha valt bettet för att ha en broms på sin kuse. :smirk:

Därför skulle det inte vara ett bra bett att använda som körbett.

Tycker att man oftare ser detta bett på fel häst under fel ryttare, än tvärtom.

Tipsade en kompis om att inte ha ett sånt bett på sin kuse som var mycket pigg men fick inget gehör, men när en islänsk hästtränare sa samma som jag sagt bytte hon på en gång! :crazy: ;)
Det gäller ju att kunna bromsa hästen utan att bruka skarpa bett!

På tal om bett nån som kan tipsa om nåt bra ställe på nätet man kan köpa bett?

Ja för att överhuvudtaget ha nytta av stångbett, bör hästen ha klarat av lydnads fasen. Det ser inte trevligt ut när hästen ligger helt på stången, och vägrar släppa. Å andra sidan har ryttaren tagit ett stadigt tag, och släpper inte sin livlina om hästen är pigg.

Man gör sig ingen tjänst genom att tro, att det är lätt att rida in lydnaden på ett skarpaare bett. I slutändan kanske hästen tappar förtroende både för bett, och ryttarens hand. :smirk: Då blir det inte en rolig uppgift att ta sig an. :crazy:

Tack! Jag tror jag ska säja det till min kompis! Eller be islänningen tala om det för henne ;) så kanske det går in!

Man blir liksom förvånad över att vissa tror att en pigg häst kräver ett skarpt bett och en häst som är känslig ska ha ett milt när tvärtom kan ge bättre resultat! :idea:

tack för svaren. Man vill ju ibland veta vad olika bett är till för så man inte stoppar något i hästens mun utan att tänka sig för. :o

Då är alltså frågan, På vilka hästar passar överhuvudtaget islandshästbett? Om man nu ska ha ett sådannt vill säga. :crazy:

Jag har aldrig använt ett sådannt bett, men sett folk runt omkring mig göra det och därför undrar jag. Många verkar ha det som ett komplementsbett (ha ett milt att rida på och byta till islandsbett korta perioder)

Det där med drivande tyckte jag lät intressant. Vad menas? Att rasslet av en kedja eller pendlande skänklar (på bettet :D )får hästen att gå fram eller har jag missuppfattat?

Islandshästbett passar som namnet antyder på Islandshästar. Därmed kan det vara en uppsjö av bett. Tränsbett, pelham, islandsstång mm mm. Vad jag försöker säga är att du använder ordet fel. Det gör det hela mycket förvirrande. Det verkar som att det är islandsstången du frågar om. Skriv då rätt term så blir det lättare!

Min erfarenhet av islandsstången är att jag vill ha den när jag ska visa hästen på framåt-nedåt i trav (på en häst som gärna slänger upp huvudet och grisepassar) och för att visa huvudställningen i tölt. Jag spännar kedjan ganska mycket, eftersom det är den effekten jag är ute efter. Annars rider jag på tränsbettet. Med andra ord blir det små små rörelser i handen som måste vara stadig.

/Jonaz

Släpper hästen stången och ryttarens hand tillåter det, kan skänklarna pendla lite. Detta kan bla vara mycket till hjälp i grenen T2, då har bettet ej heller någon som helst inverkan i hästens mun och är alltså att betrakta som mycket snällt. Men det kan den endast vara förutsatt att ryttaren inte fnular runt i trådarna, för då blir det inte snällt längre. Tanken är som sagt att bettet skall vara till en lydig häst, och en hjälp för ryttaren att använda mycket små hjälper och då helst mest säte och mycket lite av handen.

aha. Jag har missförstått att det finns flera typer av det bettet. Jag menar om man exempelvis kollar i hööks katalogen så finns det ett bett där det står "islandshästbett". Dom syftade jag på.

Så om ens islandshäst bockar mycket är detta alltså inte att rekommendera! (stilla med handen syftar jag på :crazy:)

Kedjan kan spännas som ett körbett alltså (när man vill ha 45graders vinkeln på ex postkandar)
Och bettet hjälper hästen att söka sig neråt...eller är jag fel ute igen?

Jag har utgått ifrån att du menar detta bett http://www.lillhastenistav.se/bt.htm28.jpg

Det är inte lämpligt som körbett, här riskerar man att hästen lägger sig i bettet.

Detta bett lämpar sig väl till hästar som har lärt sig ryttarens hjälper, tar emot dom och förstår samt utför det ryttaren begär. Det hjälper inte varken hästen eller ryttaren i ett utbildningsskede, utan hästen bör vara färdigutbildad för att man skall ha störst hjälp av det som ryttare.

Kedjan på en islandsstång ska alltid spännas så att skänklarna kan lägga sig vågrätt när hästen går i rätt (huvud-)form. Den ska alltså spännas lösare än hos ett kandarstång. Tanken bakom detta sätt att spänna kedjan är att när hästen går i korrekt (huvud-)form så ska hävstångseffekten helt upphöra och bettet mer få effekten av ett vanligt tränsbett.

Hur fixar du till resten av hästen efter att du visat den var den ska ha huvudet? att den slänger med huvudet och grisepassar är ju inte ett huvudtsällningsfel egentligen...

Vet Ylva Rubin gillar inte islandsstången bl a pga att bettet är ledat. Hon rekommenderar rakt pelham om man vill rida på stång.

Det finns tredelade islandsstångbett som så vitt jag vet ska ligga bra i munnen.

Pelham har inte samma effekt som islandsstångbett.

tredelade islandsstångbett :confused:
Vet att många pratar om dem men är det någon som kan ge mej bildbevis i form av ett foto?

har bara bra erfarenheter av bitless bridle! du kan göra allt som du kan på tränsbett med det, signalerna blir rätt klara och pollarna reagerar fort på det då trycket kommer an på så många ställen, inte som många andra bettlösa med bara runt nosen. Rider ändå Nisse på bara grimma då han inte behöver skarpare och går så bra på det. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 291
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 343
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II

Hästrelaterat