Islandshästars förmåga att samla sig?

L

Lord Owen

Såvitt jag förstått på mina islandhästfrästa medmänniskor så har Islandshästen en förmåga att samla sig (eller sätta under sig bakdelen) som är något utöver det vanliga. Hur är det med detta? Har det det? Och ger inte det problem med att de kanske trampar "för långt" under sig eller går inte det? :crazy:

Har Islandshästar speciell förmåga att "sätta sig"?
Man ser alltid på bilder i tex pass och tölt att de verkligen TAR I med bakbenen men är detta något som är rastypiskt? Kanske har att göra med deras ofta korta starka ryggar? Ja, visserligen är allt påverkbart med rätt ridning men jag tror ni fattar vart jag vill komma. :D

Sv: Islandshästars förmåga att samla sig?

På en islandshäst så vill ju man hästen inte ska ha för lång rygg, länden får inte heller vara för lång och rak och korset ska vara lutande. Detta för att underlätta för de extra gångarterna. Med en sådan kroppsbyggnad så bör det ju rimligen bli lite enklare att sätta under bakdelen. När man rider islandshästar på islandshästtävlingar används tyvärr inte denna byggnad så mycket för att verkligen låta hästarna sätta sig utan den används mer som påskjut, allra helst i pass. Men av det jag har sett av islandshästar som är mer samlade verkar de ha relativt enkelt för att sätt under sig. Naturligtvis finns det ju alltid hästar som har en kroppsbyggnad som inte är så bra så man ska väl inte dra alla "raggsockor" över en kam.

/Sara

En islandshäst är bara bra på att skuffa in bakbenen under sig. Den är däremot mindre bra på att samla sig och trampa under sig.
Att trampa in långt under sig med raka bakben som en islandshäst gör är ungefär motsatsen till samling, det kallas att hästen spjärnar.

Nja, jag håller inte helt med om att islänningar bara är bra på att skuffa in bakbenen under sig. Tyvärr är det oftast det man ser när de rids. I en korrekt riden tölt behövs det även att hästen hästen bär upp mer vikt på bakdelen och minskar ledarnas vinklar i bakbenen. Men visst, det blir aldrig en så hög samlingsgrad som en korrekt riden piaff eller liknande.

/Sara

Samling är ju att hästen vinklar om bäckenet, böjer alla leder bak och sviktar vikten över bakbenen. Jag har inte sett detta i någon särskild mån hos islänningar. Har dock sett mycket stillbilder på de kraftigt framkastade bakbenen med raka leder som medföljer deras speciella gångarter. Det är inte samling i sig.

Tessan

Är det vanligt med korrekt riden tölt?

Carmenzita skrev:
Är det vanligt med korrekt riden tölt?

Hahaha, skojar du? Men det förekommer och då är det en njutning.

OlleAtlas

Men korrekt riden, enligt VEM? Ska tölten verkligen vara bärig?

Jag förstår hur du menar med bärig tölt, men förespråkas det enl islandshästvärlden? Tölt är väl inget annat än en snabbare form av skritt. Samlad skritt går långsamt, hur går en snabb samlad skritt till? Det låter lite motsägelsefullt i mina öron?

Ja, egentligen är jag lite för okunnig för att ge ett korrekt svar. Det finns massor som har mycket mer kunskap, här på forumet. Har inte ridit islandshäst så himla länge och är nog påverkad av annan ridning. Vad jag gillar är nog högst personligt. För mig är en fin tölt en gångart som flyter fram, hästen bär bak, men måste även ha påskjut.
Hästen får inte vara ihopdragen på framdelen. Inte så tjusigt med hjorthals och stjärnkikare heller. Båda varianter förekommer friskt på tävling. Jag gillar en relativt fri form, tycker nog att det är vackrast.

Tölt rör sig mycket mer genom kroppen än skritt, ryggen böljar.

Såklart är även takten viktig, men i mina ögon kommer formen först. Och ryttarens sits betyder en hel del också.

OlleAtlas

Carmenzita skrev:
Men korrekt riden, enligt VEM? Ska tölten verkligen vara bärig?

Jag förstår hur du menar med bärig tölt, men förespråkas det enl islandshästvärlden? Tölt är väl inget annat än en snabbare form av skritt. Samlad skritt går långsamt, hur går en snabb samlad skritt till? Det låter lite motsägelsefullt i mina öron?

Jag tycker att det är skillnad på samlad och bärig. Bärighet vill man väl ha oavsett tempo och grad av samling? En korrekt ökad trav är bärig. Samma borde gälla en bra ökad tölt. Jag förknippar bärighet med "satt på bakdelen och lätt framdel" eller hur man nu ska formulera det. Samlad, då kortar hästen upp sig, vilar längre på steget, det går långsammare.

Men det kanske bara är jag som tolkar det så?

OlleAtlas skrev:
Såklart är även takten viktig, men i mina ögon kommer formen först. Och ryttarens sits betyder en hel del också.
OlleAtlas
Men på tävling bedöms väl takten före formen?

-lån-

Tja, jag är helt ny på islandshästar så jag tänkte bara kolla upp om det mina vänner säger, de som tävlar med isisar. :crazy:

Enligt dem så MÅSTE hästen vara samlad för att kunna tölta, sanning?
Och det är klart, på de flesta bilder jag sett är ju bakbenen spikraka men ändå låångt in undr kroppen. Skulle detta då göra det svårare för dem att samla sig då? Att de har lätt för att ha benen raka eller vad man ska säga.. :crazy:

AnnA_ skrev:
Jag tycker att det är skillnad på samlad och bärig. Bärighet vill man väl ha oavsett tempo och grad av samling? En korrekt ökad trav är bärig. Samma borde gälla en bra ökad tölt. Jag förknippar bärighet med "satt på bakdelen och lätt framdel" eller hur man nu ska formulera det. Samlad, då kortar hästen upp sig, vilar längre på steget, det går långsammare.

Men det kanske bara är jag som tolkar det så?

Jag håller med dig!

AnnA_ skrev:
Men på tävling bedöms väl takten före formen?

Jo, så tror jag att det är. Fanns en tråd på Islandshästforumet här på Buke som diskuterade det här för några månader sedan.

OA

Följdfråga, har då islandshästar bättre bärighet (eller lättare för att bära sig) än andra raser? Finns ju undantag men så där generellt?

Lord Owen skrev:
Enligt dem så MÅSTE hästen vara samlad för att kunna tölta, sanning?

Jo, men enligt dressyrkunniga måsten hästen vara samlad för att kunna piaffera också, och det ser vi ju varje dag hästar som inte är samlade och piafferar ändå...

T

Ja, jag kan hålla med dig. Samling skulle man väl kunna kalla bärighet i sin extrem. Men är tölten en gångart som går att rida bärig? *nyfiken*

Noir2 skrev:
Jo, men enligt dressyrkunniga måsten hästen vara samlad för att kunna piaffera också, och det ser vi ju varje dag hästar som inte är samlade och piafferar ändå...

T

Hm, ja de menade att hästen inte KAN tölta om den inte är samlad. Och då menar de ungefär som att om det absoult INTE GÅR utan samling, inte som en "piaff" utan samling där hästen bara trampar på stället utan ungefär som att "man kan inte äta om man inte öppnar munnen". Förstår du? :D

Carmenzita skrev:
Men är tölten en gångart som går att rida bärig? *nyfiken*

Det där är också intressant, mina vänner säger att de (när de rider) uppfattar en bra tölt som att hästen "sätter sig på rumpan", är det så man uppfattar bärighet?

Men en westernhäst kan också få rumpan inunder sig, snabbt som katten t o m.

Jag tror jag ska ta mig en funderare på vad skillnaden mellan samlign och bärighet är. Om det är en gradskillnad.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 374
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama