Islandshästar som går distans?

Gullan86

Trådstartare
Hej!
Är det några Islandshästar här på forumet som tävlar/tränar distans?
berätta gärna hur det går för er och för och nackdelar men rasen inom distans.

Sv: Islandshästar som går distans?

Jag har varit sugen på att börja, men det finns föga klubbar där jag bor. Tycker också det vore intressant att veta om det finns några här som rider distans med sin islandshäst?

Jag har börjat rida lite distans med min isis i år. 2 godkända ritter av 3.
Det som vi blev underkända på var att vi inte fick ner pulsen i tid efter ritten. Så den nackdel som jag har hittat är att isisarna kan ha lite svårare att komma ner under pulsgränserna i tid till veterinären. Annars så ser jag inga nackdelar. Kan vara lite svårt att rida ihop med andra stora hästar så det finns risk att man får rida en del ensam om man inte har andra isisar med.

Jag gick med i en helt "vanlig" ridklubb som inte har några distansritter själva, enbart för att få medelmskapet i SvRF. Sen får man leta upp alla ritter inom vettigt avstånd, de är inte många här hos mig om man inte är beredd på 2-3 timmar bilfärd dit.

/Linda

Jag har inte tävlat distans men känner till några som tävlat med liknande raser och islandsryttare som rider långt.
En fördel är att många islandshästar har lätt för att koppla av. De hetsar inte upp sig i onödan.
Nackdelar är tjock päls och vissa islandshästar kan ha svårt att trava rent (min t ex).

Den 3 oktober kommer Stormurs anordna en distansritt för islandshästar på Lovisedals i Rimbo. Det är bara en 15 km men ändå……….
Lovisedal ligger ju nära både Stockholm och Uppsala.
Mer info kan fås på deras hemsida www.stormur.nu
Ingrid Boström

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
739
Senast: Ajda
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 819
Senast: Mineur
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Roheryn
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka