Islandshästar och skoning!

Sv: Islandshästar och skoning!

håller helt med dig jag vill med ha hovarna normala vägrar att utsätta hästen för risk(vilket min förra hovarlagare gjort emd min häst utan min vetskap, alla kan väl inte vara experter på hovar eller? man ska väl kunna lita på hovargarna.)
hon var iaf väldigt duktig i övrigt men ja sysslade med gångartsskogning.
min häst hade aldrig tyngre skor fram utan hon mixtrade med tålängden istället:(

nu har han korta tår för första gången på länge och har aldrig töltat så rent(hovarlagaren skullde sina handlingar på att om hästen inte har länge hovar fram/tyngd fram så springer den bara runt i grisepass) han va skitpasstaktig innan vilan och då hade han långa tår och va verkad av henne morr.

nu e han barfota och jättefin i hovarna.
får se vem jag ska anlita när skorna åker på vilket de ganska troligt kommer göra framåt våren men så länge de funkar kan han lika gärna va utan.

han har aldrig haft så frisk hovar innan som nu, han slipper ju snösulor och skorna.
innan har han alltid fått nästan bärrandsröta under vintern nu e bärranden hur fin som helst.

innan har han alltid fått nästan bärrandsröta under vintern nu e bärranden hur fin som helst.

Bärrandsröta är ett vanligt fenomen för en avskodd häst, i en del fall har ägaren varit tvungen att sko på hästen för att rötan ska försvinna.

Hm intressant,har bara skummat igenom alla inlägg.
Kaela går med vanliga skor runt om,hur många mm är det:angel::confused:?
Iaf likadant runt om,har aldrig mixtrat med henne men hur funkar det egentligen??
Hon har ju ingen tölt men ska lämnas på träning 2009 efter fölet är avvant.

Normal sko är 8mm tjock, det finns även lite lättare 6 mm samt något tyngre 10 mm. En normalskoning där vinkeln går i linje med kotan är att föredra, normal tå och trakt.

Och enl. mig och min hovslagare är bärrandsröta ett vanligt fenomen på avskodd häst där ägaren inte kollar och håller efter hovarna ordentligt. Med en oskodd hov är det lättare att snabbt upptäcka ev. röta och åtgärda den - med en sko på kan det gå många veckor innan det upptäcks.

Jo det med tå o trakt vet jag;),hade tyvärr en kass hovslagare när jag precis köpt henne men han har fått sparken:D
Tyvärr tar det lång tid för trakterna att växa:(ush går fort att förstöra o långsamt att reparera.

Om du läser den här tråden, kommer du att få läsa om en stark barfotaförespråkare som skodde sin häst bl a pga all den bärrandsröta som denne fick tampas med.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=806657

I tråden visar det sig vanligt bland just barfotahästar, och att skodda hästar inte alls drabbades i samma omfattning. Men med det är inget sagt att man måste hålla hästen skodd för det, men som sagt det är alltså inte alls så ovanligt. Man rekommenderar också Ionisil till både bärrandsröta och strålröta, de barfotaverkare som verkar enligt tråden har ofta Ionisil med sig som deras kunder kan köpa.

Bärrandsröta är ett vanligt fenomen för en avskodd häst, i en del fall har ägaren varit tvungen att sko på hästen för att rötan ska försvinna.

okej?

det som hänt med min häst är att första vintern jag hade honom hade han skor och när jag skulle ta av dem inför vilan hade han fått hålvägg UNDER skon, han gick då utan skor i 8 veckor och hålväggen(rötan i bärranden) blev bättre då jag kunde lufta och byta sånt tjärdrev ofta i hålet.

sen skoddes han igen då jag skulle träna igen. det tog lång tid innan det växte ut när han hade skor men efter ca 1 år var det borta.

varje vinter när han haft sulor och skor har bärranden sett svart och halvt murken ut vid omskoningar.

denna gången nu när han går barfota har han aldrig sett finare ut, och jag ljuger inte för jag vet inte varför men troligen luftar det bättre utan skor så bakterierna inte hålls kvar.

Och enl. mig och min hovslagare är bärrandsröta ett vanligt fenomen på avskodd häst där ägaren inte kollar och håller efter hovarna ordentligt. Med en oskodd hov är det lättare att snabbt upptäcka ev. röta och åtgärda den - med en sko på kan det gå många veckor innan det upptäcks.

det håller jag med om för det var det som hände min häst, att han under skoperioden utvecklade en hålvägg.

nu ser jag ju direkt om han får det minsta lilla i bärranden.
hittils ser den faktiskt kanonfin ut och hovarna med är hur nöjd som helst och han VERKAS AV EN RIKTIG UTBILDAD HOVSLAGARE.

har börjat sätta igång han får se hur mkt det går att rida utan skor sen

Men var inte du missnöjd med din senaste hovisupplevelse? Var ju en tråd om det, såg ju ut som hovis hade använt yxa. Eller har du en ny? Eller har jag blandat ihop dej med någon annan.
Bra att det funkar bra iaf!

Har inte islandshäst men måste tyvärr hålla med om att bärrandsröta och sep är vanliga vid barfota, hade knappt "hört tals om" detta innan när jag hade hästarna skodda....
Men som någon annan skrev man kan ju snabbt åtgärda det när man ser det direkt. Så problemt är inte så stort för mig nu som det var från början innan jag kunde se det och korrigera själv.
Men det är absolut en nackdel/baksida av barfota....

jag har kanske haft tur men hittils har min häst inte haft i närheten av så fina hovar som nu alltså han såg mycket värre ut såhär på vintern under skorna när han hade skor.

och endå går han i en grymt lerig hage nu.

Men var inte du missnöjd med din senaste hovisupplevelse? Var ju en tråd om det, såg ju ut som hovis hade använt yxa. Eller har du en ny? Eller har jag blandat ihop dej med någon annan.
Bra att det funkar bra iaf!

haha ja folk glömmer inte det hörs såfort nåt dåligt händer andra då skall de minnas och ältas, synd att hästmänniskor älskar när det går dåligt för varann:crazy:

iaf jag är som sagt inte expert på hovar vilket de flesta hästägare inte har därav yrket hovarlagare.

jag har bestämt mig för att gå på känslan som många skrev i min tråd och det gör jag nu, har hästen inte ont, jag tycker det ser bra ut så kan det ju inte vara så himla fel.
då skiter jag i vad folk tycker för att de försöker klanka ner på allt hela tiden, det är bara att accsepptera att ALLA tycker olika och man får gå efter vad man själv känner är bäst och det hästen trivs med.

jag har samma hovslagare men hon verkade honom och så skulle hon komma igen efter 10 veckor nu när det gått snart 6 veckor så är hovarna jättefina perfekta och det behöver absolut inte tas mkt så jag tror 10 veckor blir perfekt.

ska i fortsättningen försöka lita på hovarlagare de borde ju ha mer utbildning än ett disskutionsforum iaf;)
men det har varit roligt att höra allas åsikter endå.

men som sagt hans hovar är kanonfina nu och hårda.
han är under igångsättning nu hade vila innan.
idag gick vi ca 2 timmar och jag hoppade upp och red lite då började han självmant att galoppera och busa för han är så glad gick helt underbart fint på alla underlag t.o.m hyffsat mkt sten då gick han bara lite mer sakta sen va det fullt ös igen:):love:

Har min dam normalskodd och det tog ett tag för hovarna att bli ok som de är nu (bytte hovslagare i mars har jag för mig förra året). Hade en islännsk hovslagare som säkert kan sin sak när det gäller gångartskoning men sedan jag bytte hovslagare så hart hon ökat 1,5 storlek fram och en bak. Då förra skodde trångt så hoven jobbade inte optimalt. Sedan ändrade nya hovslagaren vinklarna och tålängden.

Har oxå märkt som Gullan86 att tölten mm har blivit betydligt bättre allt efter hovslagarbyte. Även fast jag hörde av en att stoet skulle sluta tölta om jag bytte hovslagare :D

Nuvarande är en bra svensk utbildad hovslagare som även jobbat på ultuna.

Personligen har jag hellre en frisk hållbar häst med mindre lyft än att avvika mkt från normalskoning och vikt

Då är jag glad för din skull :)
Ville bara höra hur det gick. Och tydligen bra! :D

Försöker själv lära mej mer om hovar, finns mycket kunskap på buke, men har själv blivit dumförklarad fast jag bara vill lära mej :confused:

Nog om det. Lycka till me pålle.

Mina hovar är hur fina som helst med efter 4 års strasserverkning :)MEN det finns baksidor, det måste jag erkänna. men helt andra än vad som kommer fram i inläggen här. Som tex att man får ha mer koll på så att inte hovarna får röta i bärranden.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 238
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 578
Senast: Liten
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 017
Senast: Korven
·
F
Hästvård jag har problem med min häst, när jag köpte honom var han väldigt lång i sina tår vilket verkades till under sommaren, då gick han...
Svar
16
· Visningar
2 616
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka