Islandshästar och selen

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare ang
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 124
A

ang

Ja, det är faktiskt en rasspecifik fråga. Tycker mig ha läst någonstans att islandshästar faktiskt är adapterade till ett lägre selen-intag. Det låter ju inte helt otroligt, om man tänker på rasens utveckling.

Kan dock INTE komma på var jag möjligen sett detta, och vill gärna veta om det ligger nån sanning i detta?

Sv: Islandshästar och selen

Du har läst det på IVIS.org HH
Feeding Management of Icelandic Horses in Iceland and After Importation in
Germany (28-Jun-2004)
S. Braun, I. Vervuert and M. Coenen
Institute for Animal Nutrition, School of Veterinary Medicine, Hannover,

Conclusions
Mineral supply differed between Iceland and Germany, especially Se intake was very low in Iceland. It is concluded that Se supplementation should be limited in Icelandic horses regarding to their assumed adaptation to the specific conditions in Iceland. In contrast to several observations, liver and muscle enzyme concentrations were arranged within the valid reference values in Iceland and in Germany until the 24th week of importation.

Kan bara tacka och vara imponerad :bow:

Men, då kommer ju följdfrågan ... Om man ger tokosel, hur skall man då förhålla sig med doseringen. Det bör ju faktiskt vara en mindre giva, eller skall man utgå från att de kan "anpassa sig" - får liksom inte ihop sista meningen?! :crazy:

Jag har utgått ifrån att detta gäller vid nyimport och de närmaste 6 månaderna efter, men när de sen varit på i vårat fall svensk mark så har doseringen varit sedevanlig 1 mått per vecka. Men jag kan ha gjort tolkningen fel, ingen av hästarna har dött ännu i varje fall.

Det är ju också ett sätt att se det ;)

Självklart,;) å andra sidan krävs det en ganska stor överdosering för att hästen ska bli förgiftad. Utgår man ifrån de normala för en överdosering och halverar den också så kommer vi inte i närheten ens då.:rofl:

Alger har jag aldrig hört talas om att man ger hästarna, har ändå ett stort kontaktnät på island. Fiskmjöl? Nä med hel salt sill fodrar en del med, jodå hästarna äter det::confused::o

Jag har läst någonstans att det är vanligt att man ger tång.
Förekom förr på svenska kuster att man blandade torkad tång i djurfoder.
PL

Jag vill påstå tt det är rätt vanligt med alger. I af på södra kusten där jag jobbat mycket. Det finns ju en "algodling" i Stokkseyri som exporterar. Men annars är det vanligast med silltunnor.
Själv försökte jag köpa sill att steka en gång. Dom bara glodde på mig och frågade-"Ska du äta SILL???"
Så olika det kan vara...

Själv försökte jag köpa sill att steka en gång. Dom bara glodde på mig och frågade-"Ska du äta SILL???"
Så olika det kan vara...

Javisst, har du provat att köpa torsk då? Svaret jag fick, det är inte ens kattmat.:rofl:

Hur vanligt är det att man ger fiskmjöl alger el dyl på island?
PL

Fiskmjöl och saltsill nämns som bra proteinfodermedel i Gudmundssons foderartiklar. Alger har jag inte hört om ngn som aktivt ger men vet att många hästar betar tång i havet. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Sryoqwe
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 090
Senast: Sharpless
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 745
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka