islandshästar och sadlar för tölt

orientalkatten

Trådstartare
har följt en tråd på utrustning.
är det så att sadlar till islandshästar, nu menar jag de senaste och bästa modellerna och märkena endast kan ligga på islandshästar.
det sägs på tråden att isissadlar är uppbyggda på ett sådant sätt att vikten ligger långt bak på hästen för att påverka bakbensaktionen så att dom töltar bättre.
jag trodde i min enfald att man även inom dressyr mm ville att hästen bär sig och jobbar med bakbenen samt inte sänker ryggen.

Sv: islandshästar och sadlar för tölt

Om jag förstått saken rätt så är många islandssadlar uformade genom 2 st andra sadlar, dels dressyr men även allround alltså man har slagit ihop dessa bägge och fått en sadel.

Men jag kan inte ens i min vildaste fantasi tro att en sådan sadel skulle fördela trycket mer längre bak, om så är fallet ombeds du nu av mig att sluta använda den på din häst. ;)

Nåja dessa sadlar skall fungera på samma sätt som vilken annan sadel som helst, gör den inte det genom att avlasta ryttarens tyngd jämnt fördelat över ryggen bör man nog starkt överväga att byta sadel. Summan av kardemumman, oavsett vilken modell av sadel man väljer skall den fördela trycket jämnt över hästens rygg efteersom sadel är en tryckavlastare så är det ett sådan krav man skall ställa.

Tyngdpunkten ska väl ändå vara mitt i sadeln så det blir jämnt över hela.
Tyvärr har jag märkt att islandssadlarnas djupaste punkt är längre bak, inte i mitten av sadeln, ryttaren sitter ju i den djupaste punkten å därmed längre bak i en islandssadel.
De erfarenheter jag har av dessa är att sadeln får mer tyngd bak än på framdelen som lyfter å då fördelas ju inte hela tyngden jämnt på sadeln.
I en dressyrsadel sitter man i mitten å tyngden fördelas bättre men däremot skulle jag aldrig sadla så långt fram som dressyr ryttarna gör, men inte heller bakom det bakersta revbenet.
Många sadlar alldeles för långt bak.

*lånar tråd*

Jag har ju bomlös sadel (Diddi Special) och är mycket nöjd med den, pållan har verkligen börjat visa bra gångarter, håller ren galopp, tölt osv. Tryckutjämningen via sadeln verkar med bra, om man ser till hur pälsen och schabraket ser ut efter en timmas varierande ridning i terrängen tex..

Vad jag däremot kan tycka är knepigt är att lägga sadeln precis rätt på pållan! En bomsadel "känner" man ju liksom när den ligger rätt..Nån gång då och då händer det ju nu när man kommit upp o iväg att man känner att fy, vad långt bak sadeln ligger, måste sadla om!!

Nån med bomlös som har tips? :confused:

Snusmumrik

Många sadlar alldeles för långt bak.

Jag upplever precis tvärtom i många fall, man sadlar så att sadeln trycker på skulderbladet. Det är inte så ofta man ser att sadeln ligger så långt tillbaka, orsaken är i de flesta fall att sadeln är för trång och kanar fram i varje fall. Kan ju hända att du träffat på den kategorin sadel/häst/människa, som sadlar tillbaka istället för att byta sadel till något som passar. :idea:

Usch ja!Människor i den kategorin finns det ju gott om :smirk:
Tycker det är lika illa att sadla för långt fram, hade heller inte velat vara häst å ha ngt som trycker över skulderbladen :crazy:
Men jag tycker jag ser mkt sånt på bilder från tävlingar med riktigt kända ryttare oxå, sadelgjorden ligger mitt på magen om inte längre bak, förstår inte hur hästen får luft...

orientalkatten skrev:
det sägs på tråden att isissadlar är uppbyggda på ett sådant sätt att vikten ligger långt bak på hästen för att påverka bakbensaktionen så att dom töltar bättre.

Det jag snappat här och där är att äldre sadelmodeller ofta var lite felkonstruerade på grund av en missuppfattning. Man trodde att hästen skulle ha lättare för att lyfta fram i tölten om vikten fördelades längre bak. Men man har på senare tid kommit underfund med att man då istället belastar den känsliga ryggen på ett sådant sätt att hästen istället får svårare för att bära sej korrekt. Något som vi alla vet idag. Numera byggs islandsadlar för korrekt fördelning över ryggen och perfekt passform för både häst och ryttare. Äldre sadlar hade fler fel, de var långa för att bli bekväma för ryttaren, de hade smalare bomvidd, smalare tunnel och rakare bom, vilket kanske passade ett fåtal hästar.
Så har iallafall jag fattat det. Den som skrivit ovanstående påstående har grundat det på äldre sadlar, vilka numera knappast någon använder. Så tror jag.

Kan islandshäst sadlar passa någon annan typ av ras???
Eller är de endast specialkonstruerade för isisar?
Kom och tänka på det då de verkar fina som långfärdssadlar....
Tack på förhand :bow:

Som sagt islandshästar är hästar och islandssadlar sadlar. Det gäller bara att hitta en kombination som passar häst, människa och användningsområde. Om det sedan råkar vara en islandssadel som är passar bäst så är det rätt sadel.

jag använde min Top Reiter 2000 på såväl en nrdsvensk som en quarterhäst och den passade så bra så! Lite längre gjord fick jag ha bara.

/Malin

tror att boj missuppfattade mig.
har själv en vanlig dressyrsadel på min häst och vet att sadeln skall passa hästen samt skall ligga bakom bogbladen men inte för långt bak.
tråden kom upp efter en disskusion på utrustning ang araber och deras korta breda ryggar.
förstår inte att man skulle bli utskrattad om man kom med isissadel på arab. passar den så är det bra för hästen.
vem idag ser skillnad på alla sadlar om dom inte är tokextrema.

har ingen i min bekantskapskrets som rider omkring i dom fula långa
gamla sadlarna som inte passar någon häst överhuvudtaget.
alla har snygga ( dyra) väl inprovade sadlar som är åt dressyrhållet.

Nej det gjorde jag inte, det vara mer skrivet med lite av glimten i ögat. :D Alltå i en lite skämtsam ton, hoppas det inte uppstod missförstånd.

Jag förstår egentligen inte varför islandssadlar sett så annorlunda ut än vanliga sadlar.Just med tanke på att endel är otroligt smala, alldeles för lånda med utåtstående "bossor" samt att man ska sitta så långt bak?
Varför de är stora är väl att gubbarna skulle få plats i dom :smirk:

förstår nu att du var lite ironisk boj.
är inte så dålig på det själv, men har inte vågat på buke då en del tror att man verkligen menar det.
islandssadlar har verkligen förbättrats till det bättre.
men det gäller väl alla sadlar,
man kommer på att tex kanalen skall vara bred på sadlar.
vi får se hur bred den kan bli innan den blir för bred.
alla har börjat med vidare sadlar inte bara på islandsadlar.
man provar med olika stoppningar. stigläderfästen längre bak.
hur djup och hur stora knäklossar kan man igentligen ha på en dressyrsadel??
men tillbaka till tråden, sadlarna kommer nog att bli kortare och vidare även till "vanliga hästar".
Det finns några märken som redan har det.
även "specialdesignade" till haflinger, arab western mm. börjar dyka upp.

Vet ni hur islandshästssadlar kom att bli just islandsshästsadlar? Jo, det danska kavalleriet skänkte en stor mängd danska kavallerisadlar till Island. Det var faktiskt inte så länge sedan. Innan dess antar jag att man red i de för 17- och 18-talen tidsenliga sadlarna. Ganska konstigt att en stor klumpig och framför allt så vansinnigt lång sadel blev till en norm som hängt kvar ända till idag. Myten att man ska få med sig bakbenen om sadeln ligger bak på länden är verkligen skrämmande. Hästen har inget att fördela vikten på där bak, bara en ryggrad. Jag har valt bort islandsmodellerna, förutom att de ligger på tok på hästarna så får man en stel och krampaktig sits i dem Då de inte ger något som helst stöd tror jag att många ryttare spänner sig i bäckenet. När man rider barbacka är du i hästens rörelser medan du i en islandssadel hamnar dels långt bak på hästen och därmed kommer lite i otakt med hästens takt. Man rider "på" och "ovanför" hästen i stället för i dess rörelser. Och dels spänner man sitt bäcken så mycket att det är svårt att påverka med små hjälper.

Visst, jag låter generaliserande nu men jag tror personligen inte på de gamla kavallerisadlarna, jag tror islandshästarna skulle få betydligt bättre hjälp av andra modeller. Själv rider jag i en skolsadel av Bent Branderup vilken jag inte skulle byta bort för allt i världen. Och inte mina hästar heller för den delen. Men allt är självklart relativt och det handlar i grund och botten om att man måste känna själv vad som är bäst för just sig och sin häst och vad man har för mål och vad man vill uppnå.

;) //Poseidon

Men hallå, det finns många bra islandssadlar. Dom gamla långa hoppas jag att vi lagt upp på vinden. Jag rider i en HR och jag sitter definitivt i hästen och inte på och ovanpå.

ja, nu är du nog lite icke-uppdaterad! Det är väl känt att de gamla långa sadlarna inte är bra för NÅGON häst... De som fortfarande använder dessa gör det pga egen dumhet.

Själv rider jag i en Wintec Islandssadel med luft i, och den är verkligen mer åt dressyr än islandsmodell...

Dessutom så ska man självklart inte sadla FÖR långt bak, men inte för långt fram heller??? Hästen bär ju redan 60% av sin vikt på framdelen, detta måste vi ju motarbeta både genom rätt ridning och muskelbyggnad men även genom att sadeln inte ligger fram på manken...

Inte så den klämmer bogbladen, och inte så den trycker på njurarna, har jag fått lära mig!

Och, som inlägg i den ursprungliga frågan... De gamla långa sadlarna tror jag inte är bra för någon häst. men de "moderna" islandssadlarna tror jag passar på vilken sortshäst/hästras som helst... ja, om sadeln passar just den hästen, såklart :)

Självklart finns det nya modeller men formatet är fortfarande desamma. I mina ögon. Vikten ligger och hamnar lite för långt bak för min smak. Men, så rider vi ju på små hästar. De gamla modellerna står fortfarande som just, modeller. Även om skräckexemplen är borttagna. Visserligen är det ju så med de flesta sadelmodeller. Även många dressyrsadlar ligger i bakvikt och ger punkttryck.

Det jag eftersträvar i en sadel som ska kunna kallas "känslig" är att de små sittbenen som sitter på bäckenets insida ska kunna kännas , inte de stora som man känner om man sitter t.ex. på en stol. Jag vill kunna använda hela mitt bäcken med så små viktförändringar som möjligt.

Jag anser mig inte särskilt dåligt uppdaterad på sadlar, utan ständigt jagande den "perfekta" (kommer jag nånsin hitta den?), men jag hittar den inte bland islandsmodellerna som de ser ut nu. Kan dock inte svara på hur den idealiska sadeln ser ut. En dag kanske...

;) //Poseidon

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 598
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 248
Senast: Aifos
·
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
3 224
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar