Islandshästar och eksem - är det "endast" knottallergi ?

MonikaH

Trådstartare
Jag försöker läsa,fråga,googla mig till kunskap om eksemet.

Det jag tror att jag förstått är att det är svedknottet som ger allergiska reaktioner.

Vad jag tycker är märkligt är att hur jag än sprayar och smörjer med insektsmedel så kommer eksemen iallafall.
Kan det vara så illa att bara några få knottbett kan orsaka denna svåra allergi?
För rent teoretiskt skulle man ju kunna "dränka" hästen med insektsmedel och därmed klara sig, men så fungerar det ju dessvärre inte.

Trots att jag har täcke tidigt, luva, dagligen sprayar med insektsmedel så får den stackars kraken avåra eksem.
Främst på juver, öron och ansikte.

Jag har inte startat denna tråd för att få tips om eksemprodukter, den kvoten känns mer än välfylld om man tittar på hyllorna här.

Det jag egentligen undrar över är att om knotten är det "enda" problemet så borde man ju kunna spraya sig fri men eftersom inte det fungerar så måste det väl finnas fler orsaker?

Det är bara år 2 för mig med islandshäst med svåra eksem så jag har inte så lång erfarenhet av just eksem på Islandshäst.

Finns det någon påläst här inne som kan hjälpa mig med mina funderingar ?

MonikaH <- Hoppfull i år igen :)

Sv: Islandshästar och eksem - är det "endast" knottallergi ?

Nej du kan inte spraya hästen fri från insekter, främst får de reaktion på svidknott men även andra bitande inskter kan vara aktuella för många eksemhästar. Eftersom allergin kan svälla och ge sig i uttryck även för andra saker, det är inte ovanligt.

Som du förmodligen märker så har hästen inga problem under den insektsfria delen av året, och desto mer den delen där insekterna är väldigt aktiv. Det går inte att skydda hästen till 100%, bara dämpa så att den inte exponeras allt för hårt. Är det väldigt problematiskt, kanske man borde hästen nattetid, innan skymning och släppa ut efter gryningen.

Jag tror PERSONLIGEN efter mina egna erfarenheter med eksemhäst att det räcker med att de blir lite bitna och därefter kliar sig- kliandet ökar inflammationen och gör hela saken värre. Detta märkte jag när hästen stod i en hage utan träd. Hon hade ingen eksem på varken man eller svans men i öronen, något som hon aldrig haft tidigare och verkade bero på att hon kunde klia sig med hovarna där (såg henne göra det ett antal gånger).

Har även märkt, när jag dumstridigt lämnade hästen hemma i omvårdnaden av en vän, att om man inte smörjer noga och hon börjar klia sig så spelar det ingen roll hur mycket man smörjer efteråt, hon fortsätter klia sig!

Bara en tanke och inget som jag vet är forskat på :)

Här finns lite från forskningen att läsa, ungefär lika i innehållet.

http://hippocampus.slu.se/aktuellt/lasmer.cfm?201

http://www.slu.se/?id=551&puff=98

Som du ser kan en allergisk häst få än fler allergier. Min eksemhäst hade förutom grav knottallergi även kvalsterallergi. Ju mer man kan förbättra hästens miljö och villkor, desto bättre mår den. Man får stalla in hästen på ett öppet ställe där det finns så lite knott och andra bitande insekter som möjligt. Det finns många saker vi kan göra när vi nu har en eksemhäst att sköta om. Skydda hästen så tidigt som möjligt INNAN knotten kommer så har man förebyggt mycket lidande. Hästen ska gå med täcke långt in på hösten. Den ska ha gott grovfoder för att hålla immunförsvaret på topp, vilket den behöver.

Även om denhär tråden inte var till för att tipsa om eksemprodukter så måste jag ändå få berätta om en salva som är så otroligt bra!

AVS14 heter den :)! Jag hade en häst stående hemma hos mig i 6 veckor förra sommaren, och det stoet hade ganska svår eksem. Sår på juvret, mellan frambenen, dåligt med man och svans, öron som var såriga och resten av huvudet lika så. Men i samma stall står en annan eksemhäst, som precis som Dama hade svår eksem, innan ägaren började använda AVS14. Salvan är verkligen grymt bra och man kan smörja på alla delar av kroppen på hästen :)! Den funkade jättebra och Damas eksem blev så otroligt mycket bättre! Såren läkte ihop och hennes eksem blev mycket mer lätthanterligt :)!

Så köp gärna den salvan! Ofta betalar man ju en massa pengar på saker som inte fungerar. Jag är själv skeptisk till många salvor som kostar fruktansvärt mycket pengar som man inte ens vet fungerar. Men denhär funkar faktiskt :D!
Luktar gott gör den oxå :d!
AVS14, jag säger bara det :).

Jag Tror inte alla eksem beror på knott allergi, jag relaterar då inte mina hästars sommar klåda som enbart reaktion på knott betten!!!

//Marlene

Haken är ju att det finns inget medel som repellerar ALLA knott och under tillräckligt lång tid. För annars skulle det funka. Om man kan förhindra att (svid)knotten biter så blossar inte allergin/eksemet upp.

Men sådant medel finns inte, och även om man täckar, smörjer, stallar in osv så kommer hästen någonstans bli biten. Och beroende på hur känslig den är kommer då symptomen.

De kan dessutom bli bitna på ett ställe och klia på ett annat. Typ biten i skapet - kliar sönder mankammen.

Så, den dag det kommer ett supermedel, som kan sprayas på HELA hästen, som HELT repellerar svidknott, och som sitter i tillräckligt många timmar och oavsett om hästen rullar, svettas, det regnar osv. DÅ kan man 'spraya sig fri'. Och det medlet kommer aldrig komma tyvärr.

Jag Tror inte alla eksem beror på knott allergi, jag relaterar då inte mina hästars sommar klåda som enbart reaktion på knott betten!!!

//Marlene

Kan du utveckla vad du menar??

Givetvis finns det andra allergier än knott. Dock är knotteksem vanligast hos islandshäst. Jag har träffat några islandshästar som reagerar emot mygg, där finns det botemedel.

Dessutom har man ju konstaterat att knott är ackumulatorn, men att annan allergi i en multireaktion faktiskt kan ta över och få situationen att se ut som en annan.

"Mina" hästar med eksem har tidigare sommrar börjat klia innan knotten kom fram, och deras eksem och kliande kan regleras på andra sätt än insektsmedel och täcken. Därför Tror jag inte att det är knotten som är grund orsaken i deras eksem, men det är klart att den förvärrar.

Marlene

jag tror det är lixom meningen att jag skulle falla totalt för en häst med eksem då jag haft rätt grymma eksem själv... och iallfall för mej när jag hade det så blev det bara fler och fler saker jag reagerade på, och lite så är jag fortfarande, jag får iofs inte eksem, men jag reagerar rätt kraftigt på tex hö, katter, hundar om jag inte mår bra i övrigt eller om jag är väldigt trött. Det gäller att skapa så bra förutsättningar som möjligt och naturligtvis att förebygga, nu märker jag att jag låter jädrans kunnig, inte alls meningen, ville bara dela med mej av mina egna erfarenheter:angel:

Både jag och min son har haft eksem så jag är liksom inne i det :crazy:

Har dom börjat klia sig tidigare än mars månad? För sanningen är den att så fort solen kommer fram och värmer tillräckligt länge när tjälen gått ur marken, så är knotten framme.

Ja vet inte vad du menar med ackumulator(laddningsbart batteri) i sammanhanget men självklart kan även en islänning på en annan primär allergi även om det äv väldigt ovanligt.
¨PL

Ackumulator, är precis vad som menas. Start, om du väljer att kalla det batteri så får det väl bli så. Det är inte ovanligt med multiallergi, tvärtom faktiskt väldigt vanligt har man studerat fram.

Annars är ordet taget ur latinets accumulo vilket betyder öka.

Men tala då om utlösande faktor, ackumulator är definitivt inget accepterat begrepp i sammanhanget. Ackumulator som ord har inget med start att göra utan mera med samla ihop.
PL

Då får du skylla på dina forskande kollegor, som använder fel ord.;)

Helt tänkbart, eller så menade de något annat än vad du skrev. Utlösande faktor är en sak. Ackumulerande faktorer(tegelstenseffekten, samverkande faktorer) något annat.
PL

Senast ändrad:

Öh.....Nej det har dom inte. Det snöar här nu, dom är vinter skodda och går på hö, än är det ett tag innan det är sommar, bete och flygfän...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka