Islandshästar och AR-inspiration

evis

Trådstartare
Någon fler här som har en (passaktig) islandshäst och tar inspiration i ridningen från AR/KR/whatever you want to call it?

Ni som har erfarenhet av att jobba med passiga hästar, hur har ni gått tillväga, vad blir resultatet, hur resonerar ni kring träningen och så vidare?

Min lille islandshäst gör mej faktiskt lite förbryllad. Han är väldigt passig av naturen och travar i princip ALDRIG. Han kan ta travsteg om underlaget blir alltför jävligt och ojämnt, över bommar, i snö och vatten osv - men naturligt så väljer han hellre passen.

Något jag upptäckt på sistone är att traven blivit ändå mer sällsynt till förmån för en renare "naturtölt". Tidigare var det grisepass eller trav som gällde. Nu är det mer grisepass eller tölt. Jag tror att han är en hyfsat "lätt-töltad" individ, men jag kan inte vara säker, jag är inte någon van islandshästryttare direkt (inte alls).
Jag tror också att han är en 5-gångare, har sett honom bjuda på flygande pass naturligt (vid uteritt då han gått med lös och jag har galoppat på ridhästen - då har han flugit förbi i pass några gånger).

Samtidigt upplever jag det ändå som att han har en del egenskaper i sitt rörelsemönster som är roliga att jobba med när det handlar om samling, och jag upplever också att han har en trevlig galopp, den blir visserligen också passaktig ibland men den har ett naturligt "brett" register och det gillar jag.

I grund och botten har han dock usel kroppsmedvetenhet och även rätt dålig balans, har svårt att "förhålla sej" i sin kropp till störningar i balansen (märks ju väldigt tydligt i ridningen), kan ju bero på hur han är formad - som en klotrund boll och rör sej "på linje", mycket smalt särskilt med bakbenen.
Jag har hittills upplevt det som att det är här jag vill lägga krut, på att han ska få bättre kroppsmedvetenhet och balans i grund och botten, och har därför nästgan helt skippat skolridning eller "skolarbete" övht, mestadels har han rört sej ute i skog och mark.

Men nu börjar han någonstans kännas såpass stark att jag tänkte utveckla arbetet, men i vilken riktning och på vilket sätt är jag osäker på... Någon sorts medvetandegörande markarbete har jag tänkt mej i alla fall, men ridningen har jag en känsla av kan ge litegrann också - men då är det roligt om det finns fler som jobbar med liknande saker och som kan peppa!

(ja jag vet att tråden kanske skulle varit lagd på Islandshästforumet men den ska väl vara "tävlings"-inriktad....så jag vet inte om den här tråden passar in där. :confused: )

Sv: Islandshästar och AR-inspiration

Har i perioder samma problem. Senaste passet hade jag bestämt mig att böja hästen så fort det kom till grisepass, funkade hyfsat.
Reinyr A skriver i sin bok väldigt mycket om hur värdefull den "halva öppnan" är för passtaktiga hästar; får man till balanserstången (halsen), så hjälper det hästen att finna sin egen balans i traven. (Halv öppna= böjd i halsen, men inte i kroppen)
Catr*ne W skriver om hur hon sätter takten genom att ge travhjälpen exakt då det diagonala frambenet befinner sig i sitt bakersta läge.
Peace skriver att han lättar på den tygel, vars framben just ska lyftas. Jag försöker kombinera dessa metoder med varierande resultat - jag är inte särskilt skicklig ryttare.
Min CR-tränare säger att jag ska "störa" hästen då hon passar; ge en galopphjälp, gå på böjda spår, små volter etc.
Det verkar ibland som att de får för sig att det är skönt att passa, och mitt sto har ibland för sig att den ska gå i fox-trot, alltså trav bak o tölta fram... (Har alltså en 6-gångare...)
Ibland provar jag att skänkelvika häststackarn, men det känns lite taskigt då hon passar - var ska hon göra av benen då?
Tycker du att din islänning är fysiskt o psykiskt lösgjord?
Inga krämpor, passande sadel etc?

Jag tror jag kan förstå det här med halv öppna - jag tänker mer att när han är balanserad över båda fram och "inom ramen" med bogarna, tyngdpunkten i bogen "kontrollerad" både fram-bak och åt sidorna - och samtidigt BÖJD (tjiho, många komponenter) men fortfarande spårar, då verkar det som om han kommer ur passen lite. Men det behöver inte betyda att man får trav, snarare är det mer en försäkran om att jag får "tölt" upplever jag det som just nu. Men det var just ur ett sånt läge, då jag bad om "högre gångart" (jag försöker att vara väldigt öppen i min hjälpgivning i detta läge då han är riden så liten, ytterst känslig för taktangivelse och idag är han såpass "o-travig" att han enbart blir stressad om jag försöker sätta takten i min sits in i TRAV) i svagt uppförslut, som han bjöd på något jag upplevde som "trav".

Har jobbat honom en del vid hand och på långa tyglar med öppnorna, och då jobbat med att han inte ska "falla fram" över framdelen, hellre smygskritta ett steg i taget men varje hov sätts ner "medvetet" och då kanske tumma på form och böjning, men placera i en mycket svag öppna. Han har visserligen hyfsat lätt för det här så jag misstänker att det inte triggar traven i honom - tänker att allt han har "lätt för" är sådant som passar med hans pass, allt som är "svårt" (i övrigt arbete än trav) är sådant som kräver mer "trav" i kroppen.

Angående störningar så en böjd häst KAN inte passa, så det tänket förstår jag. Men en häst kan ju som gå på böjt spår utan att vara böjd ;) - alltså det är lite extra svårt att få "ärlig" böjning på en passig häst, upplever jag det som? Han har väldigt lätt för att dra ihop sin kropp och "låsa" den sidledes (ja det är ju det som är passen), och då låser han sej mot min inverkan. Skitsvårt när man lägger till att han är så jäkla rund att jag sitter i spagat, att verkligen "placera" honom "I böjningen" i sitsen.

Angående fysiskt och psykisk lösgjordhet så är nog detta en av kärnorna, han är till psyket en lite skvätten och rädd häst, och mycket osäker. Han har lätt för att "stänga av" när han känner att det blir mer än han klarar av, och då kan det handla om att jag sitter på honom i skritt på långa tyglar i en nerförsbacke och han känner att han inte kan hålla balansen = låser sej.
Det tar ju förstås igen sej fysiskt...
Kroppsligt har han ju sina problem men inga uttalade "tydliga" enligt mej. Han är lite stum i muskulaturen och alldeles för fet just nu, men är hyfsat "rak"/liksidig och har ingen tydlig "låsning" eller krämpa. Det hade nog varit enklare om så var fallet...

Angående sadel så det lilla jag ridit honom har varit barbacka. Har gett upp att hitta sadel - mätte sadelläget till max 30 cm, dessutom är han som sagt extremt bred över bröstkorgen. :crazy:

Tack för ditt svar!

Hej evis, bara ett jättesnabbt svar.

Pass, för att motverka när du sitter på, säkerställ koordinationen höger axel-vänster höft, vänster axel - höger höft så att du inte sitter o drar med hästen eller blir meddragen i höger axel-höger höft - vänster axel - vänster höft =Pass.

Försök DU bryta det med dina rörelser alltså.

Säkerställ sedan att du inte låser länden själv för att balansera dig, för då blir det tölt i stället.

Hoppas du förstod fast det var kort.

:)

Han är så charmig din raggsocka Evis :love: !

Vi bara måste få till en träff med lite "prova på Dual Aktivering". Jag har jobbat med en ny häst med dåligt självförtroende ett tag nu i sommar med fantastiskt resultat bara på ett par veckor.

Jag förstår precis vad du menar med "diagonala" rörelsen i min egen kropp :bow: Det är nog enda fördelen jag känner när jag RIDER jämfört med jobbar honom från marken, för uppsuttet är det "enklare" att påverka så han får en "renare" diagonal rörelse.

MEN bra att du skriver det om länden...:idea: sjukt svårt, jag känner ju själv hur jag vill "låsa igen" upp och ner-rörelsen i vardera SI-led när jag sitter på honom. Lite för att jag inte vill fluffa runt på den breeeeda ryggen, antar jag.
Haha, kom på, jag pratar om hans balans :D - undrar hur det står till med min egen...

Hihi ja visst är han :love:

JAaaaa Dual Aktivering vore SUPER. Ska dra igång Träfftråden någon dag, så kanske vi kan dra ihop något :)
Har sålt den store nu så har mer tid över för "projektet" Tjaldur, och då lockas jag mer av att fixa mjuka bommar och grejer :D

Ja, bommar är ju också bra har jag upplevt - svårt att passa över dem. Brukar lägga ut vid löslongeringen.

Men det känns litegrann som att, visst travar han över bommarna, men vad "ger" det i längden?
(obs, jag är öppen för att det ger något, jag bara undrar)

Tycker CL:s svar är intressant, så jag läste Michael Peace´s bok igen, och visserligen handlar det där om unghästar, men jag undrar iaf om det inte är applicerbart på passaktiga hästar.
Det viktiga verkar vara att ge skänkelhjälpen för tex vä bak samtidigt som man höjer diagonal tygel, alltså höger, för att "släppa fram" det frambenet.

Testade igår att rida dubbelt så aktivt mot hur jag brukar göra, och jag tycker nog att blev bättre. Får jag igång bakdelen så blir det bättre bogfrihet, och då känns det som att ryggen jobbar bättre också.
Tränaren förvånade mig senast då hon gav mig beröm då jag tyckte att jag satt i bakvikt,(verkligen på bakfickorna) men det kanske är nödvändigt för att få tillräckligt med aktivitet därbak? Kanske skulle jag ha en annan uppfattning om jag fick se det på bild.
Som du skriver, så går det ju också bättre i skogen, ju bökigare desto bättre.
En "världsmästare" som jag red för ett par gånger tyckte att det bästa sättet att jobba grisepassare var just att leka cowboy o indian i skogen, rejsa mycket och ha kul. Men också böjning talade han om.
För mig känns det underligt att det blir grisigt i perioder, vintern o våren var rena, men nu har det varit svårt igen. Har en tanke om att jag red för slappt ett tag då jag hade knepig medryttare, och fick fokusera på deras ekipage för mycket. Långa travsträckor utan växlingar känns som det värsta man kan göra...
Även om jag är en gröngöling så är detta intressant för mig, du får ta det jag skriver med hänsyn till min ringa kunskap...

Det är superintressant att läsa det du skriver :bow:
Jag vet också att du är betydligt mer erfaren med islandshästar än mej så jag har stor respekt. Jag har ju knappt suttit på honom mer än 20-30 gånger eller något sånt känns det som, och det är i princip den enda erfarenhet av islandshäst jag har.

Intressant vad världsmästaren sagt! Det känns litegrann som om just den tekniken skulle passa TJaldur bra också :angel: Han gillar cowboy och indian-stilen på ridning, Fritt FLäng liksom...
Läste någonstans om att ha en sträcka i skogen där man normalt inte skulle göra mer än skritta på grund av framkomligheten, där man rider på framåt, men inte i galopp (han tar ju gärna galoppen när det blir lite bökigt, lättare än att tölta/trava) - och upprepar detta dagligen under en period. Men jag har tänkt att det är lite för brutalt för min lille svart-vita, eftersom han har såpass dålig balans och är ganska snubblig så blir han nog lite stressad.

Jag tror det lilla han varit med lös på promenader och när jag ridit en annan häst, har gjort en del för honom, särskilt medvetenhet (han har ju rätt dålig koll på sin bakdel) - men det är ju ändå fortfarande en bra bit kvar innan jag kan "rida" någon trav på honom...

Ditt tänk om att göra fritt för bogen samtidigt som man ger hjälpen för diagonala bakbenet ska jag ta med mej och tänka på. :idea:

Jo han har varit med som handhäst flertalet gånger, första gångerna blev han jättestressad för att han inte klarade av att hänga med "i rytm", men sedan har han alltid galopperat när ridhästen travar. Han kan galoppera väldigt långsamt. Det är ingen optimal träningsmetod för honom, han blir för stressad - tror det beror på att han inte vill vara så nära "andra hästar" (?).

Måste bara få skriva av mig, för idag var det ett genombrott!
Fick till både galoppen, och traven var så där klockren som den ska vara - skrattade högt av glädje!
Vad gjorde jag annorlunda? Fattade traven ur öppna, och om det barkade åt passen ställde jag, skänkelvek försiktigt eller gjorde serpentiner. Samtidigt var jag noga med att stabilisera bålen, för att inte vagga öht. Försökte också det där med att höja diagonalhande, men det kändes som överkurs än så länge...
Medryttaren på stora vita hade också ett bra pass, så det var kanske en sån där dag då saker faller på plats.
De vilade förra veckan, kanske det var bra också?

Jag hade ett gäng passaktiga islandshästar som jag jobbade mkt med förr. Vad jag lärde mig är att vad man än gör med en passaktig häst så blir det aldrig bra. Ja de blir bättre och slutar passa etc men de är alltid mer vaksamma än en vanlig häst (vaksamma=lätt att ta till pass vid minsta lilla störning i tankebanan)
För mig är passaktig lika med dålig balans, de liksom ramlar sig fram, de blir lätt upprörda etc.
Jag har tränat mina oerhört ambitiöst, dressyrtränare med detaljsinne..
Nu har jag den slutsatsen att en passaktig häst låter men riktiga islandshryttare rida på och så jobbar man med 4 gångarna i stället. De har dressyren i sig och låter sig gärna ombalanseras.

Men bara för att en häst tar grisepass betyder det ju inte att den är femgångare, och sedan är det väl ganska vanligt att de, innan de är riktigt starka och välbalanserade, tar till grisepassen.
Det är klart att en skicklig islandsryttare lättare kan styra bort hästen från grisepassen, men jag vet inte om jag skulle vara så pessimistik som du verkar vara.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 265
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·
Islandshäst Finns det ngt sätt att se om man har en 4- eller 5-gångare? Jag köpte min första islandshäst för ett drygt halvår sedan. Har bara haft...
Svar
8
· Visningar
2 516
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama