islandshästar med andra hästar

Sv: islandshästar med andra hästar

sucka skrev:
hur reagerar era isisar med andra hästar? mår de sämre med vanliga hästar eller kan man ställa sin isis med andra hästar utan att ha dåligt samvete?
eller ska man försöka ha minst en islandshästkompis till en isis i ett stall där även vanliga hästar står? :smirk:
Min stod förrförra vintern i ett stall med ett russ, en nordsvensk brukshäst och ett varmblod. Fungerade precis lika bra som nu när hon står med bara islänningar. Hennes bästis där var varmblodet, tro't eller ej!

Carla skrev:
Jag tror också lite på det där.. Att det finns olika dialekter för hästar med.
Vi har ju det, varför skulle inte dom?
Jo, fast frågan är: hänger dialekter i så fall verkligen ihop med ras?

det kanske är värt ett försök med andra ord? allt skulle bli så mycket billigare då. jag skulle spara ca 1500/månad och dessutom är det i stort sett hemma hos mig.

sucka skrev:
det kanske är värt ett försök med andra ord? allt skulle bli så mycket billigare då. jag skulle spara ca 1500/månad och dessutom är det i stort sett hemma hos mig.
Apselut! Nog ska du väl prova i alla fall! Om det vore enklare och billigare så. Jag själv står gärna i islandshäststall om jag kan välja det av den enkla anledningen att jag tycker det är enklare och roligare. Dels är det oftare lösdrift än i "vanliga" stall - och jag vill ha min häst så. Dels är det inte lika mycket jobb med täcken o annat när man ska hjälpa varandra. Sen är det roligare att vara med folk som begriper vad man pysslar med så att säga. Som man kan prata tölt med utan att de ser ut som frågetecken.

Min 5 åriga islänning går ihop med en fjordingvalack, ett arabsto och en ettårig ardennervalack.

Araben är grymt förälskad i honom, fjordingen är neutral och den själsliga brodern har han i ardennern. I somliga flockar så tar det ibland uppemot ett eller två år innan man kan se att det flyter perfekt. Så var det i förra stallet där han stod med islänningar och shettisar.

Nuvarande flocken satte sig väldigt fort och harmoni råder. På kvällarna är alla busiga och övrig tid så kliar alla alla, utom möjligen fjordingen som är lite mer reserverad så han är inte lika ofta delaktig.

Hästar är individer. Man kan inte säga att islänningar passar bättre med varandra. Vänskap är på ett annat plan. Och störningar i hästars beteende har nog mer med uppväxt att göra än ras.

När jag är ute och rider så är Geisli lika intresserad av fullblod, ardenner, arab som island som går i hagarna här runt omkring. Fast jag vill ju gärna fantisera om att han kan snacka isländska med islänningarna då... MEN han är svenskfödd, och så var mor och far också, kanske det spelar in??? :idea:

Kom på en sak till: storleken har betydelse! Geisli är helt klart mer dragen till hästar i ungefär samma storlek, shettisarna räknas liksom inte riktigt. Riktigt stora hästar vet jag inte hur han reagerar för, men det lär jag ju märka när ardennern växer upp. Nu är de i samma storlek...

Senast ändrad av en moderator:

Har min isis i "vanligt stall med vanliga hästar", dock står han inte uppstallad lika länge som de andra utan går ute dygnet runt så länge han har sällskap.... har inte märkt att han skulle trivas sämre på detta sätt, tvärtom bättre, då det blir mera pyssel och hantering med honom än det var innan jag köpte honom då han gick på lösdrift med enbart isisar... vad gäller "språk" är han mer "hästig" än de andra just pga han är uppvuxen i flock på lösdrift... han har alltid varit flockledare oavsett ras och storlek på de andra pållarna och trivs bra med detta... för tillfället hjälper han till att uppfostra stallets nykomling, en ettårs halvblodsvalack! :smirk:

Jag som är från sverige pratar ju Svenska, medans Norrmän pratar Norska osv.. det är ju olika språk.

Jag tror att man länge länge kan fundera i huruvida en häst är ställd efter en resa (typ från island till sverige) eller om det beror på att den känner sig malplacerad och inte förstår vad vi samt de andra hästarna i dess närhet säger..

När jag arbetat med Islandshästar så har jag försökt observera hästarnas kroppsspråk, samtidigt har jag haft full tillgång till att kunna observera "vanliga" hästars kroppspråk.. (Ja, vi kan kalla det "för mycket fritid"). Som jag då anser så har Islandshästen ett mer tydligt och direkt agerande mot en annan häst i samma flock med längre rang, den lägre stående hästen vet direkt att "aha, bossen är här" och flyttar sig då. Medans "vanliga" hästar gärna testar gränserna både 3 o 4 gånger innan dom flyttar sig och rätt ofta innefattar själva flytten en spark av ngn av de inblandade. (Observera att detta är mina tankar och mina funderingar)

En annan sak man bör ha i bejakande när man drar skillnader mellan islandshäst och storhäst/ponny så är det att islandshästen är till 90% uppfödd i en flock, stor eller liten.. De stall jag jobbat i har hästen varit i stortsett vild från dag 1 tills den är c:a 3 -4 år och skall börjas hanteras. (detta i Sverige) Men är det så i exempelvis halvblodsavel? Nae, där skall fölen/unghästarna hanteras till max så att dom accepterar allt vi håller på med, all utstyrsel dom under sina år kommer att få bära osv. (Känner att jag är på väg väääldigt off-topic).

Hursomhelst. Självklart har även hästar ett annat språk eller en annan dialekt, sen kanske alla hästar pratar samma språk (känns mer troligt och det känns bäst för mig så jag slipper tro att Snirpan står ensam för att ingen förstår vad hon säger), men som vi människor så beläggs vi med en dialekt och vårt alldeles egna lilla uttal samt personlighet. Och trots att hästar har fyra ben och vi bara två så tror jag det mesta på något sätt är väldigt likt oss och det är det som gör hästar och människor (om man bortser från rötägg utan känslor) till så goda vänner som oftast kan samsas och komma bra överens.

Mvh Anna - NY :P

Vill kommentera detta i ditt inlägg:

"Som jag då anser så har Islandshästen ett mer tydligt och direkt agerande mot en annan häst i samma flock med längre rang, den lägre stående hästen vet direkt att "aha, bossen är här" och flyttar sig då. Medans "vanliga" hästar gärna testar gränserna både 3 o 4 gånger innan dom flyttar sig och rätt ofta innefattar själva flytten en spark av ngn av de inblandade. (Observera att detta är mina tankar och mina funderingar)"

Har erfarenhet av både islänningar och andra hästar (har också mkt tid att studera.. :D ) som får problem sinsemellan för att de är FÖR LIKA I RANG. När rangskillnaden är tydlig blir det sällan några problem för den svagare att underordna sig den högres små signaler. Känner två islänningar i en flock om 5 islandshästar som inte gett upp om kampen ännu, trots att de haft 6 månader på sig att göra upp. De "tycks" inte respektera varandras små signaler, men det hela handlar om att de inte är beredda att ge upp sin rang till någon som inte är mer tydligt stark än han själv. Detta har INTE med ras att göra. Det är en rang fråga.

Men jag håller med om att det komplicerar saker om en häst aldrig lärt sig samspela under uppväxten med andra hästar - men en sådan störning kan gälla vilken ras som helst.

Min erfarenhet är att det är inte rasenen på kompisarna som spelear roll utan mer om dom går på lösdrift.Vi har en blandad flock med 3 islänningar, 1 paint, 2 ardennrar, 1 nordsvensk och en shettis alla ston.Det var mycket mer kurr och tjurande den vintern dom fick stå på box natte tid än dom vintrarna dom gått på lösdrift.Vi bygde nytt stall och fick inte lösdriften färdig. Islänningarna holler inte i hop utan dom är mer updelade efter ålder. Unghästarna springer och retar gallfeber på dom gamla damerna.

Geisli skrev:
Vill kommentera detta i ditt inlägg:

"Som jag då anser så har Islandshästen ett mer tydligt och direkt agerande mot en annan häst i samma flock med längre rang, den lägre stående hästen vet direkt att "aha, bossen är här" och flyttar sig då. Medans "vanliga" hästar gärna testar gränserna både 3 o 4 gånger innan dom flyttar sig och rätt ofta innefattar själva flytten en spark av ngn av de inblandade. (Observera att detta är mina tankar och mina funderingar)"

Har erfarenhet av både islänningar och andra hästar (har också mkt tid att studera.. :D ) som får problem sinsemellan för att de är FÖR LIKA I RANG. När rangskillnaden är tydlig blir det sällan några problem för den svagare att underordna sig den högres små signaler. Känner två islänningar i en flock om 5 islandshästar som inte gett upp om kampen ännu, trots att de haft 6 månader på sig att göra upp. De "tycks" inte respektera varandras små signaler, men det hela handlar om att de inte är beredda att ge upp sin rang till någon som inte är mer tydligt stark än han själv. Detta har INTE med ras att göra. Det är en rang fråga.

Men jag håller med om att det komplicerar saker om en häst aldrig lärt sig samspela under uppväxten med andra hästar - men en sådan störning kan gälla vilken ras som helst.
Precis, genom att hantera ett föl som den vore en kelgris tar ifrån hästen dennes roll som den automatiskt har iom sin födelse.

Men när jag läser tråden blir jag lite halvt kluven, jag skall nämnligen ha Irpa på lösdrift med tre andra hästar (2 fullblod och en ponny). Lösdriften är ett måste för mig då jag tycker det är tråkigt för hästar att glo in i en box (samt en mild bronkit). Jag hade ju gärna haft henne med bara islandshästar också, men inte för att hon _skall_ gå med dem utan för att det är folk som liksom jag håller på med islandshästar och vet hur det skall vara, som kan ge tips osv under hennes igångsättning. Jag tror det är många Islandshästmänniskors fördomar som gör att vi inte gärna blandar olika raser i hagen med isisarna. Precis som många dressyrtanter inte vill att deras hästar skall gå i en stor hage där dom kan skada sig. Personligen tror jag inte det gör någon skillnad, men mår hästen dåligt av det så är det nog bra att ha ett annat alternativ för hästens välfinnande.

Kort och konsist; En häst är en häst oavsett ras, storlek och stamtavla, 3 växlar eller 4-5 växlar. Kan vi ha en fjording ihop med en shetlandsponny, ett fullblod, en ardenner, dartmoore, halvblod, korsning, så kan vi nog ha våra söta kära islandshästar med i den flocken. (Det finns ju även dom som står ihop med kossor och/eller får)

/Anna

IrpaSnirpa skrev:
Jag som är från sverige pratar ju Svenska, medans Norrmän pratar Norska osv.. det är ju olika språk.
Ja, men då pratar vi ju bara om importerade hästar. En adopterad person från Asien som bor i Örebro talar ju Örebrodialekt. Det är jag menar. :)
Dessutom har de islandsimporter jag sett inte haft några problem att kommunicera med svenskfödda hästar av alla raser.

IrpaSnirpa skrev:
När jag arbetat med Islandshästar så har jag försökt observera hästarnas kroppsspråk, samtidigt har jag haft full tillgång till att kunna observera "vanliga" hästars kroppspråk.. (Ja, vi kan kalla det "för mycket fritid"). Som jag då anser så har Islandshästen ett mer tydligt och direkt agerande mot en annan häst i samma flock med längre rang, den lägre stående hästen vet direkt att "aha, bossen är här" och flyttar sig då. Medans "vanliga" hästar gärna testar gränserna både 3 o 4 gånger innan dom flyttar sig och rätt ofta innefattar själva flytten en spark av ngn av de inblandade. (Observera att detta är mina tankar och mina funderingar)
Tja, min förklaring på det är snarare uppväxtförhållanden än något rasrelaterat. En häst uppvuxen med bara sin mamma får ibland/ofta ett sämre utvecklat "hästspråk" och det gäller nog vare sig den är islänning eller något annat.

Däremot kan finns ju individuella skillnader mellan individer. Och kanske små skillnader mellan kallblod/varmblod i viss mån.

IrpaSnirpa skrev:
En annan sak man bör ha i bejakande när man drar skillnader mellan islandshäst och storhäst/ponny så är det att islandshästen är till 90% uppfödd i en flock, stor eller liten.. De stall jag jobbat i har hästen varit i stortsett vild från dag 1 tills den är c:a 3 -4 år och skall börjas hanteras. (detta i Sverige) Men är det så i exempelvis halvblodsavel? Nae, där skall fölen/unghästarna hanteras till max så att dom accepterar allt vi håller på med, all utstyrsel dom under sina år kommer att få bära osv. (Känner att jag är på väg väääldigt off-topic).
Precis!! Det är exakt det jag tror påverkar "språkutveckling" i mycket högre grad än vilken ras hästen har!

Senast ändrad:

Ja för min del så hade det ju kanske varit lite roligare och mer utvecklande att dela stall/lösdrift med andra islandshäst ägare. Men även där finns en klausul...: Passar inte personkemin mellan mig och de andra människorna så spelar inte inriktning någon roll, hellre trevligt blandat häst folk, än inbitna griniga typer av samma "sort"... Hihi, om du hajar vad jag menar.

Nä, men det blir nog bra att ha hästen i blandad flock för SIN skull, OM kemin dem emellan stämmer. Lösdrift är nog en fördel i alla lägen, då de slipper göra upp om rangen på nytt varje morgon. Själv vet jag inte hur "min" flock kommer bete sig under vintern, de har bara gått samman allihopa under sommaren än...

Senast ändrad av en moderator:

Lånar knapp>
Tror vi ska skilja på vokabulärt språk och kroppsspråk. Vi människor har många olika språk men när vi inte förstår varandra brukar kroppsspråket fungera bra oavsett nationalitet. Oavsett var man kommer ifrån kan man se om personen uttrycker glädje, sorg, ilska, förvåning m.m. , t.o.m. hos folkslag som levt isolerade sedan tidens begynnelse har haft samma kroppsspråk när man hittat dem i djungeln någonstans. Om det är medfött eller inte kan jag inte svara på men det är internationellt.
Om vi återgår till hästarna är jag övertygad om att de lär sig "språket" i flocken under uppväxten oavsett ras. Har studerat flocken här hemma med de flesta pållarna födda på Island. De har ett brett spektra med signaler med kroppen och även ljudmässigt. Sällan eller aldrig så sparkas de, på sin höjd markerar de genom att hoppa "jämfota" med bakbenen. Medan det inte är ovanligt, utan förvarning genom alla andra signaler, att hästar som inte lärt sig språket sparka utan förvarning vilket jag anser helt oacceptabelt. En häst som inte är nervös eller rädd och kan hästspråket sparkar inte i första taget.
Jag ser inte heller att det skulle vara skillnader på rasen som styr detta utan uppväxten, i box eller flock. Att det sedan är vanligare att man har Islandshästar i flock på lösdrift än andra raser gör kanske att det verkar som om de skulle ha ett annat språk medan det istället är frågan om att de har ett mer komplett språk. Ni som är ute och rider mycket, hur ofta ser man en Islandhäst med röd rosett på svansen ;) och när man rastar binder 10 st Islandshästar i samma buske utan problem trots att de kommer från flera olika ställen :D Eller att man måste tänka på vem man rider bakom och måste tänka på vem man rider närmast o.s.v. Stor anledning till detta är att de hästar som är flockvana med den trygghet som det innebär och kan hästspråket, lättare kan umgås med okända hästar när de kommer ut.
Är också övertygad om att det hästen gör som inte är naturligt och kan vara en fara för oss ryttare har hästen lärt sig av människan.

Att det blir hårdare "strider" mellan jämnstarka är inget ovanligt bland flockdjur, se bara på hundar som är jämnstarka.

Så jag skulle vilja uttrycka det som så här, det är inte lätt att blanda flockvana med flockovana eller flockovana med flockovana medan det går bra med flockvana och flockvana :D

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med hjälp av hästar ska en skola i Torsås försöka lösa problem med skolfrånvaro och elever som mår dåligt i skolan.
Svar
0
· Visningar
78
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar