Sv: islandshästar med andra hästar
Med sk "trädgårdsuppfödningar" menar du väl sådana som i princip enbart uppfostrats av människan? Att sådana individer inte klarar av hästspråket är ju inte svårt att förstå (likadant med tex hundar som inte fått umgås med hundar på ett korrekt sätt o lära sig hundspråket), men "vanliga" hästar som växt upp med andra hästar pratar ju faktiskt oxå hästspråk, om än kanske en annan dialekt! ...o det är klart att jag ibland kan ha svårt att ibland uppfatta vad en skåning säger, men det är ju inget som hindrar att jag trivs med denna person ändå... Ok, det kanske var en larvig liknelse, men vad jag menar är att hästar, givet att de har fått en "normal" uppväxt, kan kommunicera alldeles utmärkt med andra hästar, oavsett ras.
Att det många gånger tyvärr blir problem beror nog mer på hur hästarna har tillåtits (säger man så?!) växa upp; att hålla hästar en o en bäddar ju för problem om man en dag vill släppa ihop dem. Många gånger har det sunda förnuftet försvunnit någonstans längs vägen... Alltså låta hästen vara häst!
Som jag skrev tidigare, islandshästar har en mer utpräglad flockkänsla, men att skylla på rasen när det förmodligen mer beror på uppväxtförhållanden tycker jag är fel!