islandshästar med andra hästar

S

sucka

hur reagerar era isisar med andra hästar? mår de sämre med vanliga hästar eller kan man ställa sin isis med andra hästar utan att ha dåligt samvete?
eller ska man försöka ha minst en islandshästkompis till en isis i ett stall där även vanliga hästar står? :smirk:

Sv: islandshästar med andra hästar

Där min medryttarhäst står så står även vanliga hästar. Hon har en islandskompis, en vallack och de får gå i samma hage för att de är islänningar och de "behöver varann".
Jag kan ärligt inte svara på om hon mår bättre eller sämre av att bo med en massa vanliga hederliga hästar ;)

men då går de ju inte i samma hage? jag tänkte mer om de får leva ihop liksom med andra hästar och även en islandshäst. :)

Min islänning bor med en varmblodstravare och hon verkar inte må dåligt. De trivs bra ihop och sover ihop och kliar varandra och busar. Sånt som hästkompisar gör.

Ah, det kanske inte framgick.. Men hon går med stona i stallet + islandsvallacken och nån vallack till.. :P

Jag kan svara utifrån min egen erfarenhet, mina pållar kom från Island och landade i ett stall utan islänningar. Det var blandat, varmblod, halvblod några ponnier osv. Vi stod där från sep-jan, sen flyttade vi till ett stall betydlligt närmare där jag bor med bara islänningar.

När hästarna kom in i hagen så fick de fullständiga tokrycken av lycka, några problem med acklimatisering hade vi aldrig då de tydlligen inte hade kunnat acklimatisera sig riktigt på de andra stället.

Jag märkte då en enorm skillnad, personligen tror jag att hästarna kan ha olika dialekt även i hästspråk. Jag har sett gammelman läxa upp ett storvuxet fullblod pga han lekte på ett sätt som inte var ok i gubbens ögon. :eek:

Även islandshästar är ju faktiskt hästar... :smirk: Har enbart goda erfarenheter av "blanda"! :)

Jag har min islandsavalack gående med andra hästar. Han verkar varken gladare eller lessnare än förrut då han även hade en annan islänning i hagen. Han har även gått med bara islänningar och det var lika som nu. Huvudsaken att det finns andra hästar så hästen inte behöver gå själv.

jo, men det är ju gudarnas hästar ;)
nej, men som Boj menar att de kanske har något annorlunda kroppsspråk som fungerar bättre eller sämre med andra hästar. :)

Jag har en islänning som går med 2 st halvblod. Det fungerar alldeles utmärkt. Det ena halvblodet är bara 2 år och den andra är 21 år samt islänningen är 3 år.Så unghästarna leker bra ihop. Fast det är nog mest gammelhästen som bjuder upp till lek.
Jag hade en gammal islänning i vintras på 21 år som gick med mina tre och då lekte bara islänningarna ihop. Så kanske är det så att lika barn leka bäst?!!

Jag tror också lite på det där.. Att det finns olika dialekter för hästar med.
Vi har ju det, varför skulle inte dom?

det spelar nog ingen roll bara hästarna den går ihop me går på lösdrift(om man har sin islänning på det)

Skillnaden är nog den att islänningar oftast växer upp i flock medan "vanliga" hästar inte gör det i samma utsträckning.

Ja de är uppfostrade av hästar och inte av människan, de pratar sitt eget språk som de förstår. En häst uppfostrad av människan, har inte detta språk. Det är som att släppa ner en marsian bland människor, man förstår helt enkelt inte varann. Tänk vilken oerhörd frustration när man inte blir förstådd, och vilka missförstånd det kan ge upphov till och då ofta i skadeform. :(

I "mitt" stall är det tvärtom, det står det en ponny bland alla isisar, men han verkar trivas i alla fall även om det tog ett tag innan flocken accepterade honom.! :smirk:

Men många "vanliga" hästar är ju faktiskt oxå uppfostrade av hästar... (och människor...). Jag håller med om att islandshästen ofta har mer utpräglad flockkänsla, men att jämföra dem med marsianer bland människor är väl att ta i! :crazy:

Håller själv på med både islandshästar och "vanliga" hästar, och har ofta märkt att "islandshästmänniskor" ibland (observera att jag inte drar alla över en kam!) på något vis ser sina hästar som något annat än faktiskt en hästar...en annan art istället för en annan ras. Detta gäller allt från foder till utrustning. Fick som exempel för ett par veckor sedan kommentaren att "ett sånt bett kan man väl inte ha på en vanlig häst?!" Det handlade då om ett vanligt tredelat med sötmalm och koppar... På samma sätt har ju tyvärr även "storhästmänniskor" ofta fördomar mot islandshästar, o anser att de inte är lika "ridbara"...men det är en helt annan diskussion! :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Men många "vanliga" hästar är ju faktiskt oxå uppfostrade av hästar... (och människor...). Jag håller med om att islandshästen ofta har mer utpräglad flockkänsla, men att jämföra dem med marsianer bland människor är väl att ta i!

Om det vore så väl ändå, att jag bara tog i. Detta syns mycket tydligt bl a i det vi kallar trädgårdsuppfödningar, dessa hästar får mycket svårt när de kommer i en flock. Betänkt detta, hästar av samma ras har oftast ett språk dock tror jag att hästspråket kan ha en viss dialekt också. Men vi människor kan ha många olika språk, det beror på att vi inte kan vara så konsekventa i vårat agerande som hästar är i sitt agerande. Så när dessa hästar skall in i en flock oavsett ras, får de problem och är det av samma ras kan problemen bli riktigt stora. :crazy:

Med sk "trädgårdsuppfödningar" menar du väl sådana som i princip enbart uppfostrats av människan? Att sådana individer inte klarar av hästspråket är ju inte svårt att förstå (likadant med tex hundar som inte fått umgås med hundar på ett korrekt sätt o lära sig hundspråket), men "vanliga" hästar som växt upp med andra hästar pratar ju faktiskt oxå hästspråk, om än kanske en annan dialekt! ...o det är klart att jag ibland kan ha svårt att ibland uppfatta vad en skåning säger, men det är ju inget som hindrar att jag trivs med denna person ändå... Ok, det kanske var en larvig liknelse, men vad jag menar är att hästar, givet att de har fått en "normal" uppväxt, kan kommunicera alldeles utmärkt med andra hästar, oavsett ras.

Att det många gånger tyvärr blir problem beror nog mer på hur hästarna har tillåtits (säger man så?!) växa upp; att hålla hästar en o en bäddar ju för problem om man en dag vill släppa ihop dem. Många gånger har det sunda förnuftet försvunnit någonstans längs vägen... Alltså låta hästen vara häst!

Som jag skrev tidigare, islandshästar har en mer utpräglad flockkänsla, men att skylla på rasen när det förmodligen mer beror på uppväxtförhållanden tycker jag är fel!

Nej jag skyller inte på rasen som sådan, eftersom alla raser verkar ha sin egen dialekt. Det jag noterat vid flera tillfällen är, när det kommer in en annan ras i en flock med islandshästar, kan det uppstå rena mobbingtendenser. Så därför får man ställa sig frågan, hur känner sig en ensam islänning bland andra raser?

Visst hittar de en polare som de kan trivas med, det gjorde i varje fall min pållar. Men mest tydde de sig till varann, skillnaden blev mycket påtaglig när de växlad över till en flock med bara islänningar.

Jag menar alltså inte att man måste leta upp ett stall med bara islänningar, men detta är mina erfarenheter och det var såpass påtagliga att jag får anta att det gör en stor skillnad för hästarna.

Boj skrev:
Det är som att släppa ner en marsian bland människor, man förstår helt enkelt inte varann. :(

Oj, vad tokigt det kan bli. Jag läste marsian som marsvin.
:rofl: Kom fram till att marsvin och människor verkligen talar olika språk. ;)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med hjälp av hästar ska en skola i Torsås försöka lösa problem med skolfrånvaro och elever som mår dåligt i skolan.
Svar
0
· Visningar
78
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar