islandshäst

Jag tror mycket är en influens från hoppvärlden.
Ska man hoppa med sin ponny/häst, så underlättar det ju om ens ben inte hänger ned under hästens mage.
Samtidigt som det även påverkar hästens jämvikt och balans mer med en längre ryttare när man hoppar.:confused:

Kan ju se kul ut på omvänt håll, vem minns inte hur liten Maria Gretzer var på sin Marcoville?! :D
I slutändan handlar det ändå så om att kunna rida och göra det bra, vilket inte är direkt det lättaste varken på stor eller liten pålle.

Men poloryttare är väl inte små?!?

Det är ju fullvuxna karlar det oxå. Prins Charles är väl inte direkt liten... ?

Men i snitt mindre än islandshästryttarna, iallafall av det jag sett.

Sen ligger poloponnyerna oftast mellan 142-145. Dom är sällan lägre än 140.

Det där med poloponnyer var bara tänkt som ett exempel på att alla hästar inte behöver vara 1.70 för att vuxna skall kunna rida dem. Och sist jag kollade var det fullvuxna män som oftast spelar polo...

Jag försöker egentligen bara säga att jag inte tror att en häst behöver vara så väldigt stor = hög för att orka en fullvuxen man, utan att det har med andra saker att göra. Jag tycker att det är uppenbart att i alla fall islandshästarna klarar det, med tanke på att de oftast blir äldre än t.ex. halvblod och att de är användbara som ridhästar långt upp i åren.

Håller med, min isis är stor i kroppen med korta (relativt) ben. Jag tror inte han blev mera viktbärande med 1 dm längre ben.

Sv: Re: islandshäst

Är jag för stor då, för att rida isis??? *förvirrad* 1.75 lång och 70 kg?

Neej verkligen inte, det finns massor med människor i din storlek som rider isisar och jag har aldrig sett nåt problem med det.

Sv: islandshäst

fiffi skrev:
jag har tänkt mycket på de här med islandshästar. är dem verkligen så viktbärande som dem flesta tror? jag har också undrat varför de är "okej" att rida islandshäst på 135 om man är 170 när folk blir tokiga på ponnyryttarna om dem är lite för långa för sina ponnyer?

jag förstår inte hur de kan vara så, men någon som gör de kanske kan förklara?

Det är bara att gå på museet och kolla in Brandklipparen! Han var strax över 140 och respresenterade en normalstor krigshäst på den tiden! Vi avlar större och större hästar men inte har de blivit mer viktbärande för det! Och lilla fillblodet Huaso har fortfarande höjdhoppsrekordet, 2.47, och det sattes på 40-talet!

Till min stora förvåning bär min 5-årsvalack på 143 men med ganska smal bringa, min make på 197 och 98 kg med lätthet och han ser faktiskt mer propotionerlig ut på honom än på halvblodet på 168, av någon underlig anledning. Han fick ta över sedan hästen efter sommarbetet kastade av mig så jag bröt båtbenet. Vet ni vilken kraft en liten islandshäst har och hur extrtemt rörliga de är? Han gjorde bocksprång, vred sig och snurrade så en rodeohäst hade blivit avundsjuk och min kompis som är storhästryttare, van vid svåra hästar, sade att det var det värsta hon sett! Hon vägrade sitta upp efteråt!

Alla vet väl hur stark en shettis är och att den kan bära mer än den 2 dm höre och lättbyggda welshen? Araben är inte så stor men rids av fullvuxna män i sitt hemland.

Jag tycker de stora hästarna är mindre viktbärande, stela och klumpiga i jämförelse med en islandshäst! Lippizzanare, andalusier och quarter är mindre men bär oftast betydligt mer än ett halvblod!

:bump: :bump: :bump: Anette

fiffi skrev:
fast jag undrar verkligen om de är så starka? jag menar jag är 162 och rider en New Forest på 140 och har fått höra att jag är för stor......
Du "har fått höra".......... men verkar hästen lida av dig på ryggen? Har den fått hältor eller ryggont? Är den ovillig vid ridning?

Jag brukar tänka tvärtom; vad är det som säger att många andra hästar i ponnystorlek inte är lika viktbärande som en islandshäst? Vem har bestämt att det är "oproportionerligt" med en person i din storlek på en 1.40-häst?

Jag tror mer det är någon slags gammal "vana" o tradition som gör att många ifrågasätter att vuxna rider på små hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka