islandshäst

F

fiffi

jag har tänkt mycket på de här med islandshästar. är dem verkligen så viktbärande som dem flesta tror? jag har också undrat varför de är "okej" att rida islandshäst på 135 om man är 170 när folk blir tokiga på ponnyryttarna om dem är lite för långa för sina ponnyer?

jag förstår inte hur de kan vara så, men någon som gör de kanske kan förklara?

Jag tycker väl snarast att det är lite hysteriskt att folk blir "tokiga" för att någon är lite "för lång" för sin ponny... Längden på ryttaren har ju inte heller med saken att göra, tycker jag - det är ju vikten som hästen bär!

Jag är själv 173 cm lång och väger 60-62 kg. Min islandshäst är ca 140 cm och väger väl drygt 400 kg. Bära runt på mig verkar han tycka är en baggis - jag känner mig ibland "för liten" när han tycker något annat än vad jag tycker. Min tränare på 190 cm och ca 90 kg rider emellanåt min häst och jag tycker att det ser helt OK ut, och hästen protesterar inte heller.

islandhästar Är mkt tåligare än våra svenska ponnier, det märktes verkligen när jag va på island nu i juni, fullvuxna gubbar rider runt på små b-c ponnyer typ. Men jag antar att de är starkare helt enkelt!

fast jag undrar verkligen om de är så starka? jag menar jag är 162 och rider en New Forest på 140 och har fått höra att jag är för stor......

jag vet inte men jag tycker att de är konstigt att ingen tycker att man ser stor ut på islandshäst även om man är jätte lånng "för de är ju faktiskt en islänning"

jag kan inte förstå de....

Ingen som tycker folk är för långa för islänningar :rofl:... nja med tanke på de diskussioner som varit här (och på andra ställen), så känns det väldigt tveksamt. Onekligen börjar folk vänja sig, för just längden är mycket en vanesak både för ryttare och åskådare, men än bryter det mot mångas åsikter om hur det bör se ut.

Många gånger ligger nog haken i ryttaren. Det kräver nämligen en betydligt bättre balans av en lång ryttare på liten häst än liten ryttare på stor häst :D

Det är förklarat jättemånga gånger på olika forum, men om du inte kan förstå så kan vi inte göra så mycket mer.

Jag tror mycket är en influens från hoppvärlden.
Ska man hoppa med sin ponny/häst, så underlättar det ju om ens ben inte hänger ned under hästens mage.
Samtidigt som det även påverkar hästens jämvikt och balans mer med en längre ryttare när man hoppar.

Hur mycket än häst bär hänger väl egentligen mer ihop med hur den är byggd och hur tränad den är, än hur hög den är? :confused:

hmm...tur man slipper oroa sig för vad andra tycker då eftersom man är så kort...som fd halvblodsryttare kan jag säga att man vänjer sig vid hur ekipagen ser ut.

Tyckte när jag började me isisar för några år sen att de såg lite lustigt ut med långa ryttare på små hästar, men nu tänker jag aldrig på det...

Joo, det är ju så det är. Att man vänjer sig alltså... :)

haha, när jag sitter upp på en storhäst nuförtiden så känns de ju gigantiska! :eek: Iofs, känns Vísir (150 cm ungefär) också rätt stor... :D

Du anar inte hur rätt du har... Du vet väl om att jag och din häst har lyckats få fyra fel på hopptävling för att JAG rev MED FOTEN?!?

:rofl: :rofl:

Stackars Faxi måste ha blivit konfuderad, när han hoppat högt över, men bommen ändå trillade ned...
Jag antar att du kortade stiglädren efter det. ;)

Jo, jag kortade stiglädren....

Annars tror jag att du har rätt om influensen från hoppvärlden - där är det helt enkelt bäst att ha en någorlunda stor häst. Skulle tro att en häst på 1.70 för det mesta hoppar högre än en på 1.40....

Även dressyrvärlden har nog ett finger eller två med i spelet - det ser ju helt enkelt "mer" ut med dressyr på en stor häst än på en häst i ponnystorlek!

Sedan är ju inte islandshästvärlden helt ensam om kombinationen låg häst - vuxen ryttare. Poloponnyer är inte stora, de heller... Även de araber som används t.ex. inom distansritt är ofta klart mindre än halvbloden. Och tittar man på hästfolk runt om i världen, så är ju t.ex. mongolernas hästar i samma storlek som eller mindre än islandshästar.

Jag tror alltså att de flesta hästar av modell "större ponny" skulle klara en vuxen ryttare - det är bara inte vedertaget numera att göra så... Sedan beror det förstås också på hästens kroppsbyggnad och på hur tränad den är. Dagens ridponnyer (till skillnad från de mer "ursprungliga" ponnyraserna) påminner ju mycket om "små stora hästar" och är framavlade för att passa barn/ungdomar. De är alltså lättare i typen och kanske därmed inte klarar att bära fullt så mycket?

Sedan är ju inte islandshästvärlden helt ensam om kombinationen låg häst - vuxen ryttare. Poloponnyer är inte stora, de heller... Även de araber som används t.ex. inom distansritt är ofta klart mindre än halvbloden. Och tittar man på hästfolk runt om i världen, så är ju t.ex. mongolernas hästar i samma storlek som eller mindre än islandshästar.

En viss skillnad tycker jag även ligger i vikten. Många stora männ rider islänning, det är inte lika många stormuxna som rider polo och distans.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka