Islandshäst!

S

Sara_S

Jag ska snart boka in en lektion på islandshäst och se om jag tycker det är roligare att rida islandshäst en att rida "vanligt". Jag har dock aldrig ridit en islandshäst förut :crazy: och undrar om det är något specielt man ska tänka på och om man kanske skulle kunna få några tips så man slipper göra bort sig totalt första gången :o
Har ridit engelskt i 8 år och sköter en ponny.
Tacksam för alla tips... :bow: :bow: :bow:

man brukar använda överskänkel istället för nederskänkel och sadla långt bak :)

Man sitter upp med näsan framåt mot hästens huvud. Sedan är det mycket mer noga med allt från vilken vinkel du har på bäckenet till hur du håller handen. 1 cm hit eller dit betyder en annan gångart... :crazy: Men det enklaste är att lyssna på instruktören. De flesta islandshästinstruktörer har undervisat MÅNGA som bara ridit "vanligt" innan och vet vad som skiljer!

Jag gjorde precis som du och började med en lektion för att se vad jag tyckte - sedan var jag fast... Lycka till!

fast sadeln ska ju ligga i sadelläget, om nu hästen har ett sådant. Jag tror däremto att det florerar rykten att hästen töltar bättre med sadeln längre bak, det är bara båg :angel:Det handlar om helt andra saker :smirk:

Det viktiga är att bogbladet ska gå fritt, det kan man kolla genom att lyfta på frambenet och röra på det, och samtidigt får sadlen inte ligga för långt bak. På vissa pållar krävs det en (orimligt) kort sadel för att få till det.

Det är inga rykten alls, det är sant. Men sadeln ska ligga på olika ställen beroende på var hästen är si sin utbildning.
I början måste man ha sadeln långt fram för att lämna ryggen så fri som möjligt, man får då tölten genom avlastningssitsen.
Ju äldre och mer välriden och stark hästen är, desto bättre tåler den att ha sadeln längre bak. När sadeln ligger där bak på en häst med stark rygg så kan man använda belastningsits för att få den att sätta sig och då blir tölten fantastisk. Det är först när hästen är redo för det (tar många år)som man ska hålla på och laborera med lyft och sånt.

Hmm ok.

Hur kommer det sig då att många i eliten har sadeln ganska långt bak även på unghästar? Okunnighet eller? :devil: Unghästarna tycks ju ändå lyfta rätt bra på benen...

Men vad menar du med långt fram? Fortfarande inte så långt fram så man låser bogarna väl?

För mig så känns det som de flesta hästar har ett naturligt sadelläge, sen så får man väl sitta i sadeln på olika sätt istället? avlastnings/belastningssits..?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 863
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama