Sv: Islandshäst.
Heiisan.
Har en Islandshäst på 28 år.. Han vill absolut inte stå still när man ska sitta upp .. Hur fasiken gör jag? .. Vill att han iallafall ska kunna stå still när man sitter upp .. Och .. Vill andvända Hackmore till han, ogillar betten pga Det skadar hästarnas mun. Vad tycker ni? .. Vill ha lite hjälp
I och med att din häst är 28 år gammal
bra jobbat att ha en fräsch häst så långt upp i åren (min är bara 27
), så har han ju sina idéer rätt befästa, beträffande att gå iväg vid uppsittning. Är han en gammal turridningshäst? För de turridningsbolag jag ridit islandshäst hos, har bara haft såna hästar, som har börjat gå när man sätter foten i stigbygeln och jag som har ett handikapp fixar inte det. Så turledaren fick hoppa av sin häst, binda den vid en stolpe för att den inte skulle tölta iväg och hålla i min häst, tills jag svingat mig upp och fått ordning på stigbyglarna.
Men min halvblodsdam, var också tramsig vid uppsittning när jag köpte henne. Hon var då 18 när jag började rida på allvar. Jag har alltid använt pall, jag gick av, ledde hästen ett varv, provade att sitta upp, gick av, ledde ett varv och provade att sitta upp. Vi hade det så bra i första stallet vi stod, för där var en fålla precis utanför stallet, så man kunde ställa hästen i ett hörn så den inte kom nån stans och komma upp på så vis till sist om inget annat fungerade.
Det viktigaste av allt. Jag har aldrig varit rädd för att be om hjälp, vid uppsittning. Utan är det någon vid stallet, be den stå bredvid och hålla i, vid behov. Till sist, vänjer sig hästen vid att - "jaha, överlistad igen. Då är det väl lika bra att sköta sig."
Inte för att vara elak - men om du inte klarar av att rida din häst med bett, utan att skada hästens mun, så skulle jag nog inte att du ska försöka att rida med hackamore om du inte har gjort det förut, eftersom det är ganska stor skillnad på "rid- och styrkänsla". Vad har din tränare, dina stallkamrater som ser er, för förslag. Jag försöker att i möjligaste mån att bolla med min/mina tränare eller stallkamrater, när något inte fungerar med min dam.
Mvh
IngelaH