Islandshäst som varken har tölt eller pass!

Sv: Islandshäst som varken har tölt eller pass!

inte riktigt. Men har däremot kommit på att ridbanan är för mjuk, och att jag ska testa när jag rider ut, att tölta i en liten sluttning nerför. Då kanske man får med sig bakbenen lättare.
Men annars vet jag inte alls. Ska på kurs här snart, kanke får tips då. Annars borde jag kanske fundera på att skicka på träning, för de vore lustigt om tölten hoppade över en generation.
Töltar era tregångares föräldrar? Hur gärna? Och är det någon som avlat på sin tregångare? Hur är avkommorna? :)

Sv: Islandshäst som varken har tölt eller pass!

Jag blev helt kär i en stor 3-gångsvalack och kunde inte sluta tänka på honom. Han hade blivit placerad i facket som "värdelös häst" för att han inte hade tölten och ingen tyckte om honom. Jag behövde inte tjata länge innan fick jag börja träna honom! I början gick det lite segt, men han har ett så otroligt bra psyke och försöker verkligen göra allt man ber honom om även om han inte fattar.
Helt plötsligt en dag när vi tränade i paddocken började han grisepassa! Han hade aldrig tidigare visat något sånt utan varit en väldigt stark tregångare! Gick knappt att få galopp i hästen innan utan istället travade han bara VÄLDIGT snabbt. Men efter den dagen i paddocken började jag träna honom på att gå i grisepass (låter kanske dumt, men det funkade) och idag kan han tölta :) Fortfarande inte helt bra, men det kommer mer och mer!
När han väl kommer in i en bra takt i tölten och kommer ner med huvudet ordentligt så får han ett otroligt snyggt steg! Det är så himla kul!
Det slutade med att jag köpte hästen och idag är han bara min :love:
Ge inte upp hoppet på era 3-gångshästar, plötsligt händer det :)

Liknande trådar

Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 433
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar