Sv: Islandshäst som varken har tölt eller pass!
Jag har en "tregångare" även om han nu efter 6års arbete är påväg att bli fyrgångare!
Min Andi har inte exteriören, inte viljan och inte haft korrekt träning- han har således ansetts som ett hopplöst fall. Jag köpte honom för o rädda honom från slakt. (Därmed inte sagt att han är en sk "slakthäst", han skulle slaktas i danmark för att han ansågs galen, ohanterbar o värdelös iom avsaknad av tölt). Enligt uppfödaren är bägge föräldrar naturtöltare och han var en trevlig häst när han lämnade island.
Andi är lång, grov, korta framben och överbyggd. Förr saknade han ryggmuskler(+svankig), han blev väldigt stressad när han inte förstod, och innan jag köpt hoom så var han totalt livrädd för människor. Han var dessutom så fet så han var fyrkantig inte bara rund... Han slogs till försvar, la sig ner o "spelade död", fick panik o kastade av ryttaren etc etc. Kanske inte en sitaution där man slänger på ett stångbett o hivar upp huvudet o sen slår in rumpan under honom med ett spö. Klart han aldrig lärde sig tölta så o tränaren flög av mer än en gång.
Nu har jag som sagt haft honom i 6år, vi har bantat, tränat psyke och kropp och han är riktigt fin! Han gillar att jobba, har lätt för det när kroppen är tränad. O förra våren började han frivilligt takta mot tölten. Det blev sällan rätt, han slår knut på ryggen, sprattlar utan att veta vart han sätter fötterna o kör upp mulen i vädret. Inte så man bör tölta... Så vi fortsatte grundträningen i de andra gångarterna. Iår har det blivit lite lättare men det är fortfarande inte en egentlig tölt utan mer försök till tölt utan att han egentligen kan eller orkar. Jag tror aldrig han kommer kunna tölta som ett rinnande vatten, för honom kommer tölten att vara en rörelse som man utför precis som man utför t.ex. en skänkelvikning. Något man gör en kort bit o sen berömmer o avslutar. Det kräver så enormt mycket av hans fysik att orka göra det rätt. Men jag hoppas givetvis att framtiden bevisar mig fel, att han visst kommer kunna tölta "som alla andra"
Ibland går det riktigt bra någon meter! Men som ni ser, det är i skrittfart...
En övning vi lärt är att ta tölten från trav, låter helt fel men det funkar faktiskt jättebra! Vi har inte haft möjlighet att träna det hemma än men det vi provat på träning så töltar han faktiskt om än väldigt travtaktigt i både ok tempo och form utan att slå knut på sig själv!!!