Islandshäst som varken har tölt eller pass!

Koriander

Trådstartare
Finns det någon här som har en sån, som man kan betrakta som en ren tregångare? Varför blir en del islänningar tregångare? Är det exteriören, storleken, avsaknad av vilja eller kan tölten komma när de blir äldre om de är unghästar?
Dela gärna med er av era erfarenheter av tregångarna!

Sv: Islandshäst som varken har tölt eller pass!

Jag har varit med om en, i de flesta fall handlar det om felaktig planering inom avelsarbetet. I det här fallet som jag känner till kom hästen från en sk köttgård, där är säkert en förklaring kring avsaknad av avelsplanering.

Har man te x ett sto som har haft lite svårare för tölten, kanske man ska välja en hingst med mera lateral istället för en stark 4-gångare.

Tror Silverkedjan skrev om detta vid något tillfälle, att enbart välja hingstar med mycket diagonal på ston med lite svårare för tölt ökar risken markant för tregångare.

Jag har en "tregångare" även om han nu efter 6års arbete är påväg att bli fyrgångare!

Min Andi har inte exteriören, inte viljan och inte haft korrekt träning- han har således ansetts som ett hopplöst fall. Jag köpte honom för o rädda honom från slakt. (Därmed inte sagt att han är en sk "slakthäst", han skulle slaktas i danmark för att han ansågs galen, ohanterbar o värdelös iom avsaknad av tölt). Enligt uppfödaren är bägge föräldrar naturtöltare och han var en trevlig häst när han lämnade island.

Andi är lång, grov, korta framben och överbyggd. Förr saknade han ryggmuskler(+svankig), han blev väldigt stressad när han inte förstod, och innan jag köpt hoom så var han totalt livrädd för människor. Han var dessutom så fet så han var fyrkantig inte bara rund... Han slogs till försvar, la sig ner o "spelade död", fick panik o kastade av ryttaren etc etc. Kanske inte en sitaution där man slänger på ett stångbett o hivar upp huvudet o sen slår in rumpan under honom med ett spö. Klart han aldrig lärde sig tölta så o tränaren flög av mer än en gång.

Nu har jag som sagt haft honom i 6år, vi har bantat, tränat psyke och kropp och han är riktigt fin! Han gillar att jobba, har lätt för det när kroppen är tränad. O förra våren började han frivilligt takta mot tölten. Det blev sällan rätt, han slår knut på ryggen, sprattlar utan att veta vart han sätter fötterna o kör upp mulen i vädret. Inte så man bör tölta... Så vi fortsatte grundträningen i de andra gångarterna. Iår har det blivit lite lättare men det är fortfarande inte en egentlig tölt utan mer försök till tölt utan att han egentligen kan eller orkar. Jag tror aldrig han kommer kunna tölta som ett rinnande vatten, för honom kommer tölten att vara en rörelse som man utför precis som man utför t.ex. en skänkelvikning. Något man gör en kort bit o sen berömmer o avslutar. Det kräver så enormt mycket av hans fysik att orka göra det rätt. Men jag hoppas givetvis att framtiden bevisar mig fel, att han visst kommer kunna tölta "som alla andra" :)

Ibland går det riktigt bra någon meter! Men som ni ser, det är i skrittfart...
jeanditolt.jpg

En övning vi lärt är att ta tölten från trav, låter helt fel men det funkar faktiskt jättebra! Vi har inte haft möjlighet att träna det hemma än men det vi provat på träning så töltar han faktiskt om än väldigt travtaktigt i både ok tempo och form utan att slå knut på sig själv!!! :bump:

Stackars Andi. Det är mycket möjligt att han hade töltat riktigt bra nuförtiden om han från början i unghäståldern kommit till en person som förstod att träna honom efter hans kroppsliga förutsättningar.

Ibland är det inte lätt att vara häst minsann.

Tur han verkar ha hamnat rätt nu!

Mitt sto är 10 år i år, och töltar inte. Aldrig såvitt jag vet visat något åt det hållet. Vart på träning hos en som försökte plocka fram, men det blev bara något steg här o och var. Hon har en helsyster som oxå har stark trav, men som tränats från början och töltar nu, även om det kkanske inte blir henens favoritgångart.. Min tjej har det i sig, långt inne.. men kan betraktas som en tregångare då det är tveksomt om hon som det skrivs som Andi, kommer lära sig tölta "som ett rinnande vatten". I min hästs fall tror jag det mkt beror på bristande träning..

Min häst var ochså 3-gångare när jag började rida honom för 10 år sedan.
skritt, grisepass och galopp.
Nu har han alla gångarterna även om jag inte kan lägga honom i pass.
Han har väl separerade gångarter.
Blir ibland lite tölt taktig i traven
Lätt töltad dock utan lyft och fart men ändå.
Bra trav, utmärkt skritt och ok galopp vänster, speciellt kort gallopp.
Har inga problem att samla sig om man ber om det.
Men det tog många år att komma dit vi är nu.
Nu är det höger galloppen kvar att jobba med, det tar väl ett par år till.
Hans extriör är väl inte den bästa, lågställd, överbyggd, korta ben och av den kraftigare modellen.
Stamtavlan är helt ok med en hel del bra hästar bakåt.

Jag skulle gärna vilja köpa en 3-gångare, då jag gärna vill fortsätta äga en isis men rida i dom tre gångarterna.. Vet att många anser det som att har man en isis så är det gångart 4 o 5 som gäller.. Absolut, men jag vill inte byta ras (min man har köpt sin ögonsten precis) bara för att jag vill grundrida, mest igentligen för att jag börjat bli sämre i min ridning själv o vill träna upp den, är alltid lite svårare när tölt o pass går in o "stör"..

Så om jag får trådkapa lite.. Är en 3-gångare isis lika trevlig gångartsmässigt som en "vanlig" häst eller är det något som skiljer?

och.. ni som har 3-gångare.. vill många lägga till dom extra växlarna eller är man nöjd med dom 3 som finns (om nu det är skritt, trav, galopp)?

Vi hade en häst i stallet vid namnet Harmur som inte hade tölt. :) Ren 3 - gångare, rätt och slätt. Han hade inga laterala rörelsemönster övh. Att rida var han rena rama drömmen. Hade den underbaraste dressyrtraven jag någonsin upplevt ( har även ridit "stora bruna" och aldrig upplevt något liknande ) samt lätt för att arbeta i galopp. Perfekt för en dressyrfjant som jag, kunde endast fokusera på att faktiskt rida dressyr utan att behöva vara rädd att hästen slår över till tölt eller grisepass. Underbart. :love:

Bild på lillgrisen med elev på ryggen.
_medium.jpg

Har precis köpt en ren tre gångare. Man kan ju fråga sig varför man köper en islänning utan tölt, men i mitt fall så avgjorde hans fantastiska psyke och det faktum att han trots sin ringa ålder är välutbildad i dressyr och har en trav och galopp som får många storhäst ägare att blekna av avund. Han har bra stam så att han blev tre gångare kan kanske bero på att han är jättestor, men helt proportionerlig. Vem vet han kanske kommer att börja tölta så småningom när han blir äldre, men mig gör det inget om han så aldrig skulle ta ett tölt steg. Han har fått tölt träning av proffs ryttare, men han kan inte och har inte viljan heller.

mamma har fått flera tregångare när hon betäckte med en hingst, han hade bra gångarter själv och bra bedömning som fyrgångare men tydligen nedärvde han inte anlaget, sen vet man ju inte hur svårt de haft för att få fram tölten hos denna hingst det kan ju varit så att de fått träna jätte mycket innan de fick fram den.

Mamma betäckte flera gånger med samma hingst och vi fick totalt 6 avkommor varav en har fått tölt efter mycket träning, har även hört att det finns många andra avkommor efter den hingsten som inte töltar.

Våran egen som vi behöll är 11 år och har varit på proffsträning för att töltsättas, men inte ens proffset lyckades. De andra har vi sålt som unghästar så vi har inte ridit dom, men ägarna har inte lyckats få dem att tölta.

Samma ston har med andra hingstar fått lätttöltade avkommor så det kan inte ha med stona att göra heller.

Jag tror man ska vara försiktig med att avla på rena fyrgångare som inte har lätt för tölten från början för då försvinner tölten helt istället.

Börjar snart fundera på om inte min är det. Visar inget tecken på laterala rörelser, aldrig någonsin. Eller jo, en gång när hon vart lite rädd för en ko, då visade hon antydan på lite laterala rörelser. Men nog tror jag att hon har lite tölt, långt inne bara.

Hennes mamma gaopperade och travade mest, men hade en bra tölt, både hon och pappan var fyrgångare.

Däremot har hon fått föl, som har mycket tölt och pass. :)

Kan bara säga att jag är mycket nöjd med min tregångare. Han har inte en tillstymmelse till några andra gångarter, han är nästan som en stor häst att rida. Går i rätt form och är stor långbent har mkt resning och ovanligt lång hals.
Skulle tro att han kommer att växa lite till.
Han är helt perfekt om man ändå vill ha islänningens mentala egenskaper, tregångare och en relativt liten och viktbärande häst.:love::love:

Kul att läsa att det finns ett visst intresse för 3gångsislänningar! Ska nämligen sälja min framigenom tror jag. Inser att ska jag ha islandshäst så vill jag gärna ha en som töltar. Och känner mig inte sugen på att lägga 10 000 i träning på henne som läget är nu!

Börjar snart fundera på om inte min är det. Visar inget tecken på laterala rörelser, aldrig någonsin. Eller jo, en gång när hon vart lite rädd för en ko, då visade hon antydan på lite laterala rörelser. Men nog tror jag att hon har lite tölt, långt inne bara.

Hennes mamma gaopperade och travade mest, men hade en bra tölt, både hon och pappan var fyrgångare.

Däremot har hon fått föl, som har mycket tölt och pass. :)

Det där är ju väldigt intressant... Att föräldrar har, avkomman verkar inte ha (snudd på inget) men får egna avkommor som har... :grin:

Jadu, hur det fungerar förstår jag mig inte på, än ;) Det kan säkerligen ligga i att hon föredrar andra gångarter mer, och kanske inte har rätt träning? SKa klura lite mer på de faktiskt :)

Liknande trådar

Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 433
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar