Islandshäst som är "classic champange"??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Silkisif
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 9 241

Silkisif

Trådstartare
Hur ser de ut? Kan en Isabell vara champangefärgad? Vill gärna ha kvar denna på islandshästforumet då jag endast vill ha isl. häst-människors kommentarer... ;)

Sv: Islandshäst som är "classic champange"??

De ser inte ut alls, man har inte hittat champagneanlaget (ett blekanlag som liknar gulanlaget men inte börjar bleka hästen förrän succesivt under de första åren, ögonen är däremot knallturkos med rosaprickiga ögonlockskanter från början och mörknar succesivt till gulbruna) i rasen.

Troligen är det en mutation som uppstått senare i USA.

Många ljust gulsvarta kan se ut som classic champagne i färgen, men stam och/avkommor avslöjar att det rör sig om ett vanligt gulanlag.

Tim (som leeeeeeeeetat champagnehästar i ett tiotal år ;) )

Så här ser tex ett gold champagne-föl ut :
hmms2.gif

Alltså, den är som en mörk fux med knallblå ögon, sedan när den blir vuxen ser den ut så här:

gensboldnugget.jpg

Obs att skinnet är rosa !

Hmm... Synd att min valack är efter en isabellfärgad hingst. Han stämde nämligen ganska bra in på din beskrivning!

Det tror jag inte - om han inte såg ut som det där fölet på bild som föl ;) ?

Det är det som folk gör fel - de tar vissa karakteristika från den VUXNA hästen och säger att det ser ut som champagne. Men det mest typiska med champagneanlaget är just UTVECKLINGEN under lååång tid.

"Bebisblå" ögon mörknar på någon månad, men champagneblå är först blå, sedan ljusgröna för att efter LÅNG tid (flera år) övergå till gulbrunt.

...och isabeller föds ganska ljusa, en champagne med röd bas tror alla är en fux.

Det finns en hingst i rasen som delvis marknadsförts som "champagne". De bilder jag sett på avkommorna visar tveklöst "vanliga" gulanlagsbärare.

Man kan ju inte vara "lite" champagnefärgad, antingen har man genen eller inte.

Och tyvärr :cry: verkar det inte finnas i vår ras :(

Silverkedjan skrev:
Det tror jag inte - om han inte såg ut som det där fölet på bild som föl ;) ?
(

Det var ju därför jag skrev "Han stämde nämligen ganska bra in på din beskrivning". Tror knappast att han är annat än en vanlig lite lätt avblekt isabell med guldbruna ögon!! Tyvärr vet jag inte hur han såg ut som föl, men när han kom till oss var han betydligt mörkare i färgen och hade blåa ögon (2 år gammal). Det var typ sånna saker som jag menade... :p
Men visst vore det kul om det fanns några islandshästar med "classic champagne" färg! Men vi får väl vara tacksamma för alla andra färger som vi får njuta och beskåda på våra fyrbenta vänner!

Intressant. Jag trodde han var gulsvart. Och det tror jag nog fortfarande. :)

Det tror jag med.

Men visa mig gärna bildserier på hans föl som bevisar motsatsen!

Så här ser ett classic champagne föl ut:

dixiebaby2.jpg

alltså som en vanlig svart med skärt skinn.

han har ju samma färg som min=) å min e gulsvart...

...och här visar en halvårsgammal gold champagne hur det skära ser ut och hur det lysande knallblå går via turkos. Den här blir alltså helt ljus som en isabell och får guldbruna ögon med tiden!
Men letar man champagneanlaget ska fölen alltså alltid vara MÖRKA.
Gold_Champagne_Filly_JDs.jpg

Silverkedjan skrev:
"Bebisblå" ögon mörknar på någon månad, men champagneblå är först blå, sedan ljusgröna för att efter LÅNG tid (flera år) övergå till gulbrunt.

Jag blir väl lite off topic här, men hur lång tid kan det ta innan bebisblå ögon mörknar? Kan de behålla en viss blågrå ton? För min ettårings ögon är fortfarande gråblå, tycker dock att de är något mörkare än vad de var på henne som nyfödd.

Ja, en del ögon är alltid lite grå, det är extra vanligt hos hästar med ett blekanlag oavsett sort. Jag har sett det hos rätt många silverhästar faktiskt. Men med tiden brukar de bli mer ljusgråbruna än i tydligt blått.

Champagneögonen går däremot långsamt från knallblått över GRÖNT till gult/bärnsten vilket är häftigt!

Tack alla som svarat!! synd att svadilfari marknadsförts som champange, trodde att han var det, men inte heller jag har hittat några avkommor som är champange.. lite synd! :(

Silverkedjan: Detta är lite off men det handlar i alla fall om färger. Min mamma red hos dig nån gång och blev helt förälskad i en häst som så småningom kom att bli träffad av blixten... :( Ursäkta att jag skriver det såhär men hon berättar fortfarande för alla "nya" islandsryttare om hur bra och härlig den hästen var, och hur fina hästar du hade...

Någon som hört rykten om att en valack eller ett sto sägs ha varit champange?? ;)

Silverkedjan skrev:
Det tror jag med.

Men visa mig gärna bildserier på hans föl som bevisar motsatsen!

Nu blev jag också nyfiken! Så jag letade lite på ägarens hemsida. Där ligger bilder på Svadilfari som föl, och där har han blå ögon såvitt det ser ut! Vad innebär det då alltså? (om han nu inte har en namne)

Vad kan en Champagnefärgad häst få för färg på sina avkommor?

Här på Gotland finns f.ö en valack som är Cremello. Apropå ovanliga färganlag. Han är ljust cremefärgad, åt rosa med vackra blå ögon. Den ende Islandshäst med den färgen som jag träffat i verkliga livet.

Har sett en hos min kompinär vi var ute och gick med hunden :) Cremello alltså:)

Silkisif skrev:
Tack alla som svarat!! synd att svadilfari marknadsförts som champange, trodde att han var det, men inte heller jag har hittat några avkommor som är champange.. lite synd! :(

Men vad krävs då för att hästen skall vara Champagnefärgad? På ägarens hemsida ligger fölbilder på ett ganska mörkt föl med blå ögon efter honom. Vad skall man kalla den färgen? Den ser inte ut att ha någr avita tecken som ger det blå ögat som syns mot kameran. Det ligger fler bilder på avkommor där, men de är så små att det är svårt att se ögonfärgen.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
809
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka