Islandshäst som är "classic champange"??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Silkisif
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 9 241
Sv: Islandshäst som är "classic champange"??

Åh, Stigge menar du :love:

Stigge som träffades av blixten var ett "räddningsprojekt"... Vi köpte loss honom när han var gravt (underdrift, han hade blodförgiftning och var proppfull med ruttnande köttsår) eksemsjuk och hade ett par veckors IVA-vård hemma. Sedan tog det under de år vi hade kvar honom (vågade aldrig sälja honom, han krävde enorm eksempassning, vi sydde tex täcken med hellånga ben till honom, han hade infekterade köttsår in till senorna på kotorna när vi köpte honom) mer tid att sköta honom än de övre 30-40 :crazy:

Men han gav mycket tillbaka, han var en stark härlig ridhäst som tränades till töltläromästare och urstark turhäst för de kräsna :love:

Off topic, men här kan ni se hur han såg ut en månad EFTER "IVA-vården" när alla de infekterade såren läkt. Vi orkade inte fotografera honom innan vi visste om han skulle överleva:

stiggeeksem.jpg

Och här tre månader senare :)

stiggeefter.jpg

Det krävs att en förälder är champagnefärgad (mamman ser ljust gulbrun ut med svart runt mulen istället för champagnerosa) och att man själv är född mörk som vilket svart (om det nu gäller classic champagne) föl som helst för att sedan successivt blekna - på S:s fölbild ser det ut som om han fäller ljus päls och blir mörkare under som alla de "vanliga" blekanlagen.

Och sedan att hälften av avkommorna blir champagnefärgade och ingen gulfärgad om inte mamman är det.

Det man skulle undra med fölfärgerna - de där ljusa sandfärgade fölen ser ut som silversvarta fast man ser ju inte hovarna - är om han har ett silveranlag - men VAR skulle det då komma ifrån ? Mamman har svarta ben och svart svans och pappan är svart. Han måste ju vara blodtypad liksom.

Men silver + gul kan se exakt ut som champagne hos en vuxen häst.

Silverkedjan skrev:
Ja, en del ögon är alltid lite grå, det är extra vanligt hos hästar med ett blekanlag oavsett sort. Jag har sett det hos rätt många silverhästar faktiskt. Men med tiden brukar de bli mer ljusgråbruna än i tydligt blått.

Champagneögonen går däremot långsamt från knallblått över GRÖNT till gult/bärnsten vilket är häftigt!

Lite OT det här också.

Kan alla föl få ljusblå/turkos bebisögon? Eller hör det i hop med tex gulanlaget?

Jag fick en hingst i år som också har ljusblå ögon.
Hans mamma är vitblack och pappa Spuni är musblack. Själv har han mammas färg men är misstänkt mörk i ansiket så vi får se vad det blir när fölpälsen är borta.

/Åsa

Silverkedjan skrev:
Åh, Stigge menar du :love:

Stigge som träffades av blixten var ett "räddningsprojekt"... Vi köpte loss honom när han var gravt (underdrift, han hade blodförgiftning och var proppfull med ruttnande köttsår) eksemsjuk och hade ett par veckors IVA-vård hemma. Sedan tog det under de år vi hade kvar honom (vågade aldrig sälja honom, han krävde enorm eksempassning, vi sydde tex täcken med hellånga ben till honom, han hade infekterade köttsår in till senorna på kotorna när vi köpte honom) mer tid att sköta honom än de övre 30-40 :crazy:

Men han gav mycket tillbaka, han var en stark härlig ridhäst som tränades till töltläromästare och urstark turhäst för de kräsna :love:

Off topic, men här kan ni se hur han såg ut en månad EFTER "IVA-vården" när alla de infekterade såren läkt. Vi orkade inte fotografera honom innan vi visste om han skulle överleva:

stiggeeksem.jpg

Och här tre månader senare :)

stiggeefter.jpg

Men herregud! Stackars häst.
När jag jobbade på Varbergs Sommarland såg flera av "våra" hästar ut så. Jag led med hästarna hela tiden. Kämpade i flera timmar varje dag föra att de skulle se bätte ut. Men det är svårt att få till det i en hage med träd utan täcke och med massvis av knott.

Gud vad jag är glad att man inte har en eksemhäst.

/Åsa

Alla kan ha bebisblå ögon, precis som kattungar.

De som har NÅGOT blekanlag (black, gul, silver) har det oftare och ljusare och håller kvar det längre.

Ju fler blekanlag ju större chans för blå ögon.

Sedan mörknar de åt grått, gråbrunt eller guldbrunt olika mycket, men är inte klart LJUSBLÅ hos den vuxna hästen så som de äkta blåögda (de som har "tecken i ögat" eller är dubbelgula)

Askur har gråbruna ögon med liten blå kant tex. Många gulbruna/isabeller/gulsvarta har vackert guldbruna ögon.

När jag jobbade på Varbergs Sommarland såg flera av "våra" hästar ut så. Jag led med hästarna hela tiden.

...för att inte tala om hur det var för oss som gjorde allt för att "rehabilitera" de små pållarna under vinterhalvåret och få dem sårläkta, uppgödda och livsglada med något slags tölt igen. Och sedan se dem åka TILLBAKA till eksemhelvetet :cry:

(minns du en pytteliten brun genomsnäll pålle som hetter Dyggur?)

Silverkedjan skrev:
Det tror jag med.

Men visa mig gärna bildserier på hans föl som bevisar motsatsen!

Om han är gulsvart, varför har han då fräknar precis som en champagnefärgad häst?

Massor av gul-hästar har fräknar! Tex alla jag har haft ;) Det syns bäst på ljust gulsvarta.

Det är lite skillnad på prickarna, gulhästarna har egentligen mörkare skinn och en del prickar har olika färg och flyter ibland ihop.

Champagnehästarna har ljust knallrosa skinn med skarpa små svarta prickar.

Silverkedjan skrev:
...för att inte tala om hur det var för oss som gjorde allt för att "rehabilitera" de små pållarna under vinterhalvåret och få dem sårläkta, uppgödda och livsglada med något slags tölt igen. Och sedan se dem åka TILLBAKA till eksemhelvetet :cry:

(minns du en pytteliten brun genomsnäll pålle som hetter Dyggur?)

Jag lovar dig att jag minns varenda häst som fanns under de 4 åren jag jobbade där. Jag har för mig att Dyggur inte var där varje sommar och att han kallades ngt annat, vad minns jag inte riktigt. Atlas var en jätte och Dyggur en dvärg :angel:

Hade du ngn mer hemma hos dig? Åh undra hur många det är som lever i dag. Om det är ngn. Jag hade en hemma hos mig i två vintrar.

/Åsa

Jag ryser när jag ser vilket arbete ni la ner på denna häst och att ni verkligen gav honom chansen. Beundansvärt :bow: .

Silverkedjan skrev:
Massor av gul-hästar har fräknar! Tex alla jag har haft ;) Det syns bäst på ljust gulsvarta.

Det är lite skillnad på prickarna, gulhästarna har egentligen mörkare skinn och en del prickar har olika färg och flyter ibland ihop.

Champagnehästarna har ljust knallrosa skinn med skarpa små svarta prickar.

Har du sett närbilderna på hingsten som finns på deras sida?

http://sleipnir.se/champagne/

Det påminner ju onekligen om champagne måste jag säga....

Hör det verkligen till vanligherna att de ljust gulsvarta har så rosa skinn med fräknar? Jag frågar för att jag inte har sett så många ljust gulsvarta, och de få som jag har sett har inte haft det. Iallafall inte på nosen, skapet törs jag inte uttala mig om...

ge

Nej det är inte vanligt, de har så ljust skinn bara om de är väldigt ljusa i nyansen (jag har också haft en rosa-lilaprickig med helt säkert vanligt gulanlag) eller vanligare att de har två blekanlag i kombination.

Visst kan det hos den vuxna hästen se ut som champagne - men det är inte hur det ser ut som avgör vilka gener en häst har.

Det krävs liksom att du kan följa anlaget både framåt och bakåt.

Pappa har ju inga "konstiga" färganlag. Du ser hans mamma här :
Svadilfari_som_fol_6dgr_360.jpg

Och jag kan inte se något som liknar rosa skinn någonstans, hon ser svart ut runt mulen och på juvret. Och fölet är för ljust för att vara champagne på svart bas, de föds som sagt svarta.

Om inte mamman hade så tydligt mörk svans och kolsvarta ben så hade jag trott att han var silvergulsvart i en väldigt sotig nyans - det hade stämt mycket bättre med hans egna ljusa man och att han mörknade som föl, och avkommornas färg. Och silver + gul kan se närmast exakt ut som champagne hos den vuxna hästen.

Men jag kan inte utifrån den här bilden få mamman till silvergulbrun. De har inte så mörka teckningar och absolut inte SVART man och svans utan liknar mer lite sotiga isabeller.

Silverkedjan skrev:
Visst kan det hos den vuxna hästen se ut som champagne - men det är inte hur det ser ut som avgör vilka gener en häst har.

Det krävs liksom att du kan följa anlaget både framåt och bakåt.

Jag vet, ingen champagne utan en champagneförälder....

Jag hade väl snarare hoppats på nån mysko färg hos modren (missade fölsidan med bilden av henne) som kunde förklara det..

En av avkommorna ser ju misstänkt silver ut (och gör inte han det själv på 10-veckorsbilden också?), men det är ju samma där. Ingen silver utan silverförälder....

Så vilken färg har han egentligen? Gulsvart?? Kan han ha anlag för bleksvart som gör honom så ljus?

Vet du något om nedärvningen av bleksvart förresten?

ge

Bleksvart är bara en ljus nyans av svart, det är ingen särskild nedärvning.

Jag skulle som sagt gissa på silvergulsvart men får inte ihop det med mammans färg. Kan bilden luras? Finns det fler uppgifter om henne ?

En dum fråga...

...borde det inte vara lätt att avgöra med en liten minirakning någonstans på hästen?För vad jag har läst om champagne oavsett vilken nyans det handlar om så har den aldrig normalt färgad hud (?)

Det är svårt att bevisa ngt med en vuxen häst. Det handlar om att kunna följa ett arvsanlag.

Våra ögon säger oss vilken färg hästen SER UT att ha.
Stamtavlan vilka färger den KAN ha.
Avkommorna vilken färg den EGENTLIGEN har.

Jag har tex sett ett tydligt typiskt gulbrunt föl med svart skinn efter Svadilfari och ett fuxsto som absolut inte kan vara isabell. Fölet kan inte vara amber champagne eftersom de inte föds ljusgula med mörkt skinn utan som vanliga bruna fast med skärt skinn.

Alltså HAR han ett gulanlag.

Och en häst som har både ett gul- och ett champagneanlag blir ivory champagne - nästan helt vit (liknande gulvit, pärlvit, sotvit) med ljusgröna ögon. Det är han själv alldeles för mörk för att vara.

Silkisif skrev:
Har sett en hos min kompinär vi var ute och gick med hunden :) Cremello alltså:)

Enligt Furugrens "Hästens färger" kan islandshästar inte ha champagnefärg, de har inte anlaget för det. Anlaget finns endast hos amerikanska raser. Detta minns jag säkert eftersom jag läst stycket flera gånger, det hade ju varit roligt om islandshästen verkligen kunde ha alla färger som finns, men där spricker det! ;) Om jag minns rätt så har champagne en brun hud och det är unikt, samt de kan vara olika ljusa och mörka i olika bruna nyanser i täckhår och skyddshår. Nu har jag naturligtvis lånat ut min bok, lånar alltid ut allt jag är rädd om, men minns jag rätt är cremello ett namn för en färg som har en annan svensk fackterm, dvs cremello är inte den korrekta benämningen i sverige.

Islandshästens gulanlag kan verkligen nyansera en grundfärg rikt och till förvillelse!

Jag rekommenderar alla som är intresserade av färger VARMT att inhandla Furugrens bok. Men läs den noga, man får inte hoppa över de första kapitlen om man verkligen ska ha behållning av boken. Jag tycker att han benar upp allt man behöver veta om arvbarhet och mutationer och alla benämningar vi som regel stöter på i svenskan, engelskan, isländskan, vissa stora europeiska språk och våra grannländer. Då ser man vilka färger som bara råkar ha flera namn för samma sak etc och kan kommunicera internationellt. Han jämför sina forskningsresultat med andra forskares, så man som läsare vet vad påståendena grundar sej på. Några enskilda frågor är ännu inte helt säkert besvarade inom forskningen. Jag tycker således att hans bok är något man kan luta sej mot....

Men en fråga har jag inte fått svar på hur jag än lusläst, varför mitt fuxsto har så mycket gråa och svarta hår i svansen, hon är verkligen klockren fux!

Tänk på att kunskap är färskvara.

Vi vet betydligt mer om hästfärgerna nu än när Furugren skrev sin bok tex.

Du kan lätt kolla att från hans förra bok har mängder med uppgifter ändrats - så det var sant igår behöver inte vara det idag :idea:

Men du har rätt i att champagneanlaget inte finns i rasen. Vi är ett antal färg- och genetikbesatta som letat efter det ett tiotal år, jag törs säga att det inte går att hitta några champagne-linjer.

Däremot finns ett antal kombinationer som ofta misstas för champagne.

Mörkt sotvit och kombination svart + silver + gul är de klassiska. Men även enstaka hästar med "bara" gulanlag kan se champagneaktiga ut som vuxna.

Vad gäller just Svadilfari så skulle det som sagt stämma bäst om han var silvergulsvart. En sotig nyans och de två blekanlagen i kombination kan se ut precis så där, då "släcker" gulanlaget successivt silverfärgen i manen. Typiskt är att de ser ut som silversvarta som föl och sedan som vuxna som ljust gulsvarta.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
809
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka