Islandshäst & piaff?

cristobal

Trådstartare
Är det några här som använt/använder sig av piaffen som ett led i att bygga sin islandshäst för god användning av sin kropp?
Eller är det för långt ut på dressyrskalan?
Funderar nämligen på om det inte vore bra, med syftet att få hästen att sätta under sig. Samt, som ryttare, att verkligen ha koll på hjälpgivningen.
Ska säga att det inte är något jag testat (ännu).

Sv: Islandshäst & piaff?

Jag gör det med mer eller mindre alla hästar som är tillräckligt långt komna i sin träning.
Ren piaff blir det inte alltid, men iaf tramp. Tycker det är kanon, om man kan hålla hästen lösgjord under tiden så den inte spänner upp sig en massa.

Jag tycker det är en superbra träning min är bara 5 år och det är några år kvar tills hon kan lära sig och börja trampa..Men målet är iaf at hon ska kunna de.
Sen om det inte som ovanstående säger ren piaff är inte så viktigt.
Vi ska inte tävla på dessa nivåer i dressyr endå=)
Men samling är alltid bra oavsätt ras.. kan en isis samla sig i en bärig piaff tänk då vilken snygg bärig tölt den ska kunna gå i då:d

Jag har tränat det lite från och till på min ena häst. Dock har jag inte tränat till den nivån att det skall ses som piaff, jag har arbeta mot tramp och bara koncentrerat mig på att han skall förflytta sin tyngdpunkt samt att bibehålla sin överlinje och hållning i kroppen, samtidigt som han vinklar sina bakben och går mot tramp energiskt något steg, för att sedan släppa ut och avlasta. Det är viktigt hur man inverkar på hästen i övningen, hur man sitter i sadeln och att man aldrig "rider hästen bakåt".

Jag tycker det är en bra övning för kroppskännedommen på en häst och ryttare, som är redo för det.

Här skulle jag egentligen velat ha övningen rundare och att han begränsade sitt steg något.
19720208.jpg

OK, härlig bild!
Men tycker ni att man ska förhåla sig till utbildningsskalan då? Är det möjligt att börja med piaffen utan att gå den traditionella vägen? Min häst funkar bra i skolorna o vändningarna.

Jag tycker absolut att tramp/halva steg och piaff är bra träning för att stärka hästen, men först när hästen är tillräckligt utbildad för att klara av det med bibehållen överlinje och mjukhet i kroppen. Om man börjar med piaffen för tidigt när hästen inte har styrka nog, är risken stor att man tappar överlinje eller bak och att övningen inte uppfyller sitt syfte utan tvärtom kan bli skadligt för hästen.

//Julia

Finns ju en islänning som kan de där med piaff..Korall heter han en stor brun islänning som iof bara är 3-gångare han reds av sin förra ägare i höga klasser i AK

Och jag vill påstå att det finns många andra islandshästar som kan det där med piaff mycket bättre än Korall, jag har faktiskt aldrig varit riktigt imponerad av honom.

Men, som ponny sett så är det ju inget konstigt att en islandshäst piafferar. Det är de lika bra på (bättre?) som vilken annan häst i litet format som helst. Och i mina ögon är Korall ponny, han är ju ö.h.t inte lateral och det har inte tagits fram något lateralt i honom heller. Typ som min häst om man hade skitit i att träna tölten.

Som förberedelse för den korta, svingande tölten tycker jag dock piaff är outstanding- om det görs på rätt sätt, som freyja_bus beskriver!

:bow: En islandshäst som man har skitit i att ha tagit från tölten på är en ponny.

Speciellt en som Korall som är så extremt mycket tregångare!
En som inte har någon tränad tölt men ändå kan hålla på och blanda in 17 gångarter får ju ändå ses som att den har samma svårigheter som andra islandshästar.
Korall däremot, han är en liten trevlig dressyrponny...

Tja då är vi olika för jag är riktigt imponerad av korell.. han har trots allt klarat riddarprovet och de gör man inte om man inte är duktig;)

En islandshäst är en islandshäst oavsätt vilka gångarter den kan..
Och ponny är en häst under 148,8 va?? sen vilken ras det är spelar ingen roll..
Ponny är undder dessa mått.
Och en islandshäst är en ponny fasten det kallas islandshäst..
Eftersom en häst är en häst en häst under 148,8 cm kallas ponny men det är ju fortfarande en häst och inge katt vi pratar om:D

Detta är MYCKET känsligt ämne inom islandshästägare som promt skall få denna ras som oftast är ponny måttad till något den oftast inte är.... en häst över 148,8 cm.

Finns några undantag som är över ponnymått och då faller den in under katergori stor häst!:D

För att återgå till piaffen så är det alltid imponerande att en häst kan de eftersom de är ett bevis på att amn har lärt sin häst något väldigt fint och att man har lyckats med hästen sin.

Det är inte alla häsatr som klarar av de ELLER hästägare som klarar av att utbilda sin häst eller ponny så pass högt inom dressyren..

Så JAG blir alltid imponerad av att de piaff för jag vet vilket jäfla slit de ligger bakom för att nå dit man är!

Detta är MYCKET känsligt ämne inom islandshästägare som promt skall få denna ras som oftast är ponny måttad till något den oftast inte är.... en häst över 148,8 cm.
är!

Det handlar inte alls om hästens mått. Det handlar om att islandshästen ju hela tiden stått utanför systemet med A-B-C-D-ponnyer och stor häst. Det har ju liksom inte varit relevant på Island (och är fortfarande inte) där det bara funnits en sorts häst som ridits av både vuxna och barn... Så ponny i bemärkelse "ridhäst för barn" är ju islandshästen inte! Själva rasen är heller inte ponny i den bemärkelsen att det finns stipulerade storleksgränser som den skall hålla sig inom för att få komma med i stamboken (vilket det gör för de flesta ponnyraser).

Jag tycker snarast det är tröttsamt med folk som absolut måste "trycka in" islandshästen i ett kategoriindelningssystem som för islandshästen och dess användningsområden är helt meningslöst!

Jag säger inte att han inte är duktig. Jag är bara inte så överdrivet imponerad av de filmer jag sett på honom, jag ser en spänd häst utan speciellt mycket bakbensaktivitet.

Ok, uttryckte mig klumpigt: VANLIG ponny då! :idea:
En islandshäst utan tölt är en VANLIG ponny.
Sen får man kalla det vad man vill, jag kallar snarare min islandshäst "häst av ponnymått" om någon undrar.
Indelning ponny/häst är inget som rör islandshästen, tycker jag personligen.

Men, ang. Korall är han ju som en "vanlig" ponny, och för mig är hans klarande av riddarprovet lika imponerande som på vilken annan ponny eller häst som helst. Jag tycker personligen det hade varit roligare att se honom tölta också.

Nåja, jag förstod det iaf som att TS ville veta om piaffen kunde vara ett bra led i utvecklingen och träningen av en islandshäst med allt vad det innebär, och det tror jag absolut att den kan!
Korall är ett dåligt exempel där, eftersom hans piaff inte används på det sättet som det frågas om här. Om jag förstått allt rätt, dvs.

För att återgå till piaffen så är det alltid imponerande att en häst kan de eftersom de är ett bevis på att amn har lärt sin häst något väldigt fint och att man har lyckats med hästen sin.

Det är inte alla häsatr som klarar av de ELLER hästägare som klarar av att utbilda sin häst eller ponny så pass högt inom dressyren..

Så JAG blir alltid imponerad av att de piaff för jag vet vilket jäfla slit de ligger bakom för att nå dit man är!

Visst kan piaff vara imponerande, när den är rätt utförd! Personligen blir jag dock minst lika imponerad av en riktigt samlad, kort tölt med fin form och bra aktion! För att inte tala om de hästar som klarar BÅDE den korta tölten och piaffen...

En islandshäst med bara tre gångarter blir jag inte imponerad av alls.

Ja, jag tänkte att piaffen/trampet kunde vara ett verktyg att få tag i den riktiga samlingen.
Delfrågan är ju om det verkligen är ett måste att följa utbildningstrappan, har hört flera som menar att piaffen är viktigare än skolorna i syfte att få hästen att arbeta korrekt.
(För mig hypotetiskt än så länge, men intressant)

har hört flera som menar att piaffen är viktigare än skolorna i syfte att få hästen att arbeta korrekt.

Piaff kräver ju en högre samlingsgrad än skolorna, och skolorna lär ju hästen att trampa under sig så att säga "ett bakben i taget", vilket för det mesta är lättare. Så för mig hade det kännts tokigt att börja med piaff innan hästen klarar skolor. Rider själv skolor i skritt och tölt, men ingen piaff.

Kanske du har rätt?
Undrar hur det kommer sig att man skulle kunna ta piaffen lite tidigare, måste finnas en logik bakom det sättet att tänka också?

kl o ot

komiskt att detta med benämningar på en tregångare och piaff hos islandshäst kommer upp när det är precis det min mardrömmar på nätterna handlar om.

Jag dömmer inte ut min häst.....ännu. men just idag är jag en av de som äger en piafferande och totalt olateral PONNY. Och precis som många av er hör jag till de som inte alls är imponerade av islandshästar som är tregångar vare sig de går i piaff eller inte.

Ni kan ju tro att korall kom upp som jämförelse med min i helgen under diskussionen med islandshästfolket jag pratatde med:grin:.

Och jag kanske är jättekräsen, men SÅ ROLIG är inte Korall :D

Men då förstår du precis vad jag menar- jag blir så där lagom imponerad av en tregångare som piafferar. Imponerad blir jag när den är fyr- eller femgångare och piafferar, och piaffen dessutom bidrar till bättre gång f.ö

Kämpa på med din lillkille, det kommer att ordna sig! Jag tränar just nu också enligt Silverkedjans råd till dig- min är nämligen också ponny... men ännu bara fyra år, så jag har hoppet uppe. Styrkekram!

Word woman!

kollektiv peppkram:bow:

Men åter on topic, så är det ju fantastiskt om man kan använda piaffen i träningen på fyr och femgångare. Och det är enbart så länge det inte är korallpiaff, dvs utan bakben och energi.

Liknande trådar

Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
1 057
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 646
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 674
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
824
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hanhundar och löptikar
  • Nosework-tråden