Islandshäst på icke-islandstävlingar

Snuffsan

Trådstartare
Ni är ju några som tävlar islandshästar i dressyr och hoppning.

Speciellt i hoppningen finns regeln om att domaren kan utesluta icke proportionerliga ekipage. Och vi har ju lite olika syn på det där inom och utanför islandsvärlden.

Min fråga: Har någon av er blivit tillsagda/uteslutna pga. detta? Eller tar domarna hänsyn till att ni rider islandshäst?

Sv: Islandshäst på icke-islandstävlingar

Jag har bara varit med på klubbtävlingar med våran islandshäst. Han är ca 133-134 och jag är ca 174 = lång.
Nu hoppade vi visserligen bara små banor (30 och 50) några gånger och red dressyr (LB) en gång. Hade även med honom på mina lektioner någon/några månader. Det var aldrig någon som sa något till varken mig eller mamma.
Här är den enda bilden jag hittar för tillfället där man ser hur vi ser ut ihop:
http://i7.photobucket.com/albums/y284/Lotta_Rosti/Rosti060106Bild1.jpg

Ni är ju några som tävlar islandshästar i dressyr och hoppning.

Speciellt i hoppningen finns regeln om att domaren kan utesluta icke proportionerliga ekipage. Och vi har ju lite olika syn på det där inom och utanför islandsvärlden.

Min fråga: Har någon av er blivit tillsagda/uteslutna pga. detta? Eller tar domarna hänsyn till att ni rider islandshäst?

Jag har tävlat både hopp & dressyr på klubbnivå med mina islandshästar, i dressyren med ena hästen(som vi f.ö vann) fick vi en extra kommentar om att ryttaren(jag:D ) var aningen för lång för hästen, men det är förståeligt då hon var b ponny storlek & jag är 173 cm:angel:.
Jag vet inte om domaren tänkte på att det var islandshäst, hemskt om hon faktiskt trodde att jag red russ:eek:

Den hästen hade du ju aldrig fått starta på annat än klubbtävlingar eftersom det var stl B.

Men om den varit som en liten c så kan det ju faktiskt dyka upp en 17-18 åring som är 173 cm på en islänning som är 131 cm. Menar ni att det då ska tas hänsyn till att ni sitter på en islänning? För med vilken annan ras som helst blir ni ju då uteslutna pga ryttarens längd. Är det något som hänt?

Jag syftar alltså inte på klubbtävlingar där jag antar att det tas mer hänsyn till ras, utan på lokala och regionala tävlingar.

Du är ju inte så lång på den bilden även sett med icke-islands-ögon, så dig räknar jag inte.;)

Jag tävlar lite blandat med min Islandspålle, dressyr och hoppning på klubbnivå så där bryr sig ingen direkt, det enda jag fått är posotiva kommentarer...:)

Western tävlar vi på lite högre nivå och där har heler aldrig någon sagt något. Jag vet inte om det beror på att reykur är 142cm och jag är 161cm, så det kanske inte ser så opropotionerligt ut??

Jag har fått för mig att "western-världen" också har lite liberalare syn på det där med vad som är lagom storlek....? Många westernryttare har ju araber, som inte heller är så höga.

Den hästen hade du ju aldrig fått starta på annat än klubbtävlingar eftersom det var stl B.

Men om den varit som en liten c så kan det ju faktiskt dyka upp en 17-18 åring som är 173 cm på en islänning som är 131 cm. Menar ni att det då ska tas hänsyn till att ni sitter på en islänning? För med vilken annan ras som helst blir ni ju då uteslutna pga ryttarens längd. Är det något som hänt?

Jag syftar alltså inte på klubbtävlingar där jag antar att det tas mer hänsyn till ras, utan på lokala och regionala tävlingar.

Nej det hade jag inte, men så skrev jag att det var km oxå:smirk:

Det andra kan jag oxå svara på när jag ändå är på G, nej jag tycker inte att man behöver ta en speciell hänsyn till rasen då man med islandshästar har annan inriktning för det mesta, jag hade ju inte fått tävla ett russ heller bara för att jag "endast höll på med russ".

I hoppning har jag märkt att det inte är lika noga med storleken, mest för att man har korta läder & det inte blir lika påtagligt med skänklar som hänger vid vid hästens knän eller nedanför magen på den.
& där får man väl tävla c ponny tills man är 18?nu var det ett tag sedan jag tog grönt kort för vanliga tävlingar så jag är inte så uppdaterad, men kollar man strl så hade nog en ryttare som jag fått varning/blivit diskad på en liten c-ponny, ja.

Jag har fått för mig att "western-världen" också har lite liberalare syn på det där med vad som är lagom storlek....? Många westernryttare har ju araber, som inte heller är så höga.

Det har du rätt i, har inte tänkt så mycket på det innan men visst är det så.
Även en del quartrar är inte mer än kanske 145cm och på dom rider det ju en hel del karlar på 180cm.

Jag har hoppat en cm-hoppning med Perla förra året (eller året innan det, minns ej). Haha, det var rätt kul. Hon typ drog järnet mot hindrena sen är hon lite skraj (jag med!) när hon väl ser hindret så hon sicksackar (gissa om jag fick hålla om med benen) fram till hindret, nästintill stannar och sen hoppar över, Jätte stort över (bra hopp med rygg :D) :rofl:. Så var det vid varje hinder utom max 2.
Kan nog tänka mig att några i publiken fick ett gott skratt. :D Men det bjuder vi på.
Annars tyckte väl hela ridskolan att hon var såååå söööööt. Perla ser ju egetligen inte mycket ut för (islandshäst)världen. En helt vanlig fux. Men jag vart ju så stolt ändå.
Vi rev 2 (eller 3 :D ) hinder så någon rosett blev det ju inte. Men jag var verkligen helnöjd med våran insats. Vi hade inte hoppat på ett halvår, någonting alls! Dessutom är både hon och jag rädda för att hoppa. Eller jag är rädd, och smittar ner henne.

bara nyfiken, men vet du några som blivit uteslutna pga oproportioneligt ekipage i hoppning eller dressyr?

Jag puttar upp denna lite....vill gärna höra fortsättningen.

Kan väl även säga att på distans tävlingar är det ingen som kommenterar om man rider islandshäst, detta kanske för att det är så vanligt.

ja denna tråden var intressant faktiskt..,...när man anmäler sig till vanlig hopptävling/dressyr skriver man i vilken ras man har då?, i dresstr måste ju hästen dessutom vara välvårad och knoppad väl? hur gör man då med en stor islandsman....måste de inte ha lindande ben med?

Ja, man skriver ras.
Manen behöver inte vara knoppad och benen får inte vara lindade.

På "vanlig" ponny har jag sett det ja. I hoppning med liten ponny och stor, tung ryttare.

Jag ser sällan några islänningar ute över huvud taget, jag var bara nyfiken.

Du fyller i ras då du mäter ponnyn. Skaffar du sedan licens (behövs från reg och uppåt) så hänger ju raskoden med.
Tävlar du lokalt behöver du inte fylla i ras, du kan strunta i den raden. Det är bara klubben du ska tävla på som ser det och de bryr sig knappast.

Du fyller i ras då du mäter ponnyn. Skaffar du sedan licens (behövs från reg och uppåt) så hänger ju raskoden med.
Tävlar du lokalt behöver du inte fylla i ras, du kan strunta i den raden. Det är bara klubben du ska tävla på som ser det och de bryr sig knappast.

okej men en dressyr licens och en islandhäst licens är alltså 2 helt olika licenser?
måste man ha ryttar licens och hästlicens för dressyr tävlingar? vad kostar det och hur tar man det?

när varför och hur mäter jag hästen?

man måste alltså för att tävla lokalt gå med i sin närmsta ridklubbs klubb för att få tävla för den klubben, men då kan man tävla på andra ställen med men man tävlar för den klubben då eller

varför bryr de sej knappast egentligen det är ju lite speciellt om det är en islanfhäst....egentligen är det ju väldigt mkt svårare att rida ett dressyrprogram helt rent på islandshäst:) men det är väl den utmaningen man tar sej själv när man valt den rasen lr

Jag har ingen aning om vad ni har för tävlingslicenser på islandssidan, men eftersom ni inte tillhör ridsportförbundet så måste ni ha "vår" ponnylicens också om ni ska tävla regionalt och högre. Mätintyg måste man ha för att se vilken ponnykategori ponnyn tillhör. Hur du mäter hittar du under mätreglemente på www.ridsport.se.

Ryttarlicens måste du ha från lokalt och uppåt. För att få licens måste du först ha tagit grönt kort, samt vara medlem i en klubb ansluten till ridsportförbundet.

När du har alla papper klara får du tävla lokalt, regionalt, nationellt var du vill i landet.

Menar du att det ska tas hänsyn till ras på tävlingen? Knappast. Alla tävlar på samma villkor.

Menar du att det ska tas hänsyn till ras på tävlingen? Knappast. Alla tävlar på samma villkor.

Det är ju resultatet som skall mätas inte träningsprestationen.
Det är samma sak på Islandshäst-tävlingar.
Man anses inte bättre för att hästen är en svårtränad grisepassare än om hästen töltar vackert lätt och naturligt.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg