islandshäst...med pass?

lillaneptun

Trådstartare
hej. hur vet man om en islandshäst har pass i sig?

min häst har bara visat tölt men i tisdags då tog hon 2 pass steg, vad innebär detta? jag har hört att en häst som bara har tölt som extra gångart inte kan grisepassa, stämmer det?

vänligen

Sv: islandshäst...med pass?

Det stämmer absolut inte. En fyrgångshäst kan gå i klockren grisepass.
Grisepassen är inte ett tecken på att hästen har flygande pass, utan ett tecken på att hästen inte är ordentligt lösgjord i kroppen/spänd (ffa i rygg och bål).
En häst som är eftergiven och jobbar korrekt går inte i grisepass, oavsett om det är en fyr- eller femgångare.

ja det låter ju rimligt med tanke på att när hon tog dessa steg så var hon spänd då hon övade galoppfattning för första gången sedan hon började ridas för ca 10 månader sedan.

men frågan kvarstår ändå, hur vet man om dom har flygande pass då? vad är skillnaden på flygande pass och grisepass?

jag är under inlärning :d

Flygande pass är som det låter - flygande. Det går snabbt och innehåller ett svävmoment. Grisepass saknar sväv och går oftast väldigt sakta.

Videor: Flygande pass

Grisepass

Det jag tror trådskaparen vill få svar på är att en häst som har pass OM man tränar den kan den visa grisepass i början som otränad??

Har svårt att tro att en 5 gångare som rids som en 4 gångare bara en dag råkar ta en klockren flygande pass.
Utan de smyger väl på sig?
Precis som en bra tölthäst kan ha svårt och oren tölt i början när den håller på och lär sig och jobbar upp styrka och muskler!

Man har ju hört fall där man trott sig ha en ren 4 gångare och det senare börjar visa grisepass för att senare visa sig ha en superfin flygande pass med träning!

Men har man haft en häst som gått superfint i 10 år och en dag bara plötsligt börjar köra upp huvudet och går emot ridningen och går i grisepass skulle jag i alla fall hoppa av och åka till veterinären.
För mig är de allvarligare än att hästen bara spänner sig lite då.

Men unghästar och omusklade hästar som går i obalans och som kan gå lite i grisepass skulle jag inte bli så oroad över för de brukar försvinna när muskler och styrkan kommer!

Om inte ta ut veterinär.

Det förekommer, min fyrgångare var snabbt på att "bli" femgångare. Fick bekymmer med takten i de riktigt höga tempona i tölt, alltså när jag pressade henne, kunde inte rida bort det, trodde ju att det var travtakt.

Nån vecka senare låg jag och min tränare och pressade bredvid varandra och hon konstaterade att det gick lite åt pass, inte mycket. Gången efter vi var ute så klämde jag på min fröken extra och med hjälp av att tränarens femgångare smällde förbi i pass så slog min över i flygande pass. Inte mer än kanske fem-sex steg, men dock.

Sen dess finns passen där och vi leker med den när det passar oss båda. Finns fler som har liknande historier att bjuda på :) Finns flera hästar likt min Saga som först vid tioårsålder väljer att avslöja att de är femgångare.

Det förekommer, min fyrgångare var snabbt på att "bli" femgångare. Fick bekymmer med takten i de riktigt höga tempona i tölt, alltså när jag pressade henne, kunde inte rida bort det, trodde ju att det var travtakt.

Nån vecka senare låg jag och min tränare och pressade bredvid varandra och hon konstaterade att det gick lite åt pass, inte mycket. Gången efter vi var ute så klämde jag på min fröken extra och med hjälp av att tränarens femgångare smällde förbi i pass så slog min över i flygande pass. Inte mer än kanske fem-sex steg, men dock.

Sen dess finns passen där och vi leker med den när det passar oss båda. Finns fler som har liknande historier att bjuda på :) Finns flera hästar likt min Saga som först vid tioårsålder väljer att avslöja att de är femgångare.

Men ändå inte som att den bara hux flux flög fram i en klockren flygande pass.
Utan du märkte att nått var fel i tölten och med lite träning fick ni fram en flygande pass som säkert inte var tävlingsbar direkt..Utan de måste väl ha krävt lite träning?

Annars vore de ju himla lätt och tävla.. bara hoppa upp och taadaaa flygande pass finns där klappad och klar att tävla med:D

Passen måste väl va snarlika tölten? en häst som är under töltsättning går ju inte direkt vackert alla gånger..
Måste ju va likadant med en som är under pass inlärning??

Eller?

Det går att ta ett test om du vill veta läs mer: http://ishestnews.se/svensknyheter/specifik-gen-ger-flygande-pass-hos-islandshast

Min första islandshäst var en ren fyrgångare när jag köpte honom, mycket lätta och rena gångarter i skritt, trav, tölt och galopp. Efter två års träning/ridning/lek med vanlig ridning (hopp, dressyr, uteritt, promenader, vila) skulle jag vid en galopp på fältet sakta ner och gjorde en avsaktning som påminner om en pass-hjälp (utan att veta om). Till min stora förvåning tog hästen pass och ökade takten och det var bara så där helt underbart!!
Det känns helt klart när det är "rätt" och när det är "fel". Mycket av ridningen inom islandshästridningen är känsla, och för att få det behöver vi ha en del grundkunskaper, tycker jag, hur det ska "vara" och inte "vara". Jag är mycket en känsloridmännsika så jag är lite dålig att förklara.

Utan du märkte att nått var fel i tölten och med lite träning fick ni fram en flygande pass som säkert inte var tävlingsbar direkt..Utan de måste väl ha krävt lite träning?

Annars vore de ju himla lätt och tävla.. bara hoppa upp och taadaaa flygande pass finns där klappad och klar att tävla med:D

Passen måste väl va snarlika tölten? en häst som är under töltsättning går ju inte direkt vackert alla gånger..

Eller?

Det finns de hästar som har naturlig talang för det. Precis som med tölt; alla hästar behöver inte töltsättas utan väljer gångarten naturligt.
Finns ett sto som jag ridit, har alltid gått i pass sen hon var föl. I ridningen tränades hon i de andra gångarterna, men som femåring när hon hade lite styrka i övriga gångarter provade vi lägga pass på henne. Passen bara fanns där, klockren och relativt snabb. Sen kan den såklart bli bättre! och kommer bli bättre! Men hon har oerhört lätt för gångarten.
Finns som sagt hästar som töltar rent naturligt också; jag själv har ridit in flera st..

jag har två som är femgångare utan att det är tränat. Allt bara finns från dag ett. Även flygande pass. Även om det inte finns stryka att hålla en riktigt bärig tölt längre sträckor eller att passen hålls längre sträckor så finns det .

Snarare har dessa två behövt träna trav... då det är den sämsta gångarten som dom inte väljer själva. Den ena är idag "vuxen" och traven har tagit sig och blivit riktigt bra, dock har det kostat lite på tölten tidvis.

Det finns de hästar som har naturlig talang för det. Precis som med tölt; alla hästar behöver inte töltsättas utan väljer gångarten naturligt.
Finns ett sto som jag ridit, har alltid gått i pass sen hon var föl. I ridningen tränades hon i de andra gångarterna, men som femåring när hon hade lite styrka i övriga gångarter provade vi lägga pass på henne. Passen bara fanns där, klockren och relativt snabb. Sen kan den såklart bli bättre! och kommer bli bättre! Men hon har oerhört lätt för gångarten.
Finns som sagt hästar som töltar rent naturligt också; jag själv har ridit in flera st..

En utav mina är precis sådan. Pass från dag 1 i hagen. Passen har ofrivilligt testas under inridning när galoppen inte hållit ihop utan blivit flack och då lagt sig i pass ..

Skall nog bli pass eller femgångstävlings häst utav den..

Min Barmi har pass "av sig själv".
När jag köpte honom, undrade uppfödaren/säljaren hur jag hade tänkt göra för att få honom att tölta. Hon hade enbart sett honom i skritt och grisepass.

Det visade sig vara enkelt.
Jag satt upp, skrittade, bad honom att springa så blev det grisepass. Bad honom att springa lite fortare så blev det tölt.
bad honom att springa ännu fortare, så blev det flygande pass.

Tölten är hans säkraste gångart, kan larva omkring i ganska många tempon och hålla sig stadig i takten. Det behövs mycket mer innan han har en "riktig" ökad tölt, men det kommer väl.
Nu har han dessutom kommit på att trav är en gångart, vilket tog lite drygt ett år efter första ridturen, och vill gärna trava. Tölten är därmed lite mindre intressant, men den finns.

Passen kan jag välja att ta ur tölt, bara att förskjuta balansen lite lagom så har vi den, när det går i tillräckligt högt tempo. Dock är han inte jättestadig så han skulle säkert inte fungera för någon femgångstävling ännu.
Om jag förstått saken rätt så ska man i femgångstävlingarna lägga passen ur galopp, och än så länge är inte galoppen heller i kvalitet eller säkerhet för tävling.

Men jo, vissa hästar verkar ha lätt för pass och tölt från början, andra verkar upptäcka det.

isa som jag betraktar som en ren fyrgångare, hade något konstigt för sig för några veckor sedan. Antingen var det extremt kass trav, vilket jag har svårt att tro om henne som har en ganska bra trav, eller så hittade hon något slags passgångart. Flygande pass lär det inte ha varit, men det kändes som en klassisk grisepass. Det i sig är ju inget att eftersträva men på en häst med stark diagonal så kan det vara en fördel om hon blir mer lateral, så hon fick hållas.
Det hela har inte återkommit sedan dess.

Eller?

Eh, att det finns flygande pass betyder ju inte att den är av tävlingskvalité. Orken måste ju till. Sen vill man ju öva på tex timingen i läggningen och att hästen inte slår upp i galopp.

Efter ha pressat fram passen första gången så har jag fått träna på att lägga henne, men hon har kunnat hela tiden.

Sagas pass är korrekt, men för dålig för tävling, kanske skulle kunna hamna på gränsen till tävlingsbar, men jag använder det som glädjekick för både henne och mig. Vet faktiskt inte om hon skulle orka en passraka, eller snarare om det skulle gå att motivera henne till det.

jag brukar inte kommentera på ridbilder för jag kan så lite.. men den där grisepassvideon var lite småhemsk...
varför red de så länge utan att ta halt när det var fel? (ful ryggning) och ridläraren?? rid med lår och knä?? thats it??

förlåt för kommentaren, det är ju inte vad TS söker, för på videon kom ju verkligen just grisepassen fram som TS undrade över.
( roligt att det heter samma direkt översatt till finska, possupassi.. :) )

Senast ändrad:

Hur kan du se 2 steg i flygande pass?[/QUOT

sa jag att det var Flygande pass hon gjorde??? inget jag kan minnas att jag skrev och heller inget som står i min frågetext!

läs & tänk en extra gång Innan du kommentera, det är sådana svar som ditt som gör att det blir negativt!

Gimlan, så det kan det vara så att hon kan vara 5-gångare trotts att det antagligen bara var vanlig grisepass hon gjorde? hon har aldrig gjort så förr, vad jag vet, men som sagt jag är under inlärning och tycker ändå jag har lyckats bra ändå med tanke på att hon inte travade då jag köpte henne utan bara töltade då, nu har jag både trav och tölt, går att reglera mellan dessa två med det inte sagt att hon är klockren, för det är hon inte, men vi jobbar på :D

Tycker det låter så, inte minst för att hon inte travade alls när du köpte henne. Sen vet man ju inte om passen blir användbar och att hästen faktiskt går att lägga i flygande pass. De hästarna som har pass men där den inte är användbar kallas ibland rätt och slätt femgångare 4,5-gångare eller fyrgångare av femgångstyp. Finns säkert fler namn för det också.

Hon kan fortfarande vara en fyrgångare, är svårt att veta utan att ha sett hästen.

Eller?

Tävlingsbar är ett relativt begrepp, en del kan mycket väl prestera en godtagbar pass vid första läggningen andra behöver mer träning.

Flygande pass är en naturlig gångart för islandshästen. Hur lätt en häst har för gångarterna varierar, vissa behöver lära sig trava andra har det naturligt, vissa behöve lära sig trava andra har det naturligt. Med passen så är det ett anlag som säger att hästen antingen har pass eller inte har pass, få har tada pass som funkar perfektvid första försöket men många har en brukbar liksom de har en brukbar trav, tölt eller galopp.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
361
Senast: Cactus
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama