För mig existerar inte kronisk fång, varför blir de inte friska? Vad menas som frisk för en fånghäst? Min ponny fick fång med rotation (lindrig till måttlig) på alla hovar, men efter vila, medicinering och verkning var hovbenen åter i normalt läge, han var absolut smärtfri och nu fungerar han som vilken häst som helst. Har sen dess ätit diverse olika kraftfoder utöver hösilage.
Det enda jag ser som "kroniskt" är ju förmågan att få återfall, har de en gång haft fång har de lättare att få det i fortsättningen. Men kronisk fång finns inte i min värld.QUOTE]
Kronisk fång existerar, då har du en kronisk inflammation som inte ger med sig oavsett behandling. Det finns att läsa om i de flesta hästböcker.
Jag fick själv ta bort en häst pga av detta, så jo enligt veterinären existerar det i allra högsta grad.
Det kan komma många år efter de tidigare fånganfall. Detta var en häst som varit vanskött under större delen av sitt liv och under denna tid även haft upprepade fånganfall som inte behandlats. Så en vinter hos oss fick han fång som aldrig gav med sig (då trots att han aldrig haft det hos oss på sommaren)
Nyfiken på om du har röntgat honom?, menar du att ni fått tillbaka hovbenen i sitt urspungliga läge?
Var behandlade ni honom?