Islandshäst med fång

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sprooti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 549
Sv: Islandshäst med fång

För mig existerar inte kronisk fång, varför blir de inte friska? Vad menas som frisk för en fånghäst? Min ponny fick fång med rotation (lindrig till måttlig) på alla hovar, men efter vila, medicinering och verkning var hovbenen åter i normalt läge, han var absolut smärtfri och nu fungerar han som vilken häst som helst. Har sen dess ätit diverse olika kraftfoder utöver hösilage.
Det enda jag ser som "kroniskt" är ju förmågan att få återfall, har de en gång haft fång har de lättare att få det i fortsättningen. Men kronisk fång finns inte i min värld.QUOTE]

Kronisk fång existerar, då har du en kronisk inflammation som inte ger med sig oavsett behandling. Det finns att läsa om i de flesta hästböcker.
Jag fick själv ta bort en häst pga av detta, så jo enligt veterinären existerar det i allra högsta grad.
Det kan komma många år efter de tidigare fånganfall. Detta var en häst som varit vanskött under större delen av sitt liv och under denna tid även haft upprepade fånganfall som inte behandlats. Så en vinter hos oss fick han fång som aldrig gav med sig (då trots att han aldrig haft det hos oss på sommaren)
Nyfiken på om du har röntgat honom?, menar du att ni fått tillbaka hovbenen i sitt urspungliga läge?
Var behandlade ni honom?

Behandlades på Strösmholm, röntgades vid första besöket och efter fem veckor igen, och med verkning med tvärtå hamnade hovbenen i normalt läge.

Behandlades på Strösmholm, röntgades vid första besöket och efter fem veckor igen, och med verkning med tvärtå hamnade hovbenen i normalt läge.

Vad kul att det gick bra :D
Men ni behandlade honom väl på direkten antar jag. Risken kommer ju när du har en obehandlad fång.. så som TS häst verkar vara..
Min häst var ju aldrig behandlad och sen slutade det tyvärr också illa.

Nu lider han inte mera, han mådde bra hela sommaren 2008 och hösten. Nu på våren blev han alvarligt sjuk igen och jag åkte med när han skulle röntgas, tyvärr var han så dålig att han fick bli på klinken för att avlivas.

Tragiskt att ingen tog bättra hand om hästen så den slapp få fång varje vår och sommar som du skrev i början.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 877
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: tara
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: mily
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 585
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka