Islandshäst+dressyr= ?

Sv: Islandshäst+dressyr= ?

Där måste jag nog säga att du har fel, i den sista meningen.
Red "stora bruna" på skolan den här terminen, och jag lovar, jag var den enda som inte la sadeln framme på manken/på bogbladen :eek:
gissa hur många sadlar som jag gick och drog bak i smyg :angel:

Jag måste hålla med Michis här, det är väldigt vanligt att halvblod/ "vanliga" ryttare (iaf. där jag rider just nu) sadlar längre fram och inte tänker på att där finns en manke/bogblad.

Jag håller också med :D. Har sällan sett ponnyer/stora hästar som inte haft sadeln jättelångt fram. Klart det finns massor som har det, men jag har inte stött på nån i alla fall.
T ex praktiserade jag på en ridskola några veckor för några år sedan. När jag skulle göra iordn. ponnyerna för lektion tänkte jag på att de sadlar så långt fram och försökte lägga sadeln så också. Tyckte det såg helknäppt ut att ha den så pass långt fram, men de ville ju ha det så. Men tror ni inte att när ridläraren kom och kollade så det var rätt, sa hon: Så långt bak kan du ju inte ha den! Och så drog hon fram den ännu mer! Jag bara :confused:
Om jag sadlade min tjej så skulle hon inte kunna röra sig...

Jag menade iof inte då att man skulle sadla på manken/bogbladet:smirk:

Jag har en kompis som rider stora bruna, eller ponny iaf...:p Jag försökte smyga in det där med att nästan alla sadlar för långt fram. Men herregud vilket liv det blev på henne, att det var minsann vi islandsryttare som sadlade fel sä hästarna nästan gick av på mitten och hon hade minsann inte sett NÅGON som sadlat för långt fram:crazy: Tja, man får väl ta det med en nypa salt.

Sen finns det ju såklart islandsmänniskor, som sadlar för långt bak också, men jag tycker att man oftare ser storhästar och ponnyer som har sadeln för långt fram än islandshästar med sadeln för långt bak.

I början när jag skulle sadla (när jag nyss gått över till islänning) så höll jag på att bli tokig. För stod jag och pratade med någon och slängde på sadeln utan att tänka så visade alla års ovana med att sadla längre fram :smirk: .

I början höll jag även på med andra hästar men tänkte för skoj skull testa att sadla lite längre bak även där. Vilken skillnad det blev dock fick jag ta en annan sadel för ordinarie satt inte så bra då. Det var en tinkerhingst och det kändes en väldig skillnad men ovant. Han längde steget och voltade bättre så efter det så fortsatte jag att sadla så.

Har nått minne i bakhuvudet att vissa dressyrryttare sadlar längre bak med islandshästsadlar:banana:

Kan detta stämma??

Hur många dressyrryttare använder islandssadlar?

Silkisif menade nog bara att de sadlar längre bak med sina dressyrsadlar

ok, jag bara undrade eftersom det stod islandshästsadlar ;)

Jag vet några stycken som använder islandsmodellen av Childericen på sina dressyrhästar..

diny och tonicwater: Det finns iaf en svenska i världseliter som rider i dressyrsadel, har dessutom hört av många andra duktiga dressyrryttare som berättat att ge gör det.

Mycket möjligt att jag bara fått för mig, men jag har för mig att jag läste någonstans att självaste Kyra K red i en?

diny och tonicwater: Det finns iaf en svenska i världseliter som rider i dressyrsadel, har dessutom hört av många andra duktiga dressyrryttare som berättat att ge gör det.

Klart att dressyrryttare i världseliten har dressyrsadel :rofl:

Jajamen, nu är dressyrtanten här och lägger sig i diskussionen ;)

det går utmärkt att rida dressyr på en islandshäst! Kan vara lite svårt med en passaktig femgångare pga att de lätt blir väldigt otaktmässiga i galoppen. Jag tror dock att det helt enkelt handlar om att de behöver MER dressyr....

Min islandshäst som ändå är lite smått knasig och gärna går på bakbenen, alternativt sticker i galoppen, går dressyr på LA nivå, nu tränar vi sidvärts i galopp, piaff och börjar fundera på piruetterna. Har dessutom en vän som utbildar sig till dressyrdomare, och han ska hjälpa mig med Muninn så jag får RIKTIG dressyrträning, ska bli kanonkul.

Glöm bara inte bort att det är en islandshäst du sitter på, glädjs åt att du har ett par extra gångarter och träna dem också... då får du en dressyrhäst med bonus, och en gångartshäst som går i korrekt form och är mjuk i kroppen... En finfin kombination.
Tölten kan du träna precis som "vanligt", volter, ökningar, sidvärts, låg form/hög form osv. Passen kan du inte träna på det sättet, jag är själv ingen femgångsryttare så jag har ingen superkoll på pass.

Men jag skulle råda dig till att hitta en bra dressyrtränare, och en islandstränare som uppskattar dressyr, så du får en bra kombination.

och du får självklart fråga mig om du undrar något mer :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24