Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag fattar inte dessa fördommar som är på denna ras...Tror får att en isis bara går att rida rakt fram på i en ovalbana i tölt eller?
Jag har inga fördommar.. Jag är bara okunnig
Jag tror Ponnybus är en ambitiös ryttare som bara vill kolla av det här med hur tölten fungerar. För det är hon väl inte hänvisad till att bara rida hästar med 3 gångarter?
Jag är själv ny på islandshästar (har dessutom köpt min första isis) och det är mycket man inte vet om islandshästar om man inte går på islandshäst-ridskola el dyl.
Jag tycker hennes frågor är bra. Man måste vara medveten om att alla inte är insatta i hur islandshästen fungerar. Någonstans måste man väl få lära sig?
Till Ponnybus vill jag bara säga att islandshästar är helt underbara. Jag älskar också både dressyr och hoppning, och det är väldigt givande att rida isisar -även rent tekniskt för det är så mkt att lära sig och hålla reda på. Tycker absolut du ska prova fastrarnas isisar.
//Jezz
Vore det då inte bättre att skaffa en ponny eller något istället om du är ute efter att 'bara' rida dressyr.
Har svarat en gång tidigare men ...Men som jag skriver är det jättesvårt att hitta, och som alla säger, varför kan man inte rida dressyr på en islänning?! :P
Jag menar det att vi islandsryttare lägger sadeln längre bak än "vanliga" ryttare. Det menar jag som skillnad
Men skulle man inte kunna träna tölt utomhus och bara skritt, trav och galopp på ridbanan? Då kanske dom lär sig att ridbanan = dressyr ute= tölt o pass.. Tänker jag helt tokigt?
Fast egentligen gör vi väl inte det - vi lägger sadeln där den bör ligga. Sen är inte våra hästar lika stora och möjligtvis ser det ut som om vi lägger sadeln längre bak (eftersom sadeln upptar större del av ryggen på en islhäst än på en "stor brun"). Jag tror inte att det är många storhästryttare som sadlar på manken...:smirk: