Islandshäst+dressyr= ?

Sv: Islandshäst+dressyr= ?

Dessutom har islandshästen ofta fina gångarter, spec om man får tag på en bra häst så kan man få hur fina gångarter som helst;) :banana:

Jag menar det att vi islandsryttare lägger sadeln längre bak än "vanliga" ryttare. Det menar jag som skillnad:p

Jag fattar inte dessa fördommar som är på denna ras...Tror får att en isis bara går att rida rakt fram på i en ovalbana i tölt eller?:eek: :confused:

Jag har inga fördommar.. Jag är bara okunnig :o

Jag tror Ponnybus är en ambitiös ryttare som bara vill kolla av det här med hur tölten fungerar. För det är hon väl inte hänvisad till att bara rida hästar med 3 gångarter?
Jag är själv ny på islandshästar (har dessutom köpt min första isis) och det är mycket man inte vet om islandshästar om man inte går på islandshäst-ridskola el dyl.
Jag tycker hennes frågor är bra. Man måste vara medveten om att alla inte är insatta i hur islandshästen fungerar. Någonstans måste man väl få lära sig?
Till Ponnybus vill jag bara säga att islandshästar är helt underbara. Jag älskar också både dressyr och hoppning, och det är väldigt givande att rida isisar -även rent tekniskt för det är så mkt att lära sig och hålla reda på. Tycker absolut du ska prova fastrarnas isisar.
//Jezz

Tack! Precis som du skirver är jag helt ny med det här.. Bra svar! Jag blev ritkigt sugen på att ta hem en redan nu :P Men får lära mig lite bättre först :D

Vore det då inte bättre att skaffa en ponny eller något istället om du är ute efter att 'bara' rida dressyr.

Men som jag skriver är det jättesvårt att hitta, och som alla säger, varför kan man inte rida dressyr på en islänning?! :P

Men som jag skriver är det jättesvårt att hitta, och som alla säger, varför kan man inte rida dressyr på en islänning?! :P
Har svarat en gång tidigare men ...
Man KAN - men det är inte helt lätt att hitta en bra gångartshäst inom islandshästridningen heller. Har man högre ambition med sin dressyrridning så finns helt klart bättre lämpade raser. Men bra hästar är inte billiga, oavsett disciplin.

Ja ska inte upp i st george så det är lugt.. Så länge det kan skritta, trava och galoppera med alla fyra benen är jag nöjd :D

Jag menar det att vi islandsryttare lägger sadeln längre bak än "vanliga" ryttare. Det menar jag som skillnad:p

Fast egentligen gör vi väl inte det - vi lägger sadeln där den bör ligga. Sen är inte våra hästar lika stora och möjligtvis ser det ut som om vi lägger sadeln längre bak (eftersom sadeln upptar större del av ryggen på en islhäst än på en "stor brun"). Jag tror inte att det är många storhästryttare som sadlar på manken...:smirk:

Jag måste rida mycket dressyr på "min" islänning för att hon ska funka på ett vanligt bett. Annars lägger hon sig på bogarna och drar iväg. Tyvärr har jag inte kommit på att det funkade förrän nu i höst, efter att ha haft henne i 2 år :smirk: :angel:

/Jenny

Måste bara säga att jag aldrig ridit så mkt dressyr som nu när jag gått över till islänningar :D .

Men skulle man inte kunna träna tölt utomhus och bara skritt, trav och galopp på ridbanan? Då kanske dom lär sig att ridbanan = dressyr ute= tölt o pass.. Tänker jag helt tokigt?

En väl inriden häst blandar inte ihop gångarterna... Så det ska inte behövas!

Min kompis är ganska dressyrfrälst och hennes islänning har lätt för att skilja på gångareterna, men nu börjar tölten tyna bort...

Jo men här var det ju enligt "man tager vad man haver" principen.
Det fanns Islandshästar att tillgå.
Och frågan var om de gick att använda för det som man ville göra.

Det går utmärkt att rida dressyr på en Islandshäst.
Och bra är det för den också.

Den hästen som kanske blir aktuell för mig kommerhit från island i Januari, den är betäckt men gick tom, hon är tydligen en mycket fin 5 gångare.. Det låter bra i mina otränade öron iaf ^^,

Träna på att ha rena gångarter då, en femgångare blir ofta lätt tvåtaktig/fyrtaktig

Det är oftast samma sak;) ..Nu var detta inte menat till just dig utan jag talade rakt ut bara allmänt=)

När jag säger att jag nu har köpt mig en isis säger folk.. usch sån tråkig ras.. ska du bara rida i skogen eller vad?

Ööö´tänker jag då.. jag ids inte ens kommentera sånna människor!:mad:

Jag har haft ute inbitna hbl människor, och de har bara tyckt att jag rider "flummigt" och att hästen går helt osamlat bara för att den går i tölt i en högre form? Hästen jag har visat dom arbetar alltid i en mkt låg töltform, hon har den naturligt... Sedan plockar jag upp henne på shower och likn, det är filmer från dessa jag visat.

Sedan älskar jag att vara skadeglad, jag vet att jag gör fel men tänka kan man ju alltid:devil: E dotter till en ganska kaxig hbl's människa red mitt sto. De gick runt och sa att jag måste vara mkt dålig för hästen ser ju ut att vara av renaste guld, genomsnäll, kramgo, liten lätthanterlig osv. Hehe, när dottern satt upp och skänklade reste sig hästen ganska högt. :devil: Hon satt kvar och var nog mest chockad över att den lille snälle kunde göra så:devil:

Sedan menar jag inte att alla är så, men många av dem som jag har träffat som är inbitna sedan många år tillbaka tycker tyvärr att våra ädelstenar mest ser ut som raggsockor med päls på... små, söta, och lätthanterliga. Jag tror att hade de bara öppnat ögonen för vad det är vi har så hade de varit kloka och bra människor för oss också. Det är tråkigt att alla ska ha fördommar.

Sedan får de gärna tycka att de är söta och ser kramgoa ut, ofta är de också lätthanterliga. Men alltför många dömmer hästen efter utseendet. Min fd. hovslagare "kränkte"min pålla, hanterade inte henne som en häst utan somett gosedjur. När han väl såg vart det bar av så var det för sent.

Ursäkta för långt inlägg, jag tror verkligen inte ni är sådana här människor!! Ni verkar öppna för fler förslag:banana: :bow: :bow: :bow:

så inbiten dressyrryttare är jag inte, jag ville bara ta reda på mer fakta eftersom jag är så okunnig :D

Så underbart:love:

Inte "jag vet bäst eftersom jag har ridit i 45 år och kan det och det och det" :p Haha

Fast egentligen gör vi väl inte det - vi lägger sadeln där den bör ligga. Sen är inte våra hästar lika stora och möjligtvis ser det ut som om vi lägger sadeln längre bak (eftersom sadeln upptar större del av ryggen på en islhäst än på en "stor brun"). Jag tror inte att det är många storhästryttare som sadlar på manken...:smirk:

Där måste jag nog säga att du har fel, i den sista meningen.
Red "stora bruna" på skolan den här terminen, och jag lovar, jag var den enda som inte la sadeln framme på manken/på bogbladen :eek:
gissa hur många sadlar som jag gick och drog bak i smyg :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar