Islandshäst+dressyr= ?

P

PonnyBus

Hej..

Ja ska skaffa foderhäst och har letat och letat men inte hittat något vettigt... Funderar på att helt enkelt låna en utav mina fastrars islänningar.. Grejjen är ju den att jag är inbiten dressyr ryttare... Går det? hehe ursäkta min okunskap :P

Sv: Islandshäst+dressyr= ?

Hur är det med tölt och sånt då? Går det att tävla med dom, typ L:B dressyr? ^^

Ja, alltså, man kan ju rida dressyrövningarna i både tötl och trav så det är ju inga problem. Vill du tävla i dressyr så ska väl det inte vara några problem, men det är inte så vanligt. Det finns även dressyr på vanliga islandshästtävlingar. En slags kür där du själv gör ditt program!

Vad roligt det låter! Berätta mer! :D

Min förra häst var en islänning. Jag red öppna/sluta i skritt, trav och galopp. Enkla galoppombyten, skänkelvikningar i trav, förvänd galopp, fram -och bakdelsvändning...:bump: Tyvärr blev det bara träningstävlingar i LC (med komplimanger för hennes fina trav) innan vi var tvungna att akut skicka henne till Trapalanda. :cry: ALLA hästar kan, det är bara en fråga om tid, tålamod och kompetens hos den som utbildar. En häst med de fysiska förutsättningarna mot sig kräver bara mer kompetens och tålamod av utbildaren... :cool:

Jag har en foderhäst (isis) som är duktig på dressyr, och hon känns ungefär som en "vanlig" ponny att rida, förutom att när man vill kan man tölta å rida i flygande pass:D

Vad härligt! Varför har jag inte tänkt på detta förut?!

Där min kompis red förut hade dom en ponny som dom hade lärt att satt sadeln långt fram och var "den sadeln" så var det engelsk ridning som gällde, låg sadeln mer "på ryggen" eller vad man ska säga, du vet skillnaden, så var det western:) det kanske funkar på en isis med,....

F.ö tkr jag att du gott kan rida mkt dressyr på en islänning, men se upp med tölten och ev. passen så de inte försvinner;) Islänningar är nog lika bra som andra hästar, om det inte är en som väljer tölt ist för trav, då kan det ta nåra ggr extra:)

Lycka till!!

Det är det här jag tänker på, tölt istället för trav... Hur vanligt är det? Gör dom de i stressade situationer? :o

Det beror på vilken häst man har, men det vanligaste är väl att de töltar när de spänner sig:crazy: Sedan kan man ju ha en häst man måste "dra" fram tölten ur:crazy: dem får man vara försiktiga med, så de inte tappar tölten. men försök att lära hästen d med sadeln, jag tror faktiskt de fattar det;)

Men skulle man inte kunna träna tölt utomhus och bara skritt, trav och galopp på ridbanan? Då kanske dom lär sig att ridbanan = dressyr ute= tölt o pass.. Tänker jag helt tokigt?

Jag fattar inte dessa fördommar som är på denna ras...Tror får att en isis bara går att rida rakt fram på i en ovalbana i tölt eller?:eek: :confused:

En islandshäst är precic som ett russ eller fjording eller vilken korsningsponny med kallblod i sig det är bara det att en islandshäst har 2 gångarter som inte en fjording eller russ har.
Inga av dessa raser är lämpade för os i hoppning direkt eller i dressyr men utan att tveka att man kan rida LB hopp och dressyr med bra placeringar.
Jag har en islandshäst och hon kommer att ridas som vilken ras som helst har ett sv hbl och de kommer jag inte rida någon skillnad på.
Men på min isis kan jag göra nått som inte mitt hbl kan... och det är att TÖLTA:bump:

Men båda raserna ska ju ridas i en allsidig form...

Vore det då inte bättre att skaffa en ponny eller något istället om du är ute efter att 'bara' rida dressyr.

Yup, det funkar säkert;) Bara man alltid förbjuder tölt och pass på ridbanan ;)

Det enda problemet där är ridhus om du ska tävla hästen som islandshäst också. Vissa tävlingar går ju i ridhus...

Jag tror Ponnybus är en ambitiös ryttare som bara vill kolla av det här med hur tölten fungerar. För det är hon väl inte hänvisad till att bara rida hästar med 3 gångarter?
Jag är själv ny på islandshästar (har dessutom köpt min första isis) och det är mycket man inte vet om islandshästar om man inte går på islandshäst-ridskola el dyl.
Jag tycker hennes frågor är bra. Man måste vara medveten om att alla inte är insatta i hur islandshästen fungerar. Någonstans måste man väl få lära sig?
Till Ponnybus vill jag bara säga att islandshästar är helt underbara. Jag älskar också både dressyr och hoppning, och det är väldigt givande att rida isisar -även rent tekniskt för det är så mkt att lära sig och hålla reda på. Tycker absolut du ska prova fastrarnas isisar.
//Jezz

Självklart går det att rida dressyr på en islandshäst. Men, med fler gångarter etc etc så är den inte den ultimata dressyrhästen. Vill man komma längre inom dressyren och detta är ett primärt intresse hos ryttare/ ägare så finns det bättre hästar/ raser att satsa på.

Att som ryttare undvika de extra gångarterna innebär inte att det slutar påverka övrig ridning / prestationer.

Islandshästarna är så otroligt individuella, du stöter nästan inte på två som reagerar exakt likadant i olika situationer. Tex det här med att blanda in tölten - min klockrena fyrgångare som har relativt lätt för tölten men som man ändå måste "rida in i tölten" skulle aldrig få för sig att växla till tölt när vi tex rider volter på banan.
Andra kan lätt växla av misstag om man inte är så van.

Provrid hästen som du möjligtvis ska ha på foder och se hur den reagerar.

Att det inte skulle gå att rida dressyr på en islhäst är ju en tråkig myt. Jag skulle snarare vilja säga tvärt om - dressyren är en förutsättning för att kunna rida hästen i en korrekt form i alla gångarter.

"Muninn" här på forumet är ju "gammal dressyrtant" som hon själv brukar säga, hon dyker nog snart upp och betättar mer!?

Där min kompis red förut hade dom en ponny som dom hade lärt att satt sadeln långt fram och var "den sadeln" så var det engelsk ridning som gällde, låg sadeln mer "på ryggen" eller vad man ska säga, du vet skillnaden, så var det western:) det kanske funkar på en isis med,....

Jag kan köpa idén med att en viss sadel betyder en viss sorts ridning, men att lägga sadeln längre fram är ju inget som direkt gynnar gångarterna. Tycker inte det låter särskilt trevligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar