Sv: Islandshäst!!!!!
HEJ!!!!! Behöver nu hjälp med en "min" Islandhäst.
1 Hur ska sadlen sitta ?? Ska den sitta längre bak än vanligt?
2 Den ena hästen töltar jätte fint o så. Men det går inte få han i vanlig trav hur ska jag göra ? Plus att den hästen " Gessle " när man ska tölta o så med han då ska han skena iväg. Hur ska jag göra så han slutar. Har testat olika metoder såga o sånt.. Men inget tycks ha funkat!!!
3 Den andra Hästen .. Kan typ inte tölta .. Jag försöker o försöker.. Men det går inte.. och det är inte bara jag som försökt ! Hur ska jag göra!?
SNÄLLA SKRIV SVAR! FÖR DETTA ÄR NÅGONTING JAG VERKLIGEN BEHÖVER HJÄLP MED !!!
1)
För det första är det inte så att sadeln ska sitta längre bak,
utan att folk ofta vill lägga sadeln för långt fram, så den hamnar på bogarna, vilket har uppmärksammats inom islandsvärlden på senare år att bogarna måste kunna gå fria för att hästen ska kunna använda bogarna och tölta korrekt. Sadeln måste alltså ligga så bogbladet går fritt, utan att vara för lång så den trycker för långt bak. Samt passa i vidd och bomutformning.
2)
Det låter som du är i stort behov av att gå kurs eller ta lektioner,
då du har en häst som skenar och dessutom tror att man ska "såga o sånt".
Om hästen skenar, så lär den ORS (OneReinStop - En tygel stop)
från marken, träna sedan detta i skritt, böj halsen som när hästen
'kysser stigbygeln - ta bara i ena tygeln och släpp efter när hästen står stilla med halsen böjd så. Googla eller läs i böcker eller be tränare visa detta så du lär dig det. Det är användbart vid sken, för hästen kan inte skena,bocka etc med halsen i den ställningen.
Har ni tagit reda på VARFÖR hästen skenar?
har den ont? passar bett? passar sadel? rider ni med "fel" eller för hårda hjälper? Tappar ryttaren balans så han blir nervös? blir han spänd? rädd?
Kontrollera allt sånt, sken kan vara ett tecken på att en häst har ONT.
Kolla igenom rygg, tänder, sadel m.m
Att du har problem med traven kan bero på att du inte använder din balans rätt, du måste vikta mot trav, rida i travtakt ist för tölttakt och ev ge lite längre tygel för att få hästen att kunna söka sig nedåt och framåt. Använd bommar och trava i skogen utanför stigarna bland 'stenar o rötter' för att få hästen att lyfta fötterna och kunna trava.
3)
Att häste inte 'kan' tölta är inte alltid ett problem som ligger hos hästen,
-oavsett hur många som provat- utan det kan vara ryttaren som rider fel.
Är hästen lösgjord och avslappnad, stark nog och med tillräcklig kondis för att orka tölta? Är den balanserad nog att tölta i dagsläget?
Träna på att tölta jättekorta bitar i taget, bryt av innan hästen blivit passtaktig och jobba med övergångar. Stärk hästen rent allmänt i kropp och balans samt kondis. Se till att hästen inte blir spänd och jobba med att böja, böja och böja, gör mycket volter och kringelikrokar runt träd, konor etc.
Och kanske det bästa tipset av alla, näst efter att söka instruktörs eller ridskolehjälp, är att det finns en separat forum-del här på buke som heter islandshäst, där alla frågor om islandshästar tas upp och diskuteras,
där får du många fler svar än här på ridning. Du kan även söka i gamla inlägg för att lära dig mera.
Välkommen till vår underbara islandshäst-värld!