Islandsfödda eller svenskfödda?

I

islands

Är på väg att köpa islandshäst men jag vet inte om jag ska köpa en svenskfödd eller en islandsfödd. Har hört att islandsfödda har lättare att få eksem.
Om hästen har importerats från island, hur många år kan det ta innan den kan få eksem?
Kan eksemen ha nått med maten o göra?

Har ni några andra tips om just köp av islandshästar, skriv gärna ett mail eller kommentera.

Mvh :)

Sv: Islandsfödda eller svenskfödda?

Eksem kan dyka upp när som helst på en import, men risken är störst första tre åren, men som sagt, det kan dyka upp när som och utlösas vid tex stress, dräktighet m.m. Eksemet beror på svidknott. Ska man bara ha en vanlig ridhäst så finns det tillräckligt många bra i Sverige och exporten är dyr så blir knappast billigare heller.
Jag personligen skulle aldrig köpa en import, men det finns olika åsikter i det.

Att importera är alltid en risk, inte minst när det gäller eksem. Det har ju tyvärr visat sig att upp mot 70 % av importerna har utvecklat eksem efter 7 år i Sverige, det är inget man önskar något. Har levt med en eksemhäst nu i 17 år, och våndan man har varje sommar är inget som man önskar någon.

I ditt fall sök en häst som är född här, som du redan från början kan titta på och som du kan provrida. Bara ett sådant köp kan ge en turbolent upplevelse för både häst och köpare, en import kan bli en ren katastrof om det vill sig illa.

Ekonomiskt sett så är det inge skillnad, javisst är hästen billig på island, men då har man inte räknat med importkostnad med moms, tull och hela härligheten.

Oj!! Är det så många! Visste att siffran var hög men inte så hög :o

Varifrån kommer den uppiften att 70% av importerna får exem? Skulle vara intressant att få källan till de siffrorna......

Från studien på SLU. Här hade importerna utvecklat eksem efter 7 år, och då 70 % av de tillfrågade.
Sedan finns det många som hanterar sina hästar som eksemhästar, de har inte utvecklat eksem, men kan ju göra det om man släpper på efter på rutinerna.

Senast ändrad:

Leta i tidningen Islandshästen, fanns en artikel om just detta. Äldre variant, för ca 1-2 år sedan.

Jag skulle utan tvekan satsa på en svenskfödd häst. Då har du möjlighet att träffa hästen, provrida och se vad du köper, och du slipper eksemrisken som faktiskt är mycket stor, precis som Boj och några andra redan skrivit.

Därtill kan islandsfödda hästar många gånger vara lite känsligare och därför kanske svårare att hantera om man inte är van. Känsligare individer kan dessutom bli negativt påverkade av transporten. Du har inga reklamationsmöjligheter ifall du inte skulle vara nöjd med hästen, för den får aldrig åka tillbaka till Island.

Det finns nuförtiden så många trevliga svenskfödda hästar till salu i alla färger och med bra stammar, att det inte längre finns någon anledning att köpa från Island, förutom kanske om man är t ex ute efter ett avelsdjur med en speciell stam som inte finns i Sverige.

Senast ändrad:

Det jag vet är att som dem andra säger, att islandsfödda kan få problem med eksemet.

Men av egna erfarenheter så har jag märkt att islandsfödda oftast är roligare att rida, mycket "eldigare" och en hel del driv kan man säga. Många är också väldigt välridna, om du inte köper en unghäst då som inte är inriden ;) De flesta svenskfödda kan ha lite svårt med respekt och är kanske inte lika spännande, men jag är nöjd med min svenskfödde isis :) det handlar mest om hur dem är uppfostrade och på vilket sätt dem är inridna. Annars kan du alltid satsa på tyskfödda islandshästar, riktigt trevliga! Aldrig suttit på en tyskfödd som varit jobbig eller otrevlig :) inga eksem problem heller.

Mina erfarenheter påminner inte det minsta om dina. Så det varierar nig väldigt mycket hur islands- respektive svenskfödda är.

Ja det gör nog det :) det beror ju alltid på individen och på oss själva hur vi uppfattar dem små pållarna :)

Jag uppfattar som du. Av de 30-tal hästar på gården så är det dom svenskfödda som är värst. Dom islandsfödda är mycket mera reserverade överlag. Dom svenska är så mycker "på" hela tiden och respekt för människan kan dom inte stava till ens. Inte alla men många.
Det är min uppfattning.

Det beror helt o hållet på var/vem/hur de är uppfödda och uppväxta - jag har sett både trädgårdsuppfödningar och flockuppfödda. De som är födda hos "rätt" människor är lätt hanterade med respekt och god inlärningsförmåga. Vi får inte glömma att många som säljer hästar här i Sverige kommer från Island och strävar efter att få samma hästar som de är vana vid från Island i hantering och många har varit på Island och strävar efter god uppfödning. När det gäller import finns det andra problem med eksemrisken som är hög samt man kan få en alltför känslig häst som inte klarat av importen. En felhanterad import blir lika gräslig som en trädgårdsuppfödning!! En väldigt känslig häst som inte klarat importen kan bli mycket svår att ta hand om. De är smarta de här hästarna.

Till TS - det bästa är att åka runt till större hästföretag som har fler hästar att sälja, de har ofta både svenskfödda och importerade.

Håller med om att det definitivt är individuellt!

Min första islandshäst var islandsfödd och nästan FÖR lydig. I alla möjliga sammanhang fick jag höra att han var den "artigaste" häst folk hade träffat på. (Det var riktigt så att jag blev glad för hans skull de få gånger han vågade vara vad som i hans värld måste ha varit helt "wild and crazy". Typ att sätta ut en hov i stallgången när boxdörren stod öppen - han kunde annars stå med boxdörren öppen i timmar utan att gå ut. Han var en fröjd att löslongera bara jag var fokuserad och inte gjorde minsta, minimala rörelse som inte var meningen... Höjde jag "stopphanden" några cm tvärnitade han o s v.)

Min nuvarande är också islandsfödd (fast jag sagt att jag INTE skulle ha en sådan - p g a exemrisken - och INTE ett sto...) Hon är FANTASTISK att rida - men riktigt hemsk att hantera från marken... När jag nyligen gick kurs för Eyjolfur Isolfsson utnämnde han henne direkt till "bulldozern" och "den olydiga hästen"... Hon tar alla chanser att vräka undan dig, bits gärna o s v. Trots att hon alltså är islandsfödd och "enligt skolboken" borde ha betydligt mer respekt för människor än så. Men hon är väl helt enkelt en "naturbegåvning" när det gäller fräckhet... ;) Men med hennes fantastiska ridegenskaper förlåter man det mesta! :D

Japp! :) men som Balderum Norr sa, det beror mycket på också vilka som föder upp och uppfostrar :)

En liten fundering, kan hända att jag har fel, men är det inte så med islandsfödda hästar att dem har lättare att få fång också?

Har aldrig hört talas om, och har ej heller den erfarenheten. Sitter någon inne på källa till det, så tar jag tacksamt emot uppgiften.

Fast det går ju att själv fostra dem. Båda mina är trädgårdsuppfödningar. 01:an värst, dessutom så är hon stenhård i huvudet. Hon var hemsk när jag köpte henne men numera är hon en välfostrad dam som absolut inte är gåpåig. 08:an är så vettig i huvudet att hon inte tycks ha påverkats alls av att vara trädgårdsuppfödd. Hon är visserligen en männsikoälskande dam som vet att hålla sig på lagom avstånd.

De kanske respekterar dig, men vad händer hos någon annan?

Jag har sällan/aldrig haft problem med vare sig svensk eller islandsfödda. Jag tolererar inte vilket beteende som helst. Att de lärt sig att respektera mig betyder inte att de respekterar alla andra... ;-)

Japp! :) men som Balderum Norr sa, det beror mycket på också vilka som föder upp och uppfostrar :)

En liten fundering, kan hända att jag har fel, men är det inte så med islandsfödda hästar att dem har lättare att få fång också?

Av dom jag vet som tagits bort är alla svenskfödda, ingen bra statistik men ....
Den feta som gick med tre svenskfödda som togs bort i fång hon klarade sig (islandsfödd).

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
936
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
446
Senast: Krålus
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
771
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • ChatGPT
  • Dejtingtråden del 38