Islandsfödda eller svenskfödda?

Sv: Islandsfödda eller svenskfödda?

delvis KL
Med tanke på det du skrev, att eksem kan utlösas av stress:
En lugn och psykiskt stabil importerad häst skulle i så fall ha mindre risk att drabbas av eksem - jämfört med t ex en nervig och explosiv importerad häst?

Intressant i så fall, för av de (fåtal) importerade islänningar jag mött så är det just tävlingshästarna som har eksem. Är det tillfäligheter? Ni som vet mer om detta, har ni några teorier/erfarenheter?

Jag vågar inte uttala mig om stress är en utlösande faktor när det gäller eksem men det skulle inte förvåna mig. Jag har sett många hästar med eksem av alla de slag dock, alltifrån verksamhetshästar via privathästar till tävlingshästar så jag är övertygad om att det är tillfälligheter att du bara stött på tävlingshästar.

Har du märkt någon skillnad i temperament/lynne hos de hästar som har eksem jämfört med eksemfria?

Nej, men jag har knappast gjort någon direkt undersökning, de är som islandshästar är mest.

OM det helt/delvis är stressutlöst, så borde ju lättstressade hästar ha större risk att få eksem? Tänker jag fel?

Stress kan komma på många vis. Det du förmodligen tänker på är det gäller stress med spända nervösa pållar är bara ett vis, en annan typ av stress är att flytta och att byta ägare och/eller stall. Det är också stressande för kroppen om man är sjuk och även att få medicin. Andra stressmoment är att stå ensam, bli ormbiten, byta kompisar åka transport och som du skriver tävla.

För övrigt så tror jag att hästar är som människor, vissa visar sin stress tydligt andra visar ingenting utåt sett utan håller det inombords..

Vad gäller stress som utlösande faktor till eksem så har jag också hört det. Mitt islandsfödda sto fick eksem när hon flyttade till ett knotthål och samtidigt var nydräktig.
Visst torde knotten ha gjort sitt, men rimligen även flytten och byte av flock och liknande.
Det "sägs" mycket kring eksem men tydligen är det vanligt att eksem debuterar vid andra flytten efter import???

I övrigt handlar säkerligen hanterbarhet och uppfostran om hur hästen blivit hanterad och fostrad, inte vilken geografisk plats.
Dock tror jag att det är vanligare men "osentimental" hantering som också blir tydligare och tuffare på island jämfört med här i Sverige där många hästägare har en stark benägenhet att tro att man har porslinshästar som man inte får ge en tydlig tillsägelse.
Eller så tycker man att det är "gulligt" när hästen killar en i hårbotten med mulen (vilket det i och för sig är, men snacka om respektlöshet) och liknande närgånget ofog.

Titta bara här på Bukefalos. Det höjs ganska många röster för att ALDRIG slå på en häst.
Jag är inte förespråkare för att dänga upp hästar eller slå dem i onödan, men jag tror att en häst som tydligt (och ibland kraftfullt manuellt) får veta gränser, blir en trevlig och trygg och respektfull häst.

Skulle personligen föreslå svenskfödd häst. Finns ett ganska stort utbud och eksemrisken är betydligt mindre.
Dessutom blir inte prisskillnaden enorm om man tänker på kostnad för import, moms och så vidare.
Sedan finns det uppenbarligen ett större material på Island, och jag tror att "klippen" snarast görs om man söker en tävlingshäst än en trevlig hobbyridhäst men här får de som har bättre koll gärna rätta mig för jag kan mycket väl ha fel!

Mitt intryck av eksem utlöses vid förändringar kring hästen. Dräktighet, sjukdom, flytt till exempel men att det lika gärna kan utlösas när som helst och att man som ägare till en import aldrig helt kan andas ut. Det finns exempel på hästar som efter 10-15 år i Sverige drabbas av eksem och dessutom starkt nedärvt det till sina avkommor.

Det finns exempel på hästar som efter 10-15 år i Sverige drabbas av eksem och dessutom starkt nedärvt det till sina avkommor.

Ja.
Jag kommer inte att ta ytterligare avkommor på mitt sto eftersom hon har eksem.

Att hon blev betäckt är en lång historia, och när hon gick med hingsten hade hon ännu inte utvecklat eksem.

Det är rimligen ingen slump att eksem finns med på jordbruksverkets lista över "defekter" som man inte ska avla vidare på.

Min känsla vad gäller import respektive svenskfödd är att den viktigaste faktorn att ta hänsyn till är just eksemrisken.
Åtminstone om man söker en "vanlig" ridhäst.

Det kan förstås finnas avelsskäl att ta in "nya gener" och liknande, samt urvalet av tävlingshästar torde vara betydligt större på Island än här i Sverige.

Nu kan man debattera riktigheten i påståendet, men somliga hävdar att man aldrig kan få samma egenskaper i en svenskfödd och islandsfödd häst. De de då avser är en uppväxt på för svenska förhållanden enorma ytor utan att knappt se människor och eventuellt att hästen följt med i flocken och ev ridits på långturer. En annan anledning är att man varit på island och blivit kär i en häst.

Jag håller dock med dig, det fins ingen anledning att riskera att hästen får eksem när det gäller "vanliga" hästar.

KL

Om jag skulle skaffa en islandshäst skulle jag välja en islandsfödd och uppfostrad. Tycker de har ett annat temperament än de jag träffat i Sverige. Så otroligt vänliga och starka och explosiva men ändå mer än hanterbara i ridningen.
Fast det är ju det där med risken för eksem, samt att jag inte vill ta en islandshäst från det liv den lever i frihet på Island (i alla fall hos de människor jag träffat).

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
936
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
446
Senast: Krålus
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
771
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar