Islands korsningar?? (bilder)

misen

Trådstartare
känner ni någon om har häst med islandshäst i? Visa bild =)

en bekant till mej har en som e arab/island å e super söt MEN den kunde ju lika väl se ut som "kom å hjälp mej" typ =) Så nu e jag intresserad av att se fler islands korsningar bar för att =)
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Jag har en liten ponny som är

62,5 % Islandshäst
31,25% Shetlänning
6,25% Russ

Honom fick jag när han var 8 månader. Som sällskap till min storhäst. Nästa år blir han 4 år. Det är en väldigt snäll och charmig ponny men lite "gå påig" och jäkligt envis.
Lättlärd när han vill.

Han verkar älska att jobba för jag håller på att köra in honom och varje gång vi åker till ridskolan på träning eller släpar däck hemma så gör han sitt bästa!
Så fort snön försvinner ska jag hänga på vagnen!


julis3_zpse650c50b.jpg


PB249586.jpg


DSC_0407klipp.jpg


DSC_0410.jpg
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Frodo var f.1982 runt 155 cm hög och kunde inte arbeta i riktig form då han fick svårt att andas av sina egna trånga ganasher när han krökte på nacken men en fantastisk snäll och lämplig ridskolehäst. Dock fruuuktansvärt envis och blev han less på sin unge där uppepå letade han åt närmsta stolpe på paddockstaketet och körde sin knäkross-metod :devil:

Hans pappa ska enligt uppgift vara Trausti från Herräng och mamman var ett nordsvenskt brukssto vid namn Frej. Avlivad pga problem med luftrören när han blev till åren.

Frodo.JPG


Ridskolan har en fjording/islandshästkorsning och det märks så väl. Han är nämligen gulblackskäck med ål, korta ben och höga framknänslyft och rör sig som en typiskt islänning med fjordingens envishet :D Claus heter han och är född 2001, okänd härstamning.

claus%20hel1.jpg


Cibell är född 2003 och ska enligt uppgift vara ett syskon till Claus. En lite lättare modell.
cibell.jpg


en bekant till mig har fotat detta sto som är född 1997 e.islandshingsten Bodi från Fiby och undan ett sto som är korsning russ/shetlandsponny.
Fanny97.jpg


en annan bekant har fotat denna valack f.1994 e.islandshingsten Sandur och u.russtoet Slotty
Nikke.jpg
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Har tyvärr inga bilder men känner en ponny dom är hälften islandshäst, hälften fjording :) riktigt söt, riktigt stark...;D kan inte tölta eller passa.
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Glömde skriva: Min lille har orena gångarter och säkerligen väldigt nära till tölten. Det är dock inget jag uppmuntrar eller jobbar på. Han får en fin trav när han är uppvärmd och under arbete :)
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Hade en Islandshäst/Varmblodig Travar korsning som medryttarhäst. Trevlig med lite envis pålle. Han har tölt och pass, som man fick se till så han inte blanda in tölten i traven eller passen i galoppen. Ungefär 1,50 hög.

Igonera ensilage plasten som smitit in i hagen. Hittade ingen bättre bild just nu.
SL271135_zps4f415e53.jpg


Igga ryttaren på hästen (dvs. jag :D )
DSC_0862_zps7eec2627.jpg
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Jag har ett sto född mars 2011 som är blandning mellan Islandshäst och Welshponny, egenuppfödning, mitt sto blev tjuvbetäckt.
Världens tryggaste och självständigaste lilla tjej, ser en smula speciell ut och växer tyvärr rätt segt i kroppen.
Tanken är att tömköra och köra in till våren, vila i sommar och fortsätta inkörningen till hösten, sen blir det nog inte inridning förän hon är 4-5, beror helt på hur hon fortsätter att växa!
Hon har varit iväg på dagis nu ett par månader så ska bli spännande att hämta hem henne nästa vecka, har fått lite bilder men inte träffat henne sen hon for dit så ska bli kul att se hur hon vuxit på sig.

Båda föräldrarna är rätt små men jag tror hon kommer bli runt 135cm och rätt kraftig.

401309_3395035198303_1077041003_n+(1).jpg

Bild på Fjellros från februari 2012

72312_10200092441417450_1350713577_n.jpg

Bild från november 2012

229474_4656694538998_1911779246_n.jpg

Sommar 2012 och lönnfet som en korv :D
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

gud så söt din tös e=)

men har era korsningar visat nån tölt/pass eller dom har bara 3 gångarter?
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Det här är Baldur, född -03 e: islandshingst u: welsh/russ
090406_oliver_baldur0015.jpg

090406_oliver_baldur0013.jpg


Otroligt rena och stabila gångarter(skritt, trav, galopp), under min dressyrtränare (och någon gång i hagen) har han visat tölt, men det är inget han blandar in i onödan.

Han ser ut som en islänning på utsidan, mesta insidan (mage+hjärna) är nog mest russ. Welshen bidrog med ett helt otroligt hjärta och "will-to-please" :love:, medan russet bidrog med matsök och rymningar i parti och minut när han var yngre. Nu är han nästan vettig på de flesta plan :angel::love:
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Min förra häst var korsning mellan nordsvensk och islandshäst. Hon visade tölt en gång under ryttare och det var pga att hon blev jättespänd, så det var inget som plockades fram. Hon hade rejäla gångarter och ett jäkla humör. :devil: Påminde mest om en nordsvensk. Ca 142-143 cm i mankhöjd.

Hon hade svårt för galoppen, det blev mest bocksprång när man försökte få henne att fatta galopp. De gånger hon inte bockade drog hon istället iväg i snabb trav istället för att fatta galopp. Hon såg även spöken överallt och var extremt tittig.

Vi valde att avliva henne i november i år pga eksem och eftersom hon fick problem att hålla hullet.


Dolla2_zps3f88ab52.jpg


Dolla1_zps64bb3602.jpg


Dolla3_zps707b05de.jpg


doll1.jpg


doll2.jpg
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Tack :D

Fjellros visade lite tölt som fölunge men ingenting sen hon var 3-4 månader, nu visar hon bara 3 gångarter. Traven är flottast, skritten och galoppen är rätt tråkig haha.

Men tanken är att hon ska bli körhäst, köra släde på vintern och jobba i skogen på sommaren.

407284_10200155881483412_1655660244_n.jpg

Hon är ju lite charmig hihi :D
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

det är nog från andra trådar då där den visats. Finns även på facebook och i någon blogg kanske :laugh:
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Liiite;) besserwisseraktigt.
Men hästarna du visar är inte gulblacka.
Jag har en gulblack fjording, vilket också heter vitblack. Den hästen är vit på riktigt.
Hästarna du visar ser ut att vara ljusbrunblacka. Ev skäckinslag syns inte på de bilder du lagt in så det är förstås möjligt att de är.

Spelar väl ingen roll i ett större sammanhang, men...
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Va snygg han är!

Vad är det för stam på föräldrarna? :)

Visst är han :d
Jag minns banne mig inte riktigt, mamman hette Jabbadabbadoo och var korsning russ/welsh iaf. Pappan var en åring (alltså född -02) U: Röskva frá Skaney.
Minns att jag rotade fram mer om honom förut en gång, men hittar inte det nu..
Mamman ska visst ha givit en del bra ponnyer tidigare, Baldur var hennes sista föl.
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Det där med blacka färger är inte lätt!

Min ska tydligen vara musblack (enligt den som gjorde passet åt honom för flera år sen), men han är färgväxlare och byter emellanåt.
Fjording/islandkorsning född 1995. Tjurig och enveten som as, vill han inte så går det inte. Punkt. Inga gångarter att tala om, töltaktig trav, meningslös skritt och ser ut som en gunghäst när han galopperar. Väldigt bekväm att sitta på dock, man sitter nästan helt still oavsett gångart! En lätthanterad och trevlig häst så länge man inte har några enligt honom orealistiska krav.
Jag har haft honom i tio år, red in honom som sjuåring (han var sju alltså, inte jag :p). Nuförtiden är han mest körhäst, det är det han gör bäst. En underbar häst framför vagn!
Dock har han fel på sköldkörteln och producerar inte tillräckligt tyroxin, går lätt upp i vikt och har svårt att tappa det. Dessutom sommareksem och massa annat elände..

En gammal bild (tror det är 2006)
13april11.jpg


I våras
IMG_0116.jpg
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Liiite;) besserwisseraktigt.
Men hästarna du visar är inte gulblacka.
Jag har en gulblack fjording, vilket också heter vitblack. Den hästen är vit på riktigt.
Hästarna du visar ser ut att vara ljusbrunblacka. Ev skäckinslag syns inte på de bilder du lagt in så det är förstås möjligt att de är.

Spelar väl ingen roll i ett större sammanhang, men...

Haha nä ska ja vara ärlig så var jag för lat för att skriva ut ljusbrunblackskäck vid tillfället jag la ut inlägget, jag vet att dom inte är gulblack :angel:

Claus som man ser från sidan är skäck, dock är bilden lite överexponerad så man ser inte hans vita fält som han har fram på bogen där han är klippt, kolla extra noga så ser du ett mindre fält som han är vit på. (Kolla neråt där manen slutar vid manken och ner emot sadelgjordsstaden)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 149
Senast: mamman
·
Fritid Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt. Vi funderar nu på att åka under...
Svar
16
· Visningar
1 114
Senast: Stinaelin
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 344
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 857
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp