Islands korsningar?? (bilder)

Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Det där med blacka färger är inte lätt!

Min ska tydligen vara musblack (enligt den som gjorde passet åt honom för flera år sen), men han är färgväxlare och byter emellanåt.
QUOTE]

En uppenbar musblack utifrån de bilder du lagt upp.
Om du menar att nyansen på färgen varierar, så är det helt normalt att det skiljer mellan sommar- och vinterpäls.

Konstantskimmel skiljer från tydlig ganska djup grundfärg på kroppen till nästan vit kroppsfärg beroende på årstid. Hästen kan alltså se svart ut halva året och vit andra halvan. Eller fux ena årstiden och väldigt ljus andra. Har för mig att min konstantskimmel hade sitt ljusa hår på sommaren men vågar inte svära på det eftersom det är trettio år sedan jag hade en häst med sådan färg.
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Nja, min är inte alltid så grå som på bilderna. Vissa år har han varit gul, andra ännu gråare. Oberoende av sommar/vinterpäls. Givetvis skiljer färgen åt från årstiderna också.
Det var id-kontrollanten som sa att han växlade, jag bryr mig inte så mycket om vilket :p
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Färgväxlare är en annan benämning på konstantskimmel. :) Din häst är musblack, att den skiftar kraftigt i nyans är normalt. Min Reykur kunde vara allt från ljust stålgrå till brungulgråaktig. :D
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

KL

Mamma har en islands-/travarkorsning som blir 4 i år. Hon heter Vilma och är 3-gångare.
vilma_by_skyggni-d4y5hhm.jpg
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

KL

Min datter og en vallak Islands/Welch- Storm
602418_407309206001843_1183900774_n.jpg

Ingen ekstra gangarter.
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Det vet vi inte, hon är resultatet av en tjuvbetäckning. Mamma köpte henne billigt någon stans uppe i Värmlands skogar. Uppfödaren hade både mamman och pappan.
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Jag har en gammal gubbe på 30 år som är Islandshäst/New Forest.
Mamma är Islandshäst som hette Monja. Pappa är NF-hingsten Asso Sarastro.
Zeb, som han heter, har 4 gångarter och 38 orena utöver det. :P
Numer är han pensionär och larvar runt i skogen, dressyrar på skoj med matte ibland och tricktränar.
Han ser numer väldigt mycket ut som en Islänning. Och han har fått myket av deras stora integritet, nära till instinkter, envishet etc.
Jag har haft honom i 20 år nu. Förut tränade vi dressyr, pga mattes intresse. Vi kom så pass iaf som till galoppiruetter och piaff. Dock klarade han med sin fysik aldrig av några snygga längningar. Det märks att han är gjord för att bekvämt ta ryttare genom terräng. Där är han outstanding. Han är ju väldigt markbunden och har god balans. Ingen pallrar sig igenom terräng så som gamle Zeb, outtröttligt dessutom!:p
Min älskade:love: ponny stannar hos mig tills det är dags för honom att sluta sina dagar. Han är en fantastisk liten herre med stooor integritet och personlighet som charmat hela gården och alla mina vänner. ;)

Benvrmare.jpg


Trickträning på g:
ZebLiggTuaNat.jpg
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Kl


Om vi ändå pratar islandskorsningar och färg så kan jag berätta att min är reggad som vanlig brun och med tecken som "vit fläck på hals och manke" :grin:

VlWfO.jpg
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Det tyckte förmodligen mamma också. Men just nu tycker jag snarare att hon är en hemsk åsna som bara springer under staketet. Visserligen är det väl en hel vecka (och en ny, lägre tråd) sedan det hände sist.

Här är hon med min snälla häst som inte springer under (detta staketet än).

IMG_0701_zpsfa656502.jpg
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Nu har jag ju fått hem min lilla Fjella igen och gud vad hon har vuxit! Grimman hon hade när hon for på dagis i september hade hon vuxit ur med råge!
Manen är tyvärr tunnare och kortare, fått hjälp av busiga kompisar att bli av med den antar jag... :P

317067_10200345979755750_367739370_n.jpg


Här ser man hur grov hon är, mycket päls också iof men hon är verkligen inte för tjock
74625_10200346103478843_571893562_n.jpg


Kroppsmässigt ser hon ut såhär, inte så bra bild men den enda på hela kroppen från sidan
430151_10200346068437967_1877682066_n.jpg


Bonusbild på skelögdingen :D
72992_10200346078718224_1109497011_n.jpg
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Jag har ett sto född mars 2011 som är blandning mellan Islandshäst och Welshponny, egenuppfödning, mitt sto blev tjuvbetäckt.
Världens tryggaste och självständigaste lilla tjej, ser en smula speciell ut och växer tyvärr rätt segt i kroppen.
Tanken är att tömköra och köra in till våren, vila i sommar och fortsätta inkörningen till hösten, sen blir det nog inte inridning förän hon är 4-5, beror helt på hur hon fortsätter att växa!
Hon har varit iväg på dagis nu ett par månader så ska bli spännande att hämta hem henne nästa vecka, har fått lite bilder men inte träffat henne sen hon for dit så ska bli kul att se hur hon vuxit på sig.

Båda föräldrarna är rätt små men jag tror hon kommer bli runt 135cm och rätt kraftig.

401309_3395035198303_1077041003_n+(1).jpg

Bild på Fjellros från februari 2012

72312_10200092441417450_1350713577_n.jpg

Bild från november 2012

229474_4656694538998_1911779246_n.jpg

Sommar 2012 och lönnfet som en korv :D

Åh vilken charmig!!! :love:
 
Sv: Islands korsningar?? (bilder)

Det tyckte förmodligen mamma också. Men just nu tycker jag snarare att hon är en hemsk åsna som bara springer under staketet. Visserligen är det väl en hel vecka (och en ny, lägre tråd) sedan det hände sist.

Här är hon med min snälla häst som inte springer under (detta staketet än).

IMG_0701_zpsfa656502.jpg

Jättesöta :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 149
Senast: mamman
·
Fritid Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt. Vi funderar nu på att åka under...
Svar
16
· Visningar
1 114
Senast: Stinaelin
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 348
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 857
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp