Z

zenta

Hej. Jag skall snart åka till Island på ridresa, vi ska rida ca sex timmar om dagen i fem dagar. Min fundering är vad jag behöver ha med mej. Nån som varit där och har erfarenhet får gärna komma med tips. mvh Zenta :)

Sv: Island

Vad ska du rida för tur och i vilket område?

Mina hetaste tips:
öronproppar
sitsöverdrag till sadel i typ gel eller ull (sadlarna är ofta slitna och man får lätt ridsår)
ylletröja

Lite mer udda grejor.

Packremmar, både för att fästa saker på sadlen (om ni får) och fästa regnbyxorna mot stövlarna om ni rider mycket genom vatten.
Plastlåda att stoppa lunchmackorna (om ni nu har sådana med)
Lipsyl eller liknade (läpparna blir lätt torra).
Cykelbyxor (padding och bra mot skav) bra att ha innanför ridbyxorna.
Handskar, även om du rider utan hemma så är det risk för skav.

Skulle kunna göra listan hur lååång....
Regnkläder (vädret skiftar fort)
KAMERA!!!
Njut av din resa Island är fantastiskt:love:

Flera ombyten, vädret växlar rätt fort ibland
Insektsmedel om du ska rida i sånt område
Egen hjälm är att föredra
Plåster - även om jag rider i ridhandskar brukar jag kunna få skavsår och då hjälper det att plåstra om fingrarna.
Kameran

Var ska du rida?
Att rida på Island är fantastiskt!!

Jag var där för ett par veckor sedan på ridresa. Men vi hade tur med vädret för det regnade inte en ända dag. Det jag använde i klädväg för att hålla mig lagom varm var:
-underställ (över- och underdel)
-fleecetröja
-ridbyxor
-yllestrumpor
-halskrage och pannband i fleece
-fodrade fingervantar
-regnjacka
-regnbyxor mot blåsten (vissa dagar)
-ridkängor

Jag märkte de sista dagarna att jag borde ha tagit med mig en ansiktskräm. För då var jag väldigt torr i huden efter allt damm, blåst och sol.

En populär grej på vissa turer jag varit på har varit fickplunta med innehåll (nej ingen blev ens onykter).

Och glöm inte badkläder, kanske inte när du rider men bada måste man göra på Island.

Tack snälla ni för tipsen. Jag ska till Eldhästar och rida dagsturer. Vi ska bo på hotellet så vi kommer tillbaka dit efter varje tur :)

Regnkläder!! Jag var på Island och red för nästan tio år sedan. det var inte uppehåll en sekund. den lilla bäck vi korsade första dagen var tre dagar senare en vild flod som försökte spola bort både hästar och människor. Eldhestar tyckte så synd om oss att de bjöd på en natt på hotellet när vi egentligen skulle bott i en liten fjällstuga. och så körde de oss till bad i heta källor, också mutgrej för att väga upp det usla vädret.

Just regnkläder är lite överkurs om man ska rida med ett större turridningsföretag. Fast är man fåfäng och inte gillar eldhästars oranga galonställ så bör man nog ta med sig ett eget.

Eldhestars orange galonställ är enligt min erfarenhet inte täta... Jag blev mycket blöt trots dessa vackra kläder.

Är de hela så är de täta, galon släpper inte igenom vatten, däremot är risken för att bli blöt av svett inifrån stor (samt genom hål om de är trasiga).

Tack för alla svar. Usch vad svårt det är att packa hur mycket behöver man ha på sej när man rider tror ni.

Är det varmt behövs inte mer än t-shirt, ridbyxor, skor/stövlar och en tjocktröja.
Är det sämre väder är en ull-tröja skön att ha utanpå.
Jag brukar ha med mig en tröja med hög krage också, för att slippa att det blåser in innanför tröjan.

*Puttar*

Var ridresan bra?

Sjælv ska jag hem fran Island snart, har haft en underbar vecka (lite drygt) hær! Mycket hæstar, tills jag fick værldens förkylning med feber...:cool:.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 838
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025