Isk eller vanlig aktiedepå?

lillsmurfagirl

Trådstartare
hej!

Jag har ett isk konto och ett vanligt. Jag har lite aktier som går hyfsat bra på isk kontot. Jag funderar nu på att handla lite med aktier mer kortsiktigt. Vad är då bäst? Ha ett vanligt konto där man köper och säljer och plockar ut vinsten eller göra samma sak på isk kontot? Har för mig det är totalen det skattas på isk kontot och då kanske det inte blir bra när man plockar ut pengar? Vanlig depå skattas ju direkt..

hej!

Jag har ett isk konto och ett vanligt. Jag har lite aktier som går hyfsat bra på isk kontot. Jag funderar nu på att handla lite med aktier mer kortsiktigt. Vad är då bäst? Ha ett vanligt konto där man köper och säljer och plockar ut vinsten eller göra samma sak på isk kontot? Har för mig det är totalen det skattas på isk kontot och då kanske det inte blir bra när man plockar ut pengar? Vanlig depå skattas ju direkt..

ISK, alla gånger.

(Om inte du har tänkt göra förlust mest hela tiden, då är det är bättre rent skattemässigt med ett vanligt aktiekonto.)

ISK, alla gånger.

(Om inte du har tänkt göra förlust mest hela tiden, då är det är bättre rent skattemässigt med ett vanligt aktiekonto.)

Om man har vanlig depå kan man ju kvitta förluster mot vinster, kan man använda någon motsvarande lösning för ISK? Eller är det alltid slät skatt på värdet av innehållet bara, oavsett vinster och förluster?

Om man har vanlig depå kan man ju kvitta förluster mot vinster, kan man använda någon motsvarande lösning för ISK? Eller är det alltid slät skatt på värdet av innehållet bara, oavsett vinster och förluster?

Det är en schablonskatt på ISK, och den bestäms årligen. (Den är helt klart förmånlig om man gör vinst) Det går inte att kvitta förlust mot vinst.
Du betalar ingen vinstskatt på pengar du tar ut därifrån.

Här finns mer info och ett bra exempel:

https://www.avanza.se/kundservice/a...gclsrc=aw.ds&dclid=CPTn8dHC6M4CFRZbGAodEnQJYQ

Jag tror jag håller kvar vid mitt aktiekonto ett tag till, det känns bättre att skatta för de faktiska vinsterna jag gör. Och nu när jag ska kvitta en förlust mot en vinst så känns det extra bra :D

Men det är väl nu när det är minusränta som man gynnas extra mycket av att ha ett ISK, men nja...jag får fundera ett tag till om det passar mig.

Men du ska också ha i åtanke att du kan kvitta schablonskatt på ett isk mot en ränteutgift! T.ex. om du har ett bostadslån.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka