Isis, det skär i mitt hjärta.

C

Catitzzi

I går kväll när jag kom hem från stallet hittade jag min älskade hon katta död i vardagsrummet.:cry: :cry: :cry:
Det skyldiga stod bredvid o ÅT på henne, nämligen min 8 år gamla tax.
Jag vet inte vad som hände eller varför, det enda jag vet är att det måste varit en kamp på liv o död. För hela huset var ner rivet, det va blod och annat över allt.

Jag saknar henne sååå mkt, hon va min prinsessa, vi hade en väldigt speciell relation Isis och jag. Jag va den enda som hon tydde sig till. Jag älskar henne så högt.

Min han katt är oxå helt förtvivlad, han går omkring o jamar och letar efter henne.

Jag är så olycklig att jag inte vet var jag ska ta vägen.....

Sv: Isis, det skär i mitt hjärta.

ja jag kan tala om att det va bra nära, jag rusade ut o spydde mängder..

:eek: :cry: :cry: :cry:

Stackars dej :cry:

Men jag hoppas att hon fick en fin begravning och att du så småningom kan tänka på henne med glädje i hjärtat.

Och du.... "prata" av dej så mycket du vill här... det är det vi andra är till för....

Massor med tröstkramar från oss alla här, både katterna och jag...

Hunden måste vara störd, man ger sig inte på en flockmedlem/familjemedlem och definitivt inte äter upp den. Håll din hankatt isär från den på en gång. :crazy:
Du kan inte riskera att fler blir dödade av en sådan hund.
Min sambos familj har en tax med enorm jaktlust men han skulle aldrig ge sig på grannens katter, däremot främmande katter kan han jaga.
Därför är det synnerligen konstigt och vidrigt att din tax fick ett sådant utspel.

Nä, herregud vad hemskt!:cry:
Jag började faktiskt gråta när jag läste det där.

Tack så mkt, ja det är lite jobbigt just nu....

Hon fick åka tillbaka till sin gamla husse igår kväll vid 21- tiden. Hon var en omplacerings hund som vantrivdes i stan o ville bo på landet så jag bestämde mig för att ta henne.
Hur snäll o go som helst. tills igår...

ja hon måste ha fått ngn knäpp i skallen... hon har ju alltid varit såååå snäll, men en gammal tax som gått på hormoner de senaste åren kanska det slår runt i huvudet på tillslut....

Hon fick åka tillbaka till sin gamla husse igår kväll vid 21- tiden. Hon var en omplacerings hund som vantrivdes i stan o ville bo på landet så jag bestämde mig för att ta henne.
Hur snäll o go som helst. tills igår...

Jag tycker själv inte om taxar i allmänhet. Mammas gamla katt blev också dödad av en tax :(
Hoppas att din hankatt inte är alltför ledsen nu bara.

Han går o ropar o letar lite, men gömmer sig mest under soffan...
Ska börja leta katt kompis åt honom nu.. Så hoppas jag att han inte sörjer ihjäl sig...

Hunden behöver inte alls vara knäpp. Vi får aldrig glömma bort att alla våra hundar och katter är rovdjur och därmed även jägare i grund och botten. Det är ingenting vi har eliminerat. Hos vissa hundar ligger jakten längre bort än hos andra.

Det är alltid riskabelt att lämna en hund ensam med potentiella bytesdjur (katter, kaninger, marsvin... även barn). På samma sätt som det är riskabelt att lämna sin katt ensam med ens lösa tamråtta.

För en hund kan ett plötsligt fall vara det som "väcker" instinkten och då glömmer hunden att det är en flockmedlem, då handlar det om ett bytesdjur.

Man ska aldrig lita 100% på sin hund (eller katt) i dessa frågor.

Catitzzi: Det är fruktansvärt det som har hänt. Kan inte tänka mig hur det känns att komma till något sådant. Tänk dock på att hunden trots allt bara är en hund. Den behöver inte ha blivit knäpp, men det är klart du inte kan lämna den ensam med andra djur efter denna händelse.

En hund som har levt ett tag tillsammans med en medlem av annan art och sedan attackerar och dödar har blivit knäpp, håller jag fast vid. ( Alltså i en närmre relation; inte en kanin i en bur.)

Hunden är ett flockdjur, man dödar aldrig sin flock.
Katter är inget normalt bytesdjur inomhus heller, de är ett rovdjur de också.
Hunden har fått en knäpp tror jag.
De finns nämnligen spärrar för normalt funtade hundar.

Min sambos familjs tax har dödat harpaltar, kid och jagat katter men grannens katter har han lärt sig att se som flock.
Han springer inte ens efter dem. Och detta är en hund med enorm jaktlust och en väldigt skicklig jägare, men de ser skillnad mellan byten och flock.

Om de inte gör det, är de inte normalt funtade. Liksom de som attackerar ett barn pang bom.. har blivit knäppa. Eller anser du det normalt att en hund helt plötsligt får jaktlust och anfaller barnet i familjen? Du ser nämnligen ut att mena det.

Hundar som attackerar menar sällan att döda och en hund som attackerar behöver absolut inte vara knäpp. Attacker mot andra djur eller barn tenderar även att ske när flockledaren inte är närvarande! Att barn attacker tillåts (observera tillåts) ske ligger på flockledarens ansvar. Barn kan praktiskt taget be om att bli bitna, en hund ska inte behöva leva med att barn drar i öron och svans, petar dem i ögonen etc.

Nu handlar det dock inte om barn och vi har ingen som helst aning om vad som har hänt mellan denna hund och katt. Katten är inte ett flockdjur så tänk om det är så att katten har utmanat hunden? Hunden har känt sig trängd och det har utlöst attacken? Att en trängd hund attackerar när ingen flockledare finns i närheten för att avleda är inte ett dugg konstigt eller onormalt.

Vi har absolut ingen aning om varför hunden dödade katten. Kanske är hunden knäpp, jag har aldrig träffat hunden så jag kan inte uttala mig om saken men att utgå från att hunden är knäpp tycker jag är fel.

Jag lämnar aldrig hundar ensamma med barn eller andra djur av den enkla anledningen att det är när hundar lämnas ensamma med barn och andra djur som sådana här saker sker. INGEN hund är 100% säker.

Det var blod i hela lägenheten, det lär inte bara vara efter endast en attack.
Hundar varnar alltid först om de är normala. Ett morr, sedan nafs, sedan lätt bett, sedan hugg.
Katter som inte har en väldigt stark revirkänsla (vilket de inte har mot inneboende hundar i de fall jag vet om) stannar inte kvar i det läget eller får för sig att provocera helt apropå.
Möjligtvis rivit till hunden på nosen men aldrig stanna kvar i en dödlig strid.
Om en kamp nu mot all förmodan skulle uppstått tror jag ingen skulle behöva dött i normala fallet, katten hade lätt kommit undan genom att hoppa upp någonstans ifall inte hunden nu har bitit om och om igen; vilja att döda.
Att hunden dessutom åt på katten gör att jag tror att hunden har blivit knäpp.
Nej, att säga att ingen hund är 100 % säker är helt fel. Om man inte ska dra in filosofi och säga att ingenting är 100% säkert; att din partner skulle få för sig att mörda dig i natt tex..

Alla hundar kan provoceras fram till en attack, men de ska inte behöva utsättas för sådana situationer.

Jag säger inte att jag vet vad som har hänt i detta fall och därför avhåller jag mig från att ställa någon diagnos på hunden.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 956
Senast: Amk
·
Övr. Katt Vet inte vad jag vill med tråden mer än att få ur mig allt... Alltså usch jag är så himla ledsen, det gör ont i hjärtat. En dag kom...
Svar
11
· Visningar
2 379
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 028
Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 636
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar