dobbis

Trådstartare
Finns det något man kan göra för att lindra ? I stället för att knapra smärtstillande.
För andra gången på 7 mån har jag fått så ont att jag gladeligen skulle kunna tänka mig att amputera hö skinka o ben.
Förra gången röntgades jag i höfter o rygg,HD A :D (bra att veta att man är GK avelsmaterial) och i ryggen syns inget (ländrygg)

Knep någon!!!

Sv: Ischias

Om du orkar, så ta en försiktig skogspromenad. Att gå på ojämnt underlag brukar göra att det känns lite bättre, tycker jag. Stretcha! Sök på stretcha + ischias på youtube så hittar du en hel del. Lycka till och krya på dig!

Promenader går jag (är hundägare) men det känns lite fel att först ta ketogan och sen vänta för att sen kunna gå.
Stretcha visst jag inte,kollar det, Tack!

Det hade jag gärna prövat om det hade funnits någon i närheten,fanns tidigare i skövde men enl.telekatalogen har vi inte en enda i hela skaraborg.:mad:

Om du inte har något fel i ryggen är det ofta piriformismuskeln som krampar runt ischiasnerven i rumpan. Du kan massera själv genom att sitta på en tennisboll och det finns massor med stretchövningar man kan göra. Jag har själv haft problem med det men med regelbunden stretching och massage har jag inte kännt av det alls på över ett halvår :)

Tycker synd om dig för jag vet hur fruktansvärt det kan vara :/
Mitt råd är att söka upp en McKenzieutbildad sjukgymnast och det var en sådan som fick ordning på mig efter ett antal månader, läkarbesök, akupunktur, starka smärtstillande och jag trodde på allvar att jag skulle bli tokig av smärtan!
Lycka till!
http://www.mckenzie.se/patient/

Sätter jag mig på en tennisboll så skriker jag nog ihjäl mig ,bara att sitta på toa får mig nästan att gråta,sittringen är precis anpassad till det mest onda området på rumpan :banghead:
Men snart har jag lärt mig kissa på ett sittben :D

Jag är redan tokig av smärta,05.30 i morse satt jag i sängen o grinade som en barnrumpa.1 ketogan och 45 min senare sov jag men vaknade 10.30 med ännu mer värk och nu vill jag bara amputeras längs med midjan :cry:

En sådan sjukgymnast fanns det i Mariestad :) ringer den på måndag.

Det hade jag gärna prövat om det hade funnits någon i närheten,fanns tidigare i skövde men enl.telekatalogen har vi inte en enda i hela skaraborg.:mad:

Nu vet jag inte vart i Skaraborg du bor, men i Lidköping finns en jätte bra kvinna. :)
Och sen röstar jag också mycket för stretching! Stretcha sätesmusklerna hjälper mig mycket när jag är noga med det. Och du behöver inte vara uppvärmd för att stretcha, utan har du 10 minuter över i soffa på kvällen så stretcha då :)

Du får gärna pm:a mig den i Lidköping (bara 8 mil dit)
Vad för stretch övningar ska jag göra??

Så bra! :)
Jag hade turen att min hästsjukgymnast är även McKenzieutbildad människosjukgymnast så när hon såg mig tipsade hon mig om att läsa lite om det och sen bokade jag tid direkt!
Jag hasade in till henne första ggn stönande av smärta och när jag skulle visa hur mkt jag kunde böja mig så nådde mina fingrar endast ned till övre halvan av låren och jag grät, så ont gjorde det men ett par månader senare kunde jag nudda golvet med fingrarna med ett leende på läpparna! Nästan ett mirakel för jag tror inte ens att jag kunde det när jag var ung :D
Jag hade en diskprolaps enligt henne och fick mkt enkla övningar som fungerade till min förvåning. Jag var på återbesök många ggr och fick modifiera övningarna eftersom - man pumpar tillbaka diskkärnan enkelt uttryckt - och idag så vet jag precis vad jag ska göra när jag känner att det är på g igen och hinner stoppa upp det.
Värme är ett måste också för mig så sätesvärmare jämt i bilen, ullkalsonger och varma sockar även inomhus är ett annat recept när man återfått livet igen ....
Här står det lite mer om McKenzie vid ryggont
http://ontiryggen.nu/

Du får gärna pm:a mig den i Lidköping (bara 8 mil dit)
Vad för stretch övningar ska jag göra??

Googla stretching sätesmuskler och kolla bilderna så får du upp massa tips! Det är utsida rumpa du ska komma åt, för mig sitter en stor del av problemet där :)

Pm på väg!

Googla stretching sätesmuskler och kolla bilderna så får du upp massa tips! Det är utsida rumpa du ska komma åt, för mig sitter en stor del av problemet där :)

Pm på väg!

Jag gjorde det och insåg att det inte var några övningar för mig som kan lägga benet bakom nacken eller bita på mina egna tånaglar :D
Och en del av övningarna är inte bra för meniskerna,fast då kanske jag får OP tid snabbare :idea:

Tack för pm:et!! :love:

Jag är redan tokig av smärta,05.30 i morse satt jag i sängen o grinade som en barnrumpa.1 ketogan och 45 min senare sov jag men vaknade 10.30 med ännu mer värk och nu vill jag bara amputeras längs med midjan :cry:

En sådan sjukgymnast fanns det i Mariestad :) ringer den på måndag.

Hoppas du inte tar enbart Ketogan!

En ganska konstig smärtlindring, oavsett.

Haha okej ;) Men du ser ju vilken muskel som behövs stretchat, hur du stretchar spelar ju ingen roll. Du får hitta egna övningar som funkar för dig :D

Så bra! :)
Jag hade turen att min hästsjukgymnast är även McKenzieutbildad människosjukgymnast så när hon såg mig tipsade hon mig om att läsa lite om det och sen bokade jag tid direkt!
Jag hasade in till henne första ggn stönande av smärta och när jag skulle visa hur mkt jag kunde böja mig så nådde mina fingrar endast ned till övre halvan av låren och jag grät, så ont gjorde det men ett par månader senare kunde jag nudda golvet med fingrarna med ett leende på läpparna! Nästan ett mirakel för jag tror inte ens att jag kunde det när jag var ung :D
Jag hade en diskprolaps enligt henne och fick mkt enkla övningar som fungerade till min förvåning. Jag var på återbesök många ggr och fick modifiera övningarna eftersom - man pumpar tillbaka diskkärnan enkelt uttryckt - och idag så vet jag precis vad jag ska göra när jag känner att det är på g igen och hinner stoppa upp det.
Värme är ett måste också för mig så sätesvärmare jämt i bilen, ullkalsonger och varma sockar även inomhus är ett annat recept när man återfått livet igen ....
Här står det lite mer om McKenzie vid ryggont
http://ontiryggen.nu/

Tror inte det kommer hjälpa mig,jag har inga disk problem och jag vill ha quick fix,inte gå flera månader till på ketogan,för då kommer jag antingen bli drogmissbrukare eller ta livet av mig.

Hoppas du inte tar enbart Ketogan!

En ganska konstig smärtlindring, oavsett.

Har bara att välja på
ketogan
Citodon
Naproxen

Har visserligen en hel 100 pack tramadol eller om det är trendolan men dom tar livet av mig,kräks och blir helt snurrig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 327
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
2 069
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
2 018
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama