Isbergssallad till hästar ?

MonikaH

Trådstartare
Jag kan med jämna mellanrum få isbergssallad. Min häst tycker det är jättegott men alla andra hästar i stallet ratar det.

Det kan väl inte vara skadligt att ge hästen kanske 5-10 huvuden i veckan ?

Konstig fråga kanske, men ist för att kasta salladen och när hon tycker det är gott.....

Sv: Isbergssallad till hästar ?

Hej!

Hade en travare för flera år sen som åt allting på hamburgaren (inkl. köttet), men spottade alltid ut isbergssalladen, så vi brukade dela, för jag älskar isbergssallad..

Den innehåller väl mest vatten, så jag tror (obs! tror) inte att den är farlig...

/ Lavinia

Sallad kan vara lösande för magen, annars tror jag inte det är farligt.

Nu är jag inte 100% säker, men kolla upp ordentligt innan du ger sallad...
Jag har för mig att den liksom jäser till i magen, vet inte om den påverkar hästar. och göra dem uppblåsta ev leda till kolik??.. men t.ex kaniner ska man ju inte ge mycket sallad..

Om du har gett det en tid och hästen inte blivit dålig förut så tror jag inte att det är någon fara. Ute på bete har man ju egentligen ingen koll på vad de stoppar i sig och de brukar överleva det också. Jag tror att de vet själva vad de tål för det mesta. Det man kan tänka sig är att salladen är besprutad och att det inte är så bra.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
672
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 829
Senast: Willys
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka