Isbana - era erfarenheter!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Red Mile
  • Startdatum Startdatum
R

Red Mile

Nu har de spolat upp isbana på Umåker och på Skellefteå.
Då jag inte har varit på någon svensk travbana nordligare än Bergsåker i Sundsvall, så har jag alltså varken sett eller kört på en isbana.

Ni som vet, vad är era erfarenheter av isbana? Är det bra att spola upp en isbana, eller finns det alternativ? Ska det överhuvudtaget tävlas på nordliga breddgrader på vinterhalvåret?

Era synpunkter tack!

Sv: Isbana - era erfarenheter!

Tja jag vet faktiskt inte. Du vet ju hur det kan vara med brodd och tävlande :crazy: Jag brukar köra mina heat på sjön om vintrarna då det medges, helt underbart. 6 brodd i varje och på flapparna sitter det ju extra brodd, sen är det bara att gäsa :)

jag föredrar ju vinterbanan framfr hur våran(boden) ser ut idagsläget är ju skandal att dom inte lagt om den!

Jag föredrar nog en isbana före en dåligt skött bana.
Men nackdelarna är ju olycksrisken(man vill inte tappa en sko in i svängen!) och så trampningsrisken dem spjutbrodden!
Sen så brukar ju banan bli okörbar nån vecka vid tjällossningen :crazy: .

Umåkers bana är vad jag vet inte spolad, den har fått is på naturlig väg i år om jag föstått saken rätt...
Isbanan har ju både sina för- och nackdelar. På senare år har Umåker haft en relativt tunn is vilket då gör banan hård vilket givetvis inte är bra. Men då är det ju lika illa med de frusna "sommarbanorna" (betong) som de envisats med vissa år.

En bra vinterbana ser jag som ett bra underlag att träna på i moderat tempo. Snabba farter med de häftiga uppbromsningar som blir med långa hakar är aldrig nyttigt för lederna. Även om vissa hästar trivs alldeles ypperligt på isen. så går det inte komma ifrån att det sliter. Men hellre en riktig vinterbana än den frusna betongen...

Jag föredrar isbana, jag åker inte och tävlar om den inte är isad vintertid. Lärde mig det på Umåker ifjol.

Min häst funkar på isade-/vanliga sommar-banor men absolut inte på stenhård sommarbana som umåker hade förra året.

Det sliter ju på både hovar och ben att springa på hårda stumma banor.

Hoppas verkligen att Bodenbanan isas snart.

Hoppas verkligen att Bodenbanan isas snart.

dom skulle ha styrelsemöte ikväll. många som vill ha is!
är lite nojjig för en av mina favoriter i stallet ska starta och den där banan är inte till nån hästs fördel

Från http://www.stallbredbyn.com/stigh.html

Stig H Johansson Umåker - föreläsning
"Bekymmersam vårvinter
Stig berättar att de har haft stora problem med underlaget denna vinter/vår. Det har varit ovanligt mycket snö och kallt i Stockholm men eftersom man inte haft en tanke på att den skulle ligga kvar så länge så har man kämpat med att hålla sk. "frusen sommarbana" vilket har gjort att det blivit ovanligt djup tjäle i kylan som nu tar tid att bli av med.
När ämnet kommer upp får Stig frågan vilken bana han skulle föredra vintertid?
- Det är självklart en rejäl vinterbana med packad snö och is. Jag tycker att det står klart att de cementhårda frusna grusbanorna är skadliga för hästarna och poängterar att han skulle föredra is/vinterbana även för tävling, men problemet för oss är att vi aldrig har förutsättningarna att göra vinterbana."

Jag föredrar isad vinterbana, har några ggr sett skräckexemplar på sk "sommarbana" (betongbana) mitt i smällkalla vintern.
Jag var på skelleftetravet och kvalade tis kväll och där är det isat nu, lite tunt men de fortsätter nog i veckan och spolar nåt varv till.

Blir bra det, har tänkt lasta ett gäng och snabbjobba på lördag. :smirk:

Lånar bara en ruta för att avsluta en tidigare diskussion:

Stig H fortsätter:
""Det förekommer också att en del hästar tränar 3 dagar i veckan och under uppbyggnadssäsong, kan vara vinter eller sommar beroende på när hästens tävlingssäsong förläggs så används alternativ träning med t ex tryckvagn.
- Vi travar aldrig med tryck utan de får gå och dra belastat i 2 minuter och sedan joggas de 4-5 minuter innan de får skritta....."

Hmmmm.......

Umåkers bana är vad jag vet inte spolad, den har fått is på naturlig väg i år om jag föstått saken rätt...

Banan spolade i lördags men det hade då kommit ett rejält lager is på den dagen innan. Banmästaren bedömde att man inte skulle kunna få bort isen till på sändagen då det skulle tävlas så därför tog man beslutet att spola banan.

Angående vinterbanans vara eller icke vara ser jag hellre en spolad vinterbana än en frusen sammarbana. Ifall man ska ha sommarbana på vintern anser jag att man ska underhålla den så att det går att köra även när det inte tävlas på den, har man inte möjlighet att göra det tycker jag att man bör man spola.

Lånar bara en ruta för att avsluta en tidigare diskussion:

Stig H fortsätter:
""Det förekommer också att en del hästar tränar 3 dagar i veckan och under uppbyggnadssäsong, kan vara vinter eller sommar beroende på när hästens tävlingssäsong förläggs så används alternativ träning med t ex tryckvagn.
- Vi travar aldrig med tryck utan de får gå och dra belastat i 2 minuter och sedan joggas de 4-5 minuter innan de får skritta....."

Hmmmm.......

hahah härlit :D vet vad du menar har ju läst tråden... vore ju konstigt att han skulle trava med trycket på

hahah härlit :D vet vad du menar har ju läst tråden... vore ju konstigt att han skulle trava med trycket på

om du läst ordentligt så stog det att dom travades mellan trycket! självklart UTAN tryck, men så mycket trodde jag ni fattade själva :cool:

men nu har vi det klart iaf att stig h andvänder tryckvagn som vissa sabba en hel tråd för att motbevisa :eek:

Lånar bara en ruta för att avsluta en tidigare diskussion.

Verkar vara ett måste för dig att avgå med sista ordet... ojoj du har nog inget vcidare liv din stackare
Lider med din omgivning IRL.

Ps dom där texterna som det klipps och klistras med härstammar från början från en intervju om Victory Tillys rehab Ds

om du läst ordentligt så stog det att dom travades mellan trycket! självklart UTAN tryck, men så mycket trodde jag ni fattade själva :cool:

men nu har vi det klart iaf att stig h andvänder tryckvagn som vissa sabba en hel tråd för att motbevisa :eek:

Inte nog med det, Människan fortsatte att maila och PM:a till mig... fast jag tackade för hennes svar men klargjorde att hennes inlägg inte tillförde tråden ngt...:confused:

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
666
Senast: Windy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare