Isabellfärgade islandshästar - ovanligt?!

kopur

Trådstartare
Har faktiskt bara kännt till en enda isabellfärgad islandshäst tidigare - fina Ómi från Stav. Men nu såg jag i senaste Islandshästen en annan jättefin hingst som också var isabellfärgad. De har visst samma pappa dessutom: Askur från Håkansgården.

Är det väldigt ovanligt med isabellfärgen på islandshästar? Har Askur fler isabellfärgade avkommor - d v s nedärver han den färgen? (Har har ju väldigt många avkommor vid det här laget, så om han nedärver den färgen borde det ju finnas många töltande isabeller!) Eller råkar de båda halvbröderna vara undan ston som nedärven denna färg?

Sv: Isabellfärgade islandshästar - ovanligt?!

Det finns redan ganska många trådar om isabellfärgade islandshästar och hingstar. Prova att sök på "isabell"
Här är exempelvis en tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=777093

Askur är gulsvart, det är det gula anlaget som gör att han kan ge isabeller.

Jag vet några hingstar som är efter Askur som är isabeller, har oxå en själv. Visst är Ómi fin:love:

Freyr från Midgård är också isabell.
Kommer att finnas hos mig efter midsommar. :)

Vi har ett femårigt sto på gården efter Askur som är isabell :D

Hajade till lite nu i senaste islandshästen då alla isabeller var efter askur, lämnar han mkt isabeller?
Verkar iaf som om han har en kraftig gulgen..
nu på senaste tiden tycker jag att det dyker upp fler och fler isabeller där de flesta verkar vara efter just askur..

Håller med! Askur har ju flera isabeller, och alla avkommor jag har träffat/känner till har varit stora/jättestora!! Nu senaste hingsten från strömsholm var väl 150?? :eek::eek::eek:

Hajade till lite nu i senaste islandshästen då alla isabeller var efter askur, lämnar han mkt isabeller?
Verkar iaf som om han har en kraftig gulgen..
nu på senaste tiden tycker jag att det dyker upp fler och fler isabeller där de flesta verkar vara efter just askur..

Ja men hallå !

Du tror inte det beror på att han har många avkommor :p

Askur ger gulanlaget till HÄLFTEN av sina avkommor. Med fuxston blir alltså 25% av avkommorna isabeller. Det finns inte kraftiga eller svaga gulgener :smirk: Man har en eller två och han har förstås bara en annars skulle han vara sotvit, dvs nästan vit med blå ögon.

Däremot SER man ju isabellerna mer ;)

Askurs mamma var isabell om jag inte missminner mig, därav isabellanlaget :-)

Det är inget ISABELLANLAG !

Det är ett gulanlag och självklart kommer det från hans mamma eftersom han pappa inte har det.

På röd bas ger gulanlaget isabellfärg, på svart ger det gulsvart och på brun gulbrun färg.

Och att Askur har många isabellavkommor är för att han har många avkommor.

Jag lovar att han har ännu fler svarta och gulsvarta avkommor - fast dem kanske ni inte frågar efter stammen på för att ta reda på var färgen kommer ifrån ;)

Håller med! Askur har ju flera isabeller, och alla avkommor jag har träffat/känner till har varit stora/jättestora!! Nu senaste hingsten från strömsholm var väl 150?? :eek::eek::eek:

Det var faktiskt t o m två Askur-söner på visningen som var 150 cm i mkh :)

Ja han verkar onekligen ge storväxta avkommor!
Mitt ena sto har en avkomma efter Askur, hon mätte tidigt i våras som två åring redan 142 cm.... Frågan är hur stor hon kommer att bli:crazy:

Äsch, man tänker inte direkt på det. Vi trodde faktiskt inte att de skulle mäta så högt! Sen får man ju tänka på skorna och de rätt höga hovarna också ;)

Våran Ási är ju efter Askur och han blev uppmätt till 149cm på visningen förra sommaren...

Ingen som har någon bild på dem?

Här är en bild på Hrímur och Ómi :D

11764074.jpg

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Övr. Grenar heter ett gammalt drama av William Shakespear.....Merchant of Venice var väl originaltiteln. Det är också namnet på en ny avelshingst...
Svar
2
· Visningar
1 789
Senast: F-Blod
·
Á
Islandshäst I stallet fick vi för ett antal år sedan ett föl efter Askur från Håkansgården och undan ett rödblacksto (e. Fylkir frá Flögu.) Detta...
Svar
19
· Visningar
2 645
Senast: Globus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka