Sv: Is

Vi travtränade våra travare på is...Den insjön plogades med traktor och sen hade vi super duper broddar på:)

åååh... busridning på upplogad rakbana på isen :bump:
Fast det vågade jag mig bara på när man bodde där uppe i norr ;)
Då red/körde vi snabbjobb med travarna på isen...
Här i lkpg får man nog aldrig prova på det men skoj är det... och fort går det så tårarna rinner av farten...

Vet tyvärr inga rekomendationer på isens tjocklek...

Förlåt att jag lånar tråden en snabbis, men jag vill fråga er som har erfarenhet av träning på is vilka isbrodd ni använde? Har sett att det finns en mängd olika varianter. http://www.mustad.se/broddsv.htm Jag ska tävla på en isbana om ett par veckor (islandshäst) och behöver tips. Hade nog tänkt 6st/hov.

Jag skulle nog satsa på nummer 15 eller 16 då...
om hästen klarar av att gå med sånna broddar även i tån på framskorna...alternativt ngn kortare brodd där...

Jag skulle ännu inte lita på isen på Vallentunasjön. Det var trots allt inte så länge sedan isen la sig där, och det har legat snö ovanpå typ hela tiden..
Sen skulle inte jag (personligen) rida på is alls, även med brodd..

Iof är min farfar ute å skidar på sjön och han är inte den lättaste (130 kg) :p

Gud vad läskigt det här låter! :crazy:
Ut på isen med sin häst.. nä, vet inte om jag skulle våga det!
Vet en tjej som gick igenom isen med sin häst för några år sen, det gick visserligen bra.. men ändå!

Isf skulle jag vilja se nån göra det massor med gånger först!

Utgå från att isen ska vara tjock för säkerhets skull!
Vet inte.. men du kanske kan höra med räddningsverket, eller nån brandstation eller nåt?
Har fått för mig att dom brukar ha koll på sånt där, går ut med varningar, snackar om isens tjocklek etc.
Men jag vet inte.!

Som sagt, inte ens jag som älskar att rida på is, skulle våga göra det här i södra sverige...
men i norr där det är kallgrader för jämnan och plogade banor på sjöarna....fullt ös medvetslös:D

Jag kommer aldrig aldrig aldrig förstå meningen med att rida på is !?!?:crazy:

Så du ska asså inte ner till "sjön" i slaka o testa lite isgalopp ;)

Puh va läskigt!!
Jag skulle eventuellt våga mig ut om sjön var bottenfrusen. Kanske tillochmed om isen var sådär 2meter tjock, men annars.. Aldrig i livet!!! :P:P

Det verkar riskabelt att ge sig ut på en is, dessutom är det tänkt i full fart. Menar du allvar eller driver du......

Själv hade jag inte ens tänkt tanken

Hur tjock is måste d va för att man ska våga sig ut med hästen? Inte bara i skritt då utan i "full fart"...

Tjocklek vet jag inte... Men isen vars jag rider är stabil. När gubben börjar ploga upp isvägen så att bilarna kan köra - då vet jag att det är säkert!:D

Det man få se upp för här är dubbelis, har ridit igenom det en gång och jag hade sån tur då hästen inte fick en enda skråma. Efter det så håller jag bara till den märkta skoterleden och isvägen - aldrig djupsnö igen!:crazy:

Senast ändrad:

haha idag när dom skulle in så tog jag magic o när vi va vid grinden kom hon i fullt ös o ställde sig framför oss :rofl:
"ni får inte lämna mig här IGEN:eek::mad:"

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
4 041
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka