Sv: Is!

vet inte vad för häst du rider, men istölt är ju mkt populärt iaf, så så farligt kan det väl inte vara. i måttliga mängder ofc

beror helt på hästen tycker jag o jag e ingen expert. min ena sladdar hit o dit på isen medans min stora "tunga" kille inte sladdar ett uns när han trycker er hovarna i backen. O han som har bra fäste spänner sig inte ett dugg vilket annars kan vara en smygande grej som kommer på posten med spända o stela muskler...
lita på din häst :)

Jag är försiktig, men rider på is bitvis (finns ju inte så mycket annat att välja på i dagsläget) hästis är broddad men han slinter till ibland ändå och vill han inte så tar vi det lugnt.

Jag chansar inte, och är rätt säker på att han har bättre koll på lämpligt tempo över isen än jag som sitter högt upp på hans rygg :).

Med 4 brodd inga problem. Skrittar, travar och galopperar där isen är jämn. Knögglig frusen is - inte ridbart underlag tycker jag.

Is är väldigt sviktande och bra att rida på. Fördelen är att det är fast och bli inte lika moddigt som snö kan bli om det är lite löst. Jag tycker is är optimalt att träna på!. Se bara till att du har broddat så går det kanon :)

Även om is är sviktande blir det väl väldigt stumt när/om man har brodd i skorna? Optimalt skulle jag nog inte säga att det är med tanke på att man inte fåt något glidmoment.

Jag skulle tro att man får det faktiskt. Sen är ju is olika på nått konstigt vis, ibland får hästarna bra fäste med brodd ibland mindre bra även om det bara ser ut som isgata alltihopa så det är nog klokt att ta det piano och känna efter hur det känns.

Is är nästan det bästa som går att rida på, hårt packad snö går först. 4-6 brodd i varje tass, och sedan är det bara att köra! Jag är naturligtvis försiktig på ojämn is, där man man ju hamna i ett läge där hästen inte har grepp med brodden.

Vad det gäller svikt, isen sviktar ju broddens längd ned i isen, det blir ju typ upp till centimetern svikt från hovisättning till avstamp. Glidmomentet tror jag är bättre än på många underlag under sommarhalvåret.

Hade jag bara haft traktbrodd hade jag inte kunnat rida min häst alls nu, han går inte fram utan tåbrodd, han anser att han inte får grepp då (och jag blir skitfeg när han signalerar att han inte har godtagbart grepp).

/AA

Is är ett bra underlag att rida på :) Det är mycket svikt i isen och har man bra broddar så är det en utav de bättre underlagen att rida på faktiskt!

Jag som har islandshäst (som lätt blir passtaktig i tölten) tycker att isen är perfekt att träna tölt på! då tölten blir renare, bara utav underlaget.

Min blir som bambi på hal is trots brodd. :crazy: Har visserligen bara 2 brodd i varje sko, så till nästa vinter blir det 4 brodd i varje. Hon spänner sej vartannat steg.

Mvh Domino_s

Jag har fyra brodd men kan ändå inte rida som vanligt på blank is, hästarna halkar ändå. Försöker hålla mig där dom har grusat vägarna...

Det beror säkert en del på hästens mekanik, smäller den benen rakt ner så går det bättre, men ett längre mer flytande steg glider för mkt innan brodden tar.

När man talar om att is är bra underlag så gäller det endast frusna sjöar od, inte en grusväg med is på! Var skulle den svikten finnas?
Stenhårt är vad det är! Rider endast i mkt samlad trav/galopp på sånt underlag.

Min teori är att svikten blir broddens inbromsning ned i isen. Det blir en centimeter broms ned i isen och ett fast avstamp.

Jag har bara is att rida på nu, tömkörde igår utan minsta problem - dock vågade jag inte galoppera på volt, men det var mer att jag var lite feg, uppsutten galopp rakt fram är inga problem här.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 517
Fordon Jag bor i Valdres. Allt här lutar, mer eller mindre brant. Dessutom är det is och snö oktober-april. Förra bilen (Caddy) hade en knapp...
Svar
18
· Visningar
1 922
Senast: Jeffery
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern