Irriterande

L

Lantlolla

hästskrälle. Alltså Jag säger inte att jag är bäst på att rida men itne sämst heller, ligger nog ganska lagom.

Men nu sista tiden har jag varit sjuk, och när jag väl ska rida lite i hagen bara som han orkar med klart, så spelar han dum!

När jag skänklar låtsas han att han ska springa jättefort, när jag tar lite i tyglarna för att samla honom tror han jag menar att han ska sakta av.
Blir så tokig!!! Inte nog med det så måste han gå o titta på allt annat, göra snäva svängar trots att jag trycker ut honom!!!

Sen när jag skrittar av skrittar jag gärna en runda, eller ja en bit på vägen eller något, men på vägen hem ska han gå i 290 km/h. Tar jag lite i tyglarna då, så går han i samma tempo, bara att stegen är mindre!!! Blir tokig. Och ledsen för att jag inte förstår varför han håller på...

Kan tillägga att jag har testat volter på vägarna, halvhalter, helhalter. Funkar skitbra i två steg innan han har fått upp farten igen :(

Aja ville bara skriva av mig... Ska tillägga att min häst inte är dum någonstans, bar anär han vill :cry:

Sv: Irriterande

att jag tar min häst i munnen - tyglarna, betyder såklart att han ska sakta av/stanna. där tycker jag din häst gör rätt.
skänklar du, så - såklart går han på, "låtsas"???

Låter som om du är lite otydlig och otålig. Han stressar förmodligen, för att han inte förstår. Han testar med allt han kan komma på, för att försöka göra till lagst. Eller så skiter han i vad du sysslar med och gör det han tycker är lättast. Att gå fort är lättare för en otränad häst än att gå sakta.

Ha tålamod, sluta dra i tyglarna, gör bara lätta små förhållningar tills han håller det tempot du tycker är bra.. fortsätt även om det bara funkar några steg,,, om och om igen,, tålamod! sitt ordentligt ner på hästen, slappna av och tagga ner själv, annars funkar ju hela du som en stor gaspedal. låga händer, mjuk hand....slappna av !!

Att han tittar på allt annat, är förmodligen för att allt annat är mycket intressantare än det du försöker göra med honom.

Det tror jag, men såklart svårt att säga eftersom jag inte sett varken dig rida, eller hästen gå.
;)

Vad har du för utrustning när du rider? Vilken "stil" rider du? klassiskt, western, akademiskt, osv ...?

Min häst kunde göra som din häst gjorde innan, och jag trodde det var jäkelskap på alla sätt och vis, men sen tänkte jag till lite, ändrade träns, bett, sadel och blev ännu mer koncentrerad på ridningen, och med jättemjuk hand. I själva verket var det hästen som lyssnade på mig hela tiden, bara att hon inte förstod vad jag menade. Hon är en väldigt känslig häst, trots att man inte kan tro det när man rider/sköter henne, men man ska veta om en häst kan känna när en liten fluga irriterar, så kan man vara så säker på att de känner minsta lilla skänkel också. Så försök se problemen ur hästens synvinkel och när det går fel, skyll på dig själv istället. Det är aldrig hästens fel. Försök komma på andra lösningar och lyssna på din häst ! ;)

Hm, det lät verkligen som om jag är jättehård i handen och rycker o sliter. Men det är inte så. Att jag tar i tyglen, nåja jag gör vad instruktörer har sagt till mig.

Grejen är att, jag har inte ändrat min stil, varken utrustning eller liknande. Men innan när vi har ridit så har det funkat jättebra.
Det är idag och en gång förut, därimellen går det jättebra igen.

Och lite stolt är jag för många som sett mig rida har sagt att jag har mjuk hand men tar för lite i tyglarna. Dock tar jag inte mer i tyglarna nu skulle jag tro.

Så vad jag inte förstår är att han har funkat på detta inte men inte igår, och inte en gång för tre veckor sen. Men annars funkar allt super! Så jag hoppas fortf på att både han och jag hade en dålig dag.

Tillägg; jag rider klassiskt. Och ja det är säkert mitt fel, bara att jag blir så trött när det inte händer så ofta utan bara ibland det känns som att han sätter sig på tvären.

ett par reaktioner bara:

1. rid aldrig i hagen. det är hästens hem, där vill den vara fri från jobb. att det går dåligt där är kanske för att hästen är van vid att göra lite som den vill just i det här området?

2. ta en sak i taget. först: kolla att hästen går fram för skänkeln och tar förhålllningar.
en bra övning på en stressig häst är att låta dem skritta ca 4-5 steg och sedan göra halt. det viktiga är att du bestämmer innan hur många skrittsteg som ska göras och att du är konsekvent. bry dig inte om formen utan slappna av och koncentrear dig. alltså t ex skritta tre steg, bromsa (med sits, lår och ev hand) på fjärjde stanna på femte och igen och gen tills hästen lyssnar och slappnar av.
sedan ökar du skrittpassen kanske till tio steg. sedan kanske du växlar trav och skritt, öka på långsamt, beröm ofta, få hästen att verkligen lyssna på dig.
känns hästen seg är en bra övning att tänka åt andra hållet, gör många övningar för att sätta igång den. t ex galopp från skritt. hästen ska vara alert. svarar den inte genast så driv tills du får en ärlig bjudning, ta om från början.

lycka till ;)

svar på 1an vi har en ridhage. den används endast till ridning inte till bete.

på tvåan. jag ska testa det med skritten, när han har varit seg vilket han tydligen har så har instruktörerna sagt så som du sa.
OCh okej ibland är han seg, men sen ibland när man får igång honom så känns de som om hjärnan försvann ifrån honom...

Blir ju lite dubbelmoral eller något, när man vill ha igång honom till liksom friska steg och pigga steg, men bara för att stegen ska vara lite go i dem, så.. ja kanske han blir stressad ? jag vet inte. bättre att krypa fram i markarbetsträningen kanske.. i hans snigelfart :D

Jag tror aldrig hästar med flit är dumma för att jävlas med oss. Som jag fattar det har han vart oriden ett tag/några dagar, klart han har överskottsenergi! Prova longera innan ridning och fortsätt med dina halter/volter, få honom att stressa ner. Rid bara i skritt så länge han är pigg. Bli inte irriterad! Problemen försvinner nog snart.

Min första tanke var överskottsenergi...

Om han inte har blivit riden så mycket på sistonde för att du varit sjuk (men fortfarande gått på samma bete?? dvs samma fodermängd) så kan det vara så att han är lite extra sprallig och har svårt för att koncentrera sig.

Min herre är sådan, har jag inte ridit på några dagar så lyssnar han inte alls och hoppar till för minsta lilla och gör allt annat än lyssnar på vad jag vill.

Prova att longera lite innan du rider eller ut i skogen och springa av honom lite för att nästa dag rida med högre krav på honom.

Lycka till!
Tokan

Två gånger skriver du "vad instruktören sagt åt mig". Vad säger hästen åt dig? Lyssna på den i stället.

Jo, dock har jag haft några som varit och provridit honom de två dagarna innan jag red, då han borde inte haft så mycket överskottsenergi.

Vad smirre säger till mig är ng, nu skippar vi detta så kan jag gå ut i hagen istället. Det är iaf vad han helst vill. Eventuell springa jättefort och aldrig behöva gå på tygel eller ställd. De hade varit super enligt smirre. Får kanske göra som han vill. Kan ju med säkerhet säga att det blir lugnast så.

Jag får ibland en känsla, även om ni säger att hästar inte jävlas med oss, så känns de ibland som om att han gör det för att jag inte har ridit. För att jag försummat honom när jag varit sjuk, och då har han ingen lust så då ja.. tolkar han saker o ting som han vill, med andra ord människor som vi knappt ser är mycket mer intressanta!

Men jag vet inte...

För mig låter det som om er kommunikation inte fungerar särskilt bra. Du kanske ska börja träna på den? Hästen verkar inte förstå dina signaler. Börja träna grunden i skritt och var tydlig med eftergift när hästen gör vad du ber om. Sen kan du bygga på mera allteftersom.
Hästar har ju sina dagar precis som vi inte heller är på humör alltid. När hästen har en sån dag är det bättre att lägga ribban mycket lågt och bara träna mycket lätta grunder. alternativt strunta i ridningen och ta med hästen på en promenad istället.

Kan de som provridit honom gjort något dumt som stressat upp honom? Var du med dem och kollade på när de red?

Nej inget dumt. Ev att de inte kunde så mycket så det stressade upp honom. Men alltså det har inte märkts någo på honom i stallet va det ingenting, trots att första dagen så va de två st. o pysslade om honom samtidigt o han njöt för fulla drag.

Dock va han inte så nöjd när de red, men han gjorde sitt bästa ändå.

Och visst vår kommunikation kanske inte alltid är på topp. och att ribban kanske ligger för högt de kan jag kanske hålla med om. Han visar aldrig förens i mitten av passet att han är på sämre humör, annars brukar han gömma det rätt bra. Men jag vet att han kan gå ställd och att vi kan gå på små volter i hörnen utan att de ska bli fyrkantiga. Det är ja där rippan ligger i skritt o trav. I galoppen ligger ribban på att vi ska ja gå ganska samlat o inte i 200 km/h .

Så jag får nog sänka ribban lite o börja om. Jag hoppas ni har rätt ! *vill*

låt honom galoppera av sig lite energi då? bara ligga i jämn galopp..inte sressig eller snabb..bara jämn rund och lugn galopp så hästen kommer igång med hela kroppen och kan släppa på lite spänningar..

har inte jag ridit min häst på ett tag så är de de enda som funkar, börjar ja bråka med honom i traven så blir allt bara fel.
så ja brukar bara skritta fram, lite lösgörande/flytta undan lite i skritten och sen beroende på hur han känns så tar ja nästan galopp direkt från skritten.

och sen när hästen har släppt på lite spänningar och kommit igång lite då kan ja börja arbeta på traven.

Hästar jävlas inte på det sättet men det är väl klart att människor som han knappt ser är intressanta, han ser kanske inte ens vad det är utan bara att det rör sig = tiger som smyger på honom. De tänker inte som vi utan reagerar mest på det som händer här och nu, utifrån tidigare erfarenheter och upplevelser och eftersom jag inte har en aning om allt som mina djur varit med om så försöker (:)) jag vara tålmodig..men ibland har man bara en dålig dag helt enkelt..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka