Irriterande när han stressar!

Vitpeppar

Trådstartare
Hej! Under den senaste tiden händer det några gånger varje ridtur att min ponnys mage börjar låta. Typ klunk, klunk, i takt med gångarten. Det händer när han blir stressad och när han blir lugn försvinner det. Jag har hört andra hästar låta likadant, och jag undrar vad det är för något? Han blir lätt stressad så jag får stå ut med ljudet ganska ofta, men det har inte alltid varit såhär. Vad är det som han gör egentligen? Spänner han magen, blåser in luft eller nåt sånt? Kanske kan fixa fram videoklipp när han låter om det behövs.

Tack för hjälp!

Sv: Irriterande när han stressar!

Har ponnyn just ätit innan du red? Annars kan et vara det som låter. Se till att vänta några timmar med att rida efter maten. Om ponnyn går på sommarbete så kan du rykta ett tag och ta god tid på dig :)

Tror inte de e det. Då borde de väl låta i början av rituren? Eller hela tiden. Men det är bara när han stressar och sen när han lugnar sig fösvinner det..

Finns många teorier om varför hingstar och valacker låter så, den jag tror mest på är att det sugs upp luft i skapet, kanske ett utrymme där testiklarna legat innan de vandrar ner.
När/i vilka situationer ljudet kommer tycks variera mellan olika hästar. På vissa är det vid stress, andra när de slappnar av.

Okej. Men då är det inte så mycket man kan göra åt det? Tack för svaret!:)

Det är ju vanligt att valackar låter så, är nog inte så mycket att göra åt :)

Mitt förra sto brukade också låta så när hon stressade upp sig. Det var mest första tiden jag hade henne, sen försvann det. Tyvärr har jag inte en aning om vad det kan vara.

Det beror faktis på lite luft i någon tarm. Alla hästar har det och det är inget farligt. Det man hör är då tarmen slår emot skinnet när hästen rör sig.
Så rid vidare och blir mindre störd av det:)

Min polle är krubbitare och luftsnappare och jag hör aldrig det :o Det enda jag märker av det är att han kan vara lite uppblåst när jag hoppar upp och börjar rida. Normal storlek efter 5 min skrittande.

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 242
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 716
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka