Irriterade öron

Ullisen70

Trådstartare
Hej
Dotterns ponny har visar irritationer genom att skaka på huvet, öronen. Vill gärna klia sig kring öron/ögon speciellt vid ridning. Ser inga uppenbara svullander, klådor mm. Tror inte på headshaking...

Tips? Kan hästar få öronskabb?

Sv: Irriterade öron

Kommer det bara vid ridning? Om så är fallet, kolla hur tränset sitter, för bakom örat finns en nervpunkt som kan göra att hästen ser mycket irriterad ut i öronen. Den skakar på huvudet, lägger det kanske lite på sned och det är inte heller ovanligt att örat ser ut som en ledsen tulpan.

Dra tillbaka nackstycket så att det inte ligger an mot något öra.

Kolla i öronen. Det kan vara svamp eller löss. Om det ser annorlunda ut mot vad det brukar i öronen så ring veterinären. Det kan också vara en ögoninfektion som kliar och då behövs också medicin. Till öron och ögon ska man enbart använda sådana medel som veterinär har föreskrivit så försök inte med några huskurer utan prata med veterinären genast.

Min häst började också ruska på huvudet och visa irritation.
Det visade sig att pannbandet var för kort nu med all vinterpäls. Jag rider nu utan pannband och han har slutat att ruska på huvudet.

Lutar åt utredning för headshaking :-(
Veterniären tycker initialt att det verkar vara neurologiskt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Ceta
·
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 287
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 411
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Adoptivhund vägrar gå ut