Fibusen

Trådstartare
känner mig så arg och irriterad! pratade med en tjej som inte tyckte att jag skötte om min hund för att jag inte tränar/tävlar med den! med tränar så menade hon typ sök,jakt,agillyti m.m.

men han får mkt motion,är med mig hela dagarna,även med i stallet på ridturer, förutom det så GÅR vi MINST 4 promenader på en timme styck. gömmer godis så att han får leta reda på,leta efter husse och liknande..
jag har bra foder,sköter han bra förövrigt med klor,tänder och liknande,och jag åker in till vett för minsta lilla! (hönsmamma)

men fortfarande så var jag en dålig hundägare!

visst,jag har en krävande ras,men om den mottionen som han får inte skulle räcka,så skulle jag väll ge han mer! nu när vi kommer hem om kvällarna slänger han sig i sängen och sover ända till på morgonen! och om det nån gång skulle bli sovmorgon,så vaknar jag endå lååångt före han,för han sover utan problem tills 10....

så nu vill jag höra era åsikter,är jag en dålig människa,som behandlar min hund illa,bara för att jag inte tränar/tävlar? :crazy:
 
Sv: irriterad

jag tycker att det viktigaste är att man älskar sin hund,ger den tillit,och att man sköter den bra i övrigt...
 
Sv: irriterad

Själv tycker jag att hunden är ett arbetsredskap som bör ha något att göra. Om du då tycker att du tillfredställer din hund så gör du antagligen det.

Mina hundar får många dagar nöja sig med småpromenader osv, vi jobbar med annat i stället, men jag är ingen dålig hundägare för det.

//E
 
Sv: irriterad

sörflickan lisa skrev:
så nu vill jag höra era åsikter,är jag en dålig människa,som behandlar min hund illa,bara för att jag inte tränar/tävlar? :crazy:
Ja det tycker jag! Hur kan du??? :o

Nej, skämtar bara... isåfall är jag en dålig jag med! Jag har hund för att jag älskar honom och vill ha sällskap! Och jag lova att vi inte är ensamma om det!
Fast min hund är så liten att han nästan motionerar sig själv hemma...
 
Sv: irriterad

Självklart så kan man inte bedöma en annan människas hundhållning utifrån träning och tävling! Min Cavalier som jag hade förut tränades bara i agility och lydnad (och några utställningar) fram tills hon var typ 2 år, sen kom vi underfund med att hon trivdes bättre om hon bara fick gå med ut i skogen och plocka bär och svamp m.m. Springa på tomten och skälla på rådsjuren, bada i dammen med grodorna och jaga bollar i vassen. Hon levde ett väldigt lyckligt liv utan att varken tränas eller tävlas i någon speciell gren.

Min nya hund är av en större och mer krävande ras (okej då, blandis mellan flera kävande raser!) och hon mår väldigt bra av att komma ut på kurser och jobba med spår och lydnad m.m. Men det är inget som jag känner att vi MÅSTE göra, för hon följer med mig till stallet, springer med på ridturer, följer med när jag jobbar (just nu sitter jag utomhus och målar lite saker, medan vovven springer lös runtomkring och roar sig) och så vidare. De dagar vi är hemma mycket så hittar jag på lite annat åt henne, som att slänga ut godis i lägenheten, på bord, stolar, TV:n, frysboxen, m.m. som hon får söka rätt på. Lite hjärngympa!

En hund behöver aktiveras, det är riktigt, men tävling och träning (kurser etc.) har inget med det att göra alls! Nog för att jag förespråkar mer mental träning än fysisk motion, men om din hund mår bra av det ni gör, och han är lugn och harmonisk, då tycker jag inte att det ni gör är fel. Tycker i så fall mycket mer synd om hundar som bara ligger hemma i sin korg hela dagarna, och på sin höjd får komma ut i en hundgård och skälla på grannarna några gånger om dagen.
 
Sv: irriterad

sörflickan lisa skrev:
nej,du är inget dålig människa för det..

men enligt henne så borde jag inte få ha hund överhuvud taget..


http://s70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/th_Hasse025.jpg

tycker inte att han ser så olycklig ut..

Jag kan tänka mig att hon menar att du kanske skall aktivera hunden mentalt också och inte bara gå promenader och leta godis. Utan kanske aktivera hunden med något annat så den får jobba psykiskt. Men jag tror säkerligen att du sköter din hund väldigt bra och han är väldigt söt. Men det kan ju kanske vara en tanke till att hon utytryckte sig som hon gjorde, om än ganska klumpigt.
 
Sv: irriterad

Nej, du är ingen dålig människa bara för att du inte tränar/tävlar, men du kunde vara en bättre hundägare...

Du skriver att du har en krävande ras, så jag antar att det är en jakt-, bruks- eller vallhundsras och för speciellt dessa tycker jag inte att promenader är tillräckligt, oberoende av hur mycket promenader det blir! Hundar behöver få jobba med hjärnan, inte bara kroppen. Jag tror att din hund skulle bli myckat glad om du tränade lite lydnad med den, lärde den några cirkuskonster, lade spår m.m. Det är roligt att göra sådant!
 
Sv: irriterad

ja,jag resonerar så att mina djur ska ABSOLUT INTE under några förutsättningar få lida,och om jag märkte att min hund led av att inte få tränas och tävlas så skulle jag sälja han till nån som ville det,eftersom jag inte är intresserad..

självklart så tränar vi på mkt ANNAT,som olika trick,söka godis,leta efter husse i skogen,vara på stan där det är mkt folk och sånt...
och ja,vanliga saker som en hund bör klara av...han är ju knappast ouppfostrad!


men tävling och träning (tävlingsträning) struntar vi i.
 
Sv: irriterad

och som vanligt skriver jag så långsamt att det jag vill ha sagt redan sagts av någon annan innan jag hunnit posta mitt inlägg...
 
Sv: irriterad

men vi tränar ju lite mentalt,tränar trick och söke efter husse i skogen,vara på stan med mycket folk,men det hon menade var att jag inte "tävlings" tränade...
hon tyckte att man absolut skulle köra en agillyti bana då och då,och om man inte gjorde det så var det fel..

jag skulle inte träna det med min hund,för han blir lätt stressad...
 
Sv: irriterad

sörflickan lisa skrev:
självklart så tränar vi på mkt ANNAT,som olika trick,söka godis,leta efter husse i skogen,vara på stan där det är mkt folk och sånt...
och ja,vanliga saker som en hund bör klara av...han är ju knappast ouppfostrad!

Nämen då får han ju helt tillräckligt med aktivering! jag förstod det som att ni inte gjorde annat än promenerade med honom, typ...
 
Sv: irriterad

sörflickan lisa skrev:
men vi tränar ju lite mentalt,tränar trick och söke efter husse i skogen,vara på stan med mycket folk,men det hon menade var att jag inte "tävlings" tränade...
hon tyckte att man absolut skulle köra en agillyti bana då och då,och om man inte gjorde det så var det fel..

jag skulle inte träna det med min hund,för han blir lätt stressad...

Ta inte åt dig av vad hon säger. Uppenbarligen så tränar du ju både mentalt och fysiskt och det låter jättebra. Så du sköter nog om din hund ska du se ;) Fast ett tips är att testa en aguility bana någon gång för det tycker hundar är himlans skoj..Bara på lek alltså,du behöver inte tävla för att prova. :)
 
Sv: irriterad

med lydnad,det tränar vi,han är väldigt väluppfostrad! trick kan han massor,tränar vi också kanon mycket på! han kan:

*vanliga sitt och ligg
*stanna på komando,komma på komando.
*puss
*tack
*dansa
*rulla runt
*skall
* hämta och lämna bollen
*sök
*fot
*han stannar självmant och sätter sig när vi ska korsa en väg
*han sitter,jag går och släpper i väg en godis på golvet ca 2 meter framför,han sitter kvar,sen går jag en bit till,sen säger jag att han ska gå förbi och ge mig en puss,då går han över godisen,till mig,en puss på kinden,sen till godisen och tar den. (tog ett tag då han är ett väldigt matvrak!;) )


jusst nu håller vi på med att vi ska gå fot,sen säger jag ligg till han,sen ska han stanna medans jag går,sen efter ett tag så får han komma,springer,jag säger ligg,då ska han lägga sig igen,sen får han komma till mig efter det.
 
Sv: irriterad

kanske inte förekom i mitt inlägg,men det som hon tyckte att jag skulle göra var att träna aggilyty,jakt och så liknande,att tävlingsträna.

jag kommer inte att testa agy med min hund,eftersom han lätt stressar sönder sig,då han hade det mkt svårt innan han kom till mig..

vi tränar trick och sånt (som inte förklarades i mitt första inlägg) men mest på skoj..

men det räckte inte till..


men att träna trick är väll mental träning,eller hur? eller har jag fått det bakom foten?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 210
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 965
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 605
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp