Irländskt blister?!

T

Trinity

Jag läste i boken "håll hästen frisk" och fick se en hemsk bild på en hästs framben där huden var liksom "avskavd"! Jag läste under bilden att det var en behandlingsmetod (!?) som hette Irländskt blister (vet inte exakt) och att det var förbjudet i Sverige....Vad innebär "irländskt blister"? Ser hemskt ut!:(

Sv: Irländskt blister?!

det är som ett liniment men hemskt mycket starkare, det ger stora sår på benen och tanken med detta blister (och alla andra) är att få igång kroppens egen "reningsprocess" eller vad jag skall kalla det. Alltså misstänks en kotledsinflammation el annan skada så blistrar man på just omkring kotan eller det aktuella området, iomed blistret svarar kroppen med att pumpa mer blod till det aktuella området och det i sin tur hjälper att läka ut den egentliga skadan..
Kanske någon annan kan förklara det bättre och mer riktigt?:idea:

Typ så har jag fått det förklarat för mig av en Travtränare(proffs) här som blistrar sina hästar med både olagliga och lagliga preparat.
Det blistras i tid och otid, Varför? jo för att ovannämnd om många andra inte har tid att låta hästen läka ut en skada i lugn och ro, utan hästen skall springa in pengar tills den stupar i princip..
Kan dock tillägga att det inte blistras så det blir köttsår på dessa hästars ben men benen kan svälla upp till dubbelstorlek och det blir små små skorpor där blistret gnuggats in som sen ramlar/klöses bort.. Det kan se hemskt ut även om det inte är öppna sår :crazy: :cry: Nu vet jag inte om det är irländskt blister men det är utomlands ifrån och vad jag vet olagligt..

Sen finns det en annan typ av blister oxå som sprutas in, oftast vid baknäna som ger ungefär samma reaktion fast enbart invändigt, och iomed det så kan/vill inte dessa sprutade hästar knappt röra på bakkroppen utan dom måste tvingas frammåt i början, dessa hästar körs trots det onda.. Underhudsblister tror jag det kallas..:(

Jag har sett en hel del inom travet, och det är helt sjukt hur hästarna behandlas. Hur många som helst gör det och ser det men ingen bryr sig..:mad: :(
Blister kan säkert vara bra, rätt använt men det jag har sett är då allt annat än rätt använt och jag skulle aldrig drömma om att utsätta mina egna hästar för det.. usch..

Blister är hemskt om det hanteras av fel personer. Men blister är mkt bra om man kan hantera det rätt.
En blistrad häst ska inte få stora sår där den är blistrad, då har den personen hanterat blistret fel!

Som yrkesarbetande i både trav och ridstall så måste jag få tillägga att blister andvänds ganska frekvent av proffs både inom ridning och trav. Fast inom travet så hymlar man inte med att man använder det. Blister är en mycket effektiv metod att snabbt åtgärda lindriga besvär i leder. Rätt använt så är det en helt riskfri metod till skillnad från att t.ex spruta cortison. Jag har alltid tyckt att det är konstigt att många tycker att det är OK att hästen går och har ont i veckor i stället för att blistra och hästen blir smärtfri efter ett dygn. Jag ska kanske tilläga att jag har blistrat mig själv ett antal gånger så jag vet vad jag talar om. Att irländskt blister är förbjudet beror på att det innehåller kvicksilver och är farligt att hantera för den som blistrar.

Håller helt med giffan och SO hovslagare!
Jag brukar ibland använda blister och har BARA haft positiva effekter. Har sett bilden du skriver om och uppenbarligen har det brukats av en "klåpare".
Att hästen måste tvingas fram efter en underhudsblistring har jag aldrig varit med om:confused: :confused: :confused:
Har en som underhudsblistras ca en gång per år och han är hur smidig som helst efter det.
Kanske även där kan det bero på hur länge hästen har gått och haft ont och VEM som utfört det!?

jo det stämmer, att dom får tvingas fram alltså.. men då har jag ju bara sett dom negativa sidorna utav blister också.. Jag sa att jag tror nog att blister kan vara bra, men jag har bara sett felanvändning av det.:crazy:

Jo det förekommer nog inom ridsporten oxå det betvivlar jag inte, dock tror jag det är vanligare nedåt landet, jag själv har bara stött på det hos travtränare än så länge här uppe. Om man inte räknar speedway förstås men jag tänkte nu på "kraftigare" blister.

Visst finns det ett blister som kallas franskt blister oxå?

kan tillägga att det är travtränaren som själv lägger underhudsblistringen, under hysch hysch.:mad:

När man underhudsblistrar en häst så vill man att den ska röra på sig för att få en bättre effekt, blistrer sprider sig bättre om hästen inte bara står stilla.
Jag tycker inte att det är värre än att gå ut å gå med en häst som är halt och under behandling el liknande. Ibland måste vi alla lida lite före vi blir friska.... Resultatet brukar bli som en ny häst.

Har man en häst som det är tänkt att man ska tävla med, så är det ju jätte bra att man blistrar hästen och försöker hjälpa den, ist för att låta den bli riktigt dålig. Offta kan man ju stoppa en skada om man kan hålla efter med lite blister på de mest utsatta ställena.

Vi har en häst som varit mkt dålig på några ställen. Nu har den tävlat ett helt år utan skador, just för att vi kan blistra och på så sätt hjälpa hästen före den får ont.

Ja det finns franskt blister som oxå är förbjudet i sverige, men det används iaf.

Men om nu hästen "har varit dålig på ngra ställen" men med hjälp av blister kunnat hjälpa hästen före den får ont, då är väl inte själva "grundproblemet" borta?? Skjuter man då inte upp det på framtiden och problemet kanske blir än större?
Är det då inte bättre att behandla själva orsaken istället för att hjälpa den tillfälligt? Rätta mig om jag misuppfattat allt.
Är det ngn som vet hur hästen reagerar på kontinuerligt användande av blister? Vad innehåller det?

Kan ni inte lägga upp bilder o så.. och förklara hur "rätt" blistring ska gå till?

Fantasi skrev:
det är som ett liniment men hemskt mycket starkare, det ger stora sår på benen och tanken med detta blister (och alla andra) är att få igång kroppens egen "reningsprocess" eller vad jag skall kalla det. Alltså misstänks en kotledsinflammation el annan skada så blistrar man på just omkring kotan eller det aktuella området, iomed blistret svarar kroppen med att pumpa mer blod till det aktuella området och det i sin tur hjälper att läka ut den egentliga skadan..
Kanske någon annan kan förklara det bättre och mer riktigt?:idea:

Typ så har jag fått det förklarat för mig av en Travtränare(proffs) här som blistrar sina hästar med både olagliga och lagliga preparat.
Det blistras i tid och otid, Varför? jo för att ovannämnd om många andra inte har tid att låta hästen läka ut en skada i lugn och ro, utan hästen skall springa in pengar tills den stupar i princip..
Kan dock tillägga att det inte blistras så det blir köttsår på dessa hästars ben men benen kan svälla upp till dubbelstorlek och det blir små små skorpor där blistret gnuggats in som sen ramlar/klöses bort.. Det kan se hemskt ut även om det inte är öppna sår :crazy: :cry: Nu vet jag inte om det är irländskt blister men det är utomlands ifrån och vad jag vet olagligt..

Sen finns det en annan typ av blister oxå som sprutas in, oftast vid baknäna som ger ungefär samma reaktion fast enbart invändigt, och iomed det så kan/vill inte dessa sprutade hästar knappt röra på bakkroppen utan dom måste tvingas frammåt i början, dessa hästar körs trots det onda.. Underhudsblister tror jag det kallas..:(

Jag har sett en hel del inom travet, och det är helt sjukt hur hästarna behandlas. Hur många som helst gör det och ser det men ingen bryr sig..:mad: :(

Suck, ja alltid e det TRAVET som gör allt fel och allt de onda här i världen. Och INGEN bryr sig...Snälla! . Visst. "lätt" blister har vi faktiskt använt en gång på en häst som hade problem med sitt bakknä. Han blev jätte bra efter det. Vi gjorde det inte för att han skulle tjäna pengar tills han stupade utan för att han hade ont i knät och med hjälp av blistret så försvann hans problem. Vet hade inte kunnat göra något och han hade redan vilat i en måndag. Nu startar han och har sprungit in pengar i 8 av 8 starter.

Blister kan säkert vara bra, rätt använt men det jag har sett är då allt annat än rätt använt och jag skulle aldrig drömma om att utsätta mina egna hästar för det.. usch..

.................................

Senast ändrad:

SO Hovslagare skrev:
Som yrkesarbetande i både trav och ridstall så måste jag få tillägga att blister andvänds ganska frekvent av proffs både inom ridning och trav. Fast inom travet så hymlar man inte med att man använder det.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Blister är en mycket effektiv metod att snabbt åtgärda lindriga besvär i leder. Rätt använt så är det en helt riskfri metod till skillnad från att t.ex spruta cortison. Jag har alltid tyckt att det är konstigt att många tycker att det är OK att hästen går och har ont i veckor i stället för att blistra och hästen blir smärtfri efter ett dygn. Jag ska kanske tilläga att jag har blistrat mig själv ett antal gånger så jag vet vad jag talar om. Att irländskt blister är förbjudet beror på att det innehåller kvicksilver och är farligt att hantera för den som blistrar.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Det kan du ju iof ha rätt i tycker jag. Men vissa hästar som är byggda på ett visst sätt kan behöva blistras efter ett ansträngande jobb el lopp.
Många av de hästar jag har haft har jag kontunerligt blistrat och det är ytterst sällan jag har behövt behandla mina hästar i någon led.
Nu har jag iof inga suuuper hästar, men de mättar sina munnar.

Jag kontrolerar dem med jämna mellanrum med vet, för att vara på den säkra sidan att det inte är något fel på dem.

du behöver inte bli stött, jag talar utifrån mina egna upplevelser härifrån där jag bor. Och här är det framförralt travtränare som använder sk franskt och irländskt blister samt underhudsblister. Jag har alldrig "skyllt" på travet utan det är min upplevelse härifrån. Självklart vet jag att även andra använder det men jag har ännu inte stött på någon ridmänniska (här)än som är bekant med starkare blister än speedway. Jag säger varken bu eller bä om det..:smirk:

observera oxå att då jag säger "det är helt sjukt hur hästarna behandlas" så talar jag om de upplevelser med felaktig blistring jag varit med om inget annat.;)

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 884
Senast: fio
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
372
Senast: Corax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 260
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka