det är som ett liniment men hemskt mycket starkare, det ger stora sår på benen och tanken med detta blister (och alla andra) är att få igång kroppens egen "reningsprocess" eller vad jag skall kalla det. Alltså misstänks en kotledsinflammation el annan skada så blistrar man på just omkring kotan eller det aktuella området, iomed blistret svarar kroppen med att pumpa mer blod till det aktuella området och det i sin tur hjälper att läka ut den egentliga skadan..
Kanske någon annan kan förklara det bättre och mer riktigt?
Typ så har jag fått det förklarat för mig av en Travtränare(proffs) här som blistrar sina hästar med både olagliga och lagliga preparat.
Det blistras i tid och otid, Varför? jo för att ovannämnd om många andra inte har tid att låta hästen läka ut en skada i lugn och ro, utan hästen skall springa in pengar tills den stupar i princip..
Kan dock tillägga att det inte blistras så det blir köttsår på dessa hästars ben men benen kan svälla upp till dubbelstorlek och det blir små små skorpor där blistret gnuggats in som sen ramlar/klöses bort.. Det kan se hemskt ut även om det inte är öppna sår
Nu vet jag inte om det är irländskt blister men det är utomlands ifrån och vad jag vet olagligt..
Sen finns det en annan typ av blister oxå som sprutas in, oftast vid baknäna som ger ungefär samma reaktion fast enbart invändigt, och iomed det så kan/vill inte dessa sprutade hästar knappt röra på bakkroppen utan dom måste tvingas frammåt i början, dessa hästar körs trots det onda.. Underhudsblister tror jag det kallas..
Jag har sett en hel del inom travet, och det är helt sjukt hur hästarna behandlas. Hur många som helst gör det och ser det men ingen bryr sig..
Suck, ja alltid e det TRAVET som gör allt fel och allt de onda här i världen. Och INGEN bryr sig...Snälla! . Visst. "lätt" blister har vi faktiskt använt en gång på en häst som hade problem med sitt bakknä. Han blev jätte bra efter det. Vi gjorde det inte för att han skulle tjäna pengar tills han stupade utan för att han hade ont i knät och med hjälp av blistret så försvann hans problem. Vet hade inte kunnat göra något och han hade redan vilat i en måndag. Nu startar han och har sprungit in pengar i 8 av 8 starter.
Blister kan säkert vara bra, rätt använt men det jag har sett är då allt annat än rätt använt och jag skulle aldrig drömma om att utsätta mina egna hästar för det.. usch..