Irländsk Varghund

simba_112

Trådstartare
Någon på buke som har en sådan? Berätta lite om den och in med bilder:D
Tycker det är himla maffiga hundar.

Sv: Irländsk Varghund

Har själv ingen varghund, men är det de hundar som är stora och gråa? De är ju ascoola, har dock haft en Grand Danois innan, stor som stor :)

Titta in i vinthundstråden, då det faktikst är vinthund ;)

Stora, vänliga, lugna och trevliga hundar är den uppfattning jag har om dem. Inte lika stor jaktlust som övriga vinthundar.

Ligger väl på "topp 10"-listan över ohälsosamma raser på något vis? Minns inte exakt vilken lista det var.
De dör tyvärr ofta mycket tidigt (ca 8-9 år) och har problem med hjärtat, leder och.. hm. det var något mer.

Underbara hundar, men jag skulle aldrig köpa en sådan i nuläget pga dagens hälsostatus.

Finns garanterat en hel del info på deras rasklubb-hemsida. Adressen dit vet jag inte, men det finns länk dit på förstasidan på www.svvk.se

Ja det mans ka tänka på dom är att man ska ta det lungt med för mycket motion ochså de första året efter som dom blir så stora och tunka har dom ju lättare för att på problem med höfter, fast inge speciellt men bara att man ser till att man inte pressar dom allt för hårt som unga.

Men det är underbara och gosig hund, Men som kröver en fast hand för att inte själv ta över, och kanske inte allt för roligt om en stor vargund på en 90kg börjar ta över. Men annars en alldeles för underbar lungn stabil hund.

Den jag vissar bild på längre upp leker med småa japaneser, Så medveten om sin storlek är dom:P

Konstigt, jag hittar ingenting där det står om sjukdomar på rasen. Borde det inte finnas med på rasklubbens hemsida?
Det enda jag kunde hitta var att det stog någonting om bencanser (tror jag det var), och att de kollar hjärtat...

Jo. Det sistnämnda tar jag som ett tecken på att det finns många seriösa uppfödare inom rasen, att de som föder upp är noga med vilka djur de avlar på :) Förhoppningsvis kommer väl varghunden bara att bli bättre och bättre ur hälsosynpunkt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 731
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
799
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 003
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
790
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka